Annons

Vilket är ditt bästa Photoshoptips?

Produkter
(logga in för att koppla)
En bok kanske ...

Jag har förvisso bara Elements. köpte boken "Photoshop Elements för digitalfotografer" av Scott Kellby som från början är skriven för stora Photoshop. Jag tycker boken ger en väldigt bra förstålse för vad man kan göra och hur man gör, snabbt och rakt på sak. Den bästa bok i ämnet jag läst (i alla fall för elements). Antar att Photoshop versionen håller minst lika hög klass.

Men de extraordinära trixen får man ju leta efter på annat håll, här kanske ...
 
Photoshop tips

Några roliga tips?

I naturbilder med mycket grönt:
Öppna channel mixer (kanalblandaren?), välj grön kanal som output och dra sen upp grön kanal till 130%. Dra ned den blå kanalen till -30%. Ger snyggare grönt och blåare himmel.

Brus, skärpa och annat elände:
Konvertera bilden till LAB mode och gör all brusreducering (och senare skärpning) i enbart luminosity kanalen så slipper ni en hel del färghalos.

När ni ändå är i LAB mod:
Passa på att dra upp färgintensiteten lite. Gå till nivåer, välj a-kanalen och flytta in ändpunkterna lika mycket. Enklast är att skriva värdena i rutorna (dvs ändra 0 och 255 till tex 30 och 225). Gör likadant med b-kanalen.

/Bengt
 
Något som jag börjar tjata ut nu, men som jag gör på 90% av mina bilder är att jag ökar den lokala kontrasten m.h.a. USM.

Jag kör USM med inställningarna:
Radius: 250
Ammount: 15-30%
Threshold 0

Det tar bort den daskiga dimman som brukar ligga över många bilder.

I övrigt så är det justeringslagrena som tar upp min tid i photoshop :)
 
Jag kör USM med inställningarna:
Radius: 250
Ammount: 15-30%
Threshold 0

För en som inte kan något än så känns detta som min första funktion att börja testa med.
Vad står resp värde för?
Vad gör de i pratktiken och håller alla med om dessa som vettiga värden?
 
en ny favorit jag har är en PS action..
Det är ett HDR-action och det trixar lite i omfånget.

det blir såklart inga äkta HDR-bilder men det har förbättrat och gett mer detaljer till många av mina bilder.

levels använder jag nästan aldrig nuförtiden. mina exponeringar blir offtast rätt.

auto levels/color anvnder jg aldrig annat än på de bilder som kommer ur digitalkameran. De bilder som kommer sannade från film blir riktigt äckliga med auto -"-

-Curves är mkt användbart!
-Channel mixer är bästa bästa när jag konverterar till s/v

sen har jag diverse inspelade actions för bla. 150% interpolering och två alternativa (bättre) metoder för att öka färgmättnaden.

Edit:
Noise ninja är också en favorit..
Den enda gången jag använder USM är i noise ninja app. 'en
annars är USM det värsta jag vet

/Simon
 
Senast ändrad:
Christoffer Wallstenius skrev:

Jag kör USM med inställningarna:
Radius: 250
Ammount: 15-30%
Threshold 0

Det tar bort den daskiga dimman som brukar ligga över många bilder.

I övrigt så är det justeringslagrena som tar upp min tid i photoshop :) [/B][/QUOTE]
-------------------------------------------------

"Daskiga dimman"
När du har justrerat nivåerna,så är ju det borta.
Eller justrerar du inte innan?
 
North skrev:
Christoffer Wallstenius skrev:

Jag kör USM med inställningarna:
Radius: 250
Ammount: 15-30%
Threshold 0

Det tar bort den daskiga dimman som brukar ligga över många bilder.

I övrigt så är det justeringslagrena som tar upp min tid i photoshop :)
-------------------------------------------------

"Daskiga dimman"
När du har justrerat nivåerna,så är ju det borta.
Eller justrerar du inte innan? [/B][/QUOTE]

Jag justerar givetvis nivåerna innan. Men jämför man en före- och en efterbild så ser man skillnaden direkt. Dock så beror det givetvis i vilket ljus bilden är tagen, och även med vilket objektiv och bländare. Plåtar du en bild i ett kontrastlöst ljus, dessutom med ett objektiv som har dålig kontraståtergivning, så har du betydligt mer att tjäna på det "trixet" än med en bild i högre kontrast från början. Dock så måste man vara väldigt försiktig så man inte bränner ut hög och lågdagrar!
 
Joa skrev:
För en som inte kan något än så känns detta som min första funktion att börja testa med.
Vad står resp värde för?
Vad gör de i pratktiken och håller alla med om dessa som vettiga värden?

Har inte sett ditt svar tidigare, men jag svarar nu istället:

USM används i normala fall för att skärpa en bild. Då med helt andra värden.
Vad USM gör är helt enkelt att öka kontrasten kring "kanter", genom att göra ljust ljusare, och mörkt mörkare. Radius står för hur många pixlar som kommer att påverkas, och mängd är hur stark effekten blir. Threshold bestämmer vad den minimala intensitetsskillnaden mellan två pixlar ska vara, för att usm ska appliceras just där. Ju högre threshold är, desto större intensitetsskillnad (kontrast) måste det vara mellan två pixlar för att filtret ska appliceras just där.

Man måste dock vara försiktig när man använder det här trixet, matar man på förmycket så kan man fräta ut ljusa områden helt, och becka igen svarta. Det bästa är nog att börja med att lära sig "levels" (nivåer), det mesta går att göra med en vanlig nivåjustering (dessutom nivåjusterar jag alltid mina bilder före jag kör trixet jag nämnde).
 
Kör den på sidan 5, Bob from San Antonio, TX
Release Date: February 16, 2006 (en båt vid en strand täckt av gräs, där visar han en uppsättning lager o visar hur man skapar ett workflow som är klart användbart som action.

Den visar exakt på det flera skriver här om kurvor o smarta tips om blendingmodes.

http://www.radiantvista.com/workbench/index.php



emilsall skrev:
Du de var inte dumma, speciellt den första och den senaste. Tack för tipset!
 
Har inte sett ditt svar tidigare, men jag svarar nu istället:
USM används i normala fall för att skärpa en bild. Då med helt andra värden.
Vad USM gör är helt enkelt att öka kontrasten kring "kanter", genom att göra ljust ljusare, och mörkt mörkare. Radius står för hur många pixlar som kommer att påverkas, och mängd är hur stark effekten blir. Threshold bestämmer vad den minimala intensitetsskillnaden mellan två pixlar ska vara, för att usm ska appliceras just där. Ju högre threshold är, desto större intensitetsskillnad (kontrast) måste det vara mellan två pixlar för att filtret ska appliceras just där.

Man måste dock vara försiktig när man använder det här trixet, matar man på förmycket så kan man fräta ut ljusa områden helt, och becka igen svarta. Det bästa är nog att börja med att lära sig "levels" (nivåer), det mesta går att göra med en vanlig nivåjustering (dessutom nivåjusterar jag alltid mina bilder före jag kör trixet jag nämnde).

Nu kanske denna fråga inte hör hemma i denna tråd, men vad är levels och vad bör justeras där och hur hittar jag dit?

//Jocke
 
Joa skrev:
Nu kanske denna fråga inte hör hemma i denna tråd, men vad är levels och vad bör justeras där och hur hittar jag dit?

//Jocke

Levels heter "Nivåer" i svenska photoshop. Funktionen är den att man kan bestämma vitpunkt, gråpunkt och svartpunkt i bilden. Vad är vitpunkt, svartpunkt och gråpunkt då, undrar du säkert?

Vitpunkten bestämmer vilken intensitetsnivå i bilden som kommer att visas som helt vit.

Svartpunkt bestämmer vilken intensitetsnivå i bilden som kommer att visas som helt svart.

Gråpunkt bestämmer vilken intensitetsnivå i bilden som kommer att visas som medelgrå.

Tänk dig att du tar en bild på ett snölandskap, men glömmer att tänka på att pluskompensera. Då kommer snön att bli mer eller mindre grå, och det är ju inte så vackert direkt, snö ska ju vara vit! Vad gör man då? Jo, då justerar man bildens vitpunkt så att det som tidigare var grått kommer bli vitt, dock så ska man inte justera så att snön blir 100% vit, för då finns det ju inga detaljer kvar. Hur gör man det?

Man öppnar dialogrutan "Layers" (Ligger under menyn Image->Adjustments), eller (ännu bättre) så skapar man ett nytt justeringslager med Levels, finns under menyn Layer->New Adjustment Layer. Sedan så drar man i det högra reglaget direkt under histogrammet, som altså reglerar vitpunkten, till vänster.

Ovanför histogrammet så finns det tre rutor med siffror i, de visar exakt vilka intensitetsvärden som svart- och vitpunktsreglagen står vid, den mittersta rutan visar gammavärdet för gråpunkten (vad ett gammavärde är behöver du inte bry dig om egentligen).

Under histogrammet så visas ut-värdena (de går att justera också, med de två nedre reglagen, men de bör man i de allra flesta fall lämna i sina respektive ändlägen).

Ställer man t.ex. vitpunkten på 245 (så det står 245 i den rutan längst till höger av de tre översta), och det står 255 i den nedre högra rutan, så kommer altså den nivån som innan var 245 att bli 255. Det som är ljust i bilden kommer altså att bli ljusare.

Det bästa är att testa själv i ps, övning är bästa sättet att lära sig ;)

Ett bra tips dock: för att enkelt se vad i bilden som kommer att bli 100% vitt så kan man hålla ner alt-tangenten när man drar i reglaget för vitpunkt. Då kommer hela bilden att visas som svart, förrutom de pixlar som kommer at bli helt vita.

När man ställer nivåerna så brukar man allra oftast vilja att det ljusaste i bilden ligger väldigt nära vitt, och att det mörkaste ligger väldigt nära svart. Ibland vill man till och med att små ytor blir helt utfrätta och igensotade.
 
Christopher: Tackar! Skall testa så fort det känns motiverat att sitta inne vid datorn när det är så fint väder. Sitter på jobber nu så jag har en ursäkt :)
 
Ett bra tips om skärpning är att:
1. Omvandla bilden till LAB läge
(Image/Mode/Lab Color)

2. Markera "Lightness" kanalen i Kanaler.

3. Använd "Unsharp mask" på denna kanal och
du kan skärpa bilden mer än om du kan i RGB-läget
med "Unsharp mask" utan att drabbas så hårt av
brus i bilden.

Sedan vill jag passa på att tipsa om att alltid testa CTRL, ALT och SHIFT i kombination med de olika verktygen, oftast gömmer det sig en funktion till under dessa.

Och en länk till en bra serie program om photoshop:
http://www.photoshoptv.com/
 
Här verkar det finnas folk som har koll på läget... Bra!

Sitter och försöker få ihop några bilder till en liten utställning, men får inte riktigt till det.

Bilderna ska vara A3 inklusive en 3 cm bred vit ram runt. Jag beskär bilden 3 cm mindre än A3 och i Canvas size skriver jag in A3-måtten som ny storlek. Jag skärper bilden i 25% visningsstorlek.

Efter en provutskrift så är ramen ca 1-1,5 cm bred och bilden oskarp. Vad gör jag för fel??? Hilfe...!

Oscar
 
Om ramen skall vara 3 cm bör du skära bort 6 cm och sedan lägga till 6 cm. Du har ju ram på båda sidor ;)

/Johan
 
Med risk för att någon redan har sagt det här.

Förminska bilden först till 400x400 (eller vad det nu blir, men största sidan 400).

Tryck sen på tab (alla verktygen försvinner)
Tryck på F två gånger. Då kommer bakgrunden bli svart och bilden centreras.

Sitt gärna i ett mörkt rum och bara njut. Är bilden svartvit (vilket jag tycker är vackrast) kommer vilken obetydlig bild som helst bli vacker.

Anledning att man inte ska ha för stor bild är att just den lilla bilden förhöjs av det stora svarta runtomkring.

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.