Annons

Vilket 50 mm objektiv ska jag skaffa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cmk84

Ny medlem
Jag har en canon r10 och vill skaffa ett 50 mm objektiv för porträtt. Har svårt att välja. Vilken av dessa skulle ni satsat på?

Rf 50 1.8
Sigma ef 50 1.4 art med ef-rf adapter
Sigma rf 56 1.4 contemporary (kommer i januari)

Hur är de olika i skärpa, autofokus mm? Hur stor skillnad tror ni det är mellan Sigma ef 50 mm och nya sigma 56 mm när det kommer till bildkvalitet?

Tar gärna emot tips!

Verkar rätt lika för apsc :

Byt sen till ff. Då sopar 56an bananan.

---------

Jag har ett Tamron 45 1.8 som jag tycker mycket om. Äen om det alltid sätter skärpan rätt så ar det inte förstavalet vid sportfoto mm pga lite långsam af.

//MW

Verkar rätt lika för apsc :

Byt sen till ff. Då sopar 56an bananan.

---------

Jag har ett Tamron 45 1.8 som jag tycker mycket om. Äen om det alltid sätter skärpan rätt så ar det inte förstavalet vid sportfoto mm pga lite långsam af.

//MW
Tack för svar. Jag har förstått det som att den nya 56 mm 1.4 från sigma som kommer nu är gjord för APSC så om jag planerar att byta till FF är det väl dumt att satsa på det objektivet? Eller har jag fattat fel?

Jag har en canon r10 och vill skaffa ett 50 mm objektiv för porträtt. Har svårt att välja. Vilken av dessa skulle ni satsat på?

Rf 50 1.8
Sigma ef 50 1.4 art med ef-rf adapter
Sigma rf 56 1.4 contemporary (kommer i januari)

Hur är de olika i skärpa, autofokus mm? Hur stor skillnad tror ni det är mellan Sigma ef 50 mm och nya sigma 56 mm när det kommer till bildkvalitet?

Tar gärna emot tips!
För porträtt behövs inte extrem skärpa, för skarpt kan bli störande. Skärpa på ögonen är bra, din kamera klarar nog det. Bildstabilisering är viktigare. Om du har ett zoomobjektiv med bildstabilisering, ställ in det på 50 - 55 mm och plåta! För bildkvalitet är lämpligt ljus (gärna fönsterljus) och övning bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar