Annons

Vilket årtal signerar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Till er som signerar era alster. Jag funderar på årtalet. Tar ni årtalet då bilden är tagen, - eller då bilden är redigerat/utskriven?

Vet inte riktigt hur jag ska göra, - vill helst vara konsekvent från början.

Jag anger alltid då bilden är tagen.
Jag håller på med att digitalisera ett stort antal bilder från 60-70-talet. Det hade sett konstigt ut med polisonger, hawaii-skjortor och stora glasögon daterade med dagens datum.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Men om du restaurerar någon annans bild från 60-talet och du själv är född på 80-talet.
Signerar du då med det årtalet fotografiet är taget´?

Bara en tanke..... kanske bara ska signera med namn....

/Rommél

Bling skrev:
Till er som signerar era alster. Jag funderar på årtalet. Tar ni årtalet då bilden är tagen, - eller då bilden är redigerat/utskriven?
Traditonellt är att man anger årtal för fotografering/årtal för bildframställning. Är bilden tagen 1968 och framtagen 2008 skulle det alltså bli 1968/2008.

Stefan

Rommel skrev:
Men om du restaurerar någon annans bild från 60-talet och du själv är född på 80-talet.
Signerar du då med det årtalet fotografiet är taget´?

Bara en tanke..... kanske bara ska signera med namn....

/Rommél

Kanske signera den med namnet på den som tagit bilden och datumet då den är tagen? :p

Re: Re: Vilket årtal signerar ni?

stefohl skrev:
Traditonellt är att man anger årtal för fotografering/årtal för bildframställning. Är bilden tagen 1968 och framtagen 2008 skulle det alltså bli 1968/2008.

Stefan

Det var såklart också en variant, - inte så dumt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar