Om man inte kan lära sig fotografera på egen hand så kommer man heller aldrig kunna bli en yrkesfotograf eftersom jobbet är självständigt och bygger på att man kan lära sig på egen hand.
Svar: Att arbeta som fotograf handlar om att ta egna initiativ, skapa sina egna arbeten, kunna erbjuda de egna tjänsterna och göra detta på ett övertygande och entusiatiskt sätt. Om man sitter och väntar på uppdrag för att kunna fotografera, är inställningen fel från början.
Så du utvecklar din fotograferande via kurser eller? Eftersom 99.99% av alla yrkesfotografer utvecklar sitt eget sätt att fotografera så finns det ju ingen som helst anledning att börja karriären med att indoktrineras av lärare som paradoxalt nog inte vet vad de snackar om. De är ju inte ens verksamma i arbetslivet eftersom de är lärare. Bästa läraren må vara en yrkesfotograf även om bästa skolan är en själv och all inspiration.
Svar: Man utvecklar alltid det egna fotograferandet på egen hand. Däremot kan jag inte hålla med dig att lärarna på olika fotokurser/utbildningar inte håller tillräckligt hög standard. Det finns duktiga lärare som just motiverar till elevernas egna initiativ och som inte blandar in sig i den personliga stilen. Det finns duktiga fotografer som även undervisar, för att de gillar att undervisa - inte för att de är misslyckade som fotografer. Jag talar av egen erfarenhet!
Tyvärr måste jag ju erkänna att 99% av de som jag gått i olika skolor med idag inte arbetar som fotografer. De flesta sysslar med fotografering som ett slags sidoprojekt - men de måste ha ett "vanligt jobb" för att överleva.
Svar
et är inte utbildningen som gör fotograferna. En bra fotograf utvecklar sig själv! Fotograf blir man inte, det är man.
Som fotograf söker man arbeten med hjälp av en bildportfolio - där det spelar större roll vilken stil och kvalitet som bilderna har och framförallt vilka arbeten man gjort tidigare. Vilken utbildning man har tas aldrig upp vid dessa möten.
Svar:Jag får själv ofta frågan om jag har en utbildning inom foto. Men frågan ställs oftast från kunder som är förundrade över att jag INTE har en utbildning. Det sägs att jag måste ha det med tanke på bildkvaliteten... Men det har aldrig hindrat mig från att få jobb - det är bildkvaliteten och personliga kontakter (personkemi) som är det avgörande.
Anton Corbijn som mitt tjatiga exempel. Han plåtar dagsljus eller med blixt på kameran. Alla hans kopior är kopierade sotigt och hårt. En kunskap man lär sig på en kväll. David LaChapelle, brassar blixtar från alla håll och kanter och behåller färgen i hela bilden. Även personligt begåvad att fucka till modellerna. Grunden tar en kväll att lära sig. Att åka till Paris och fota mode, brassa en bouncer från sidan. Tar 5 min att lära sig. Bli en naturfotograf. Lär dig äta mossa och plåta i befintligt ljus utan att stöta till kameran. Tar 1 min att lära sig. Om man vill plåta sexistiskt, naturligt, personligt, close up, vid vinkel, svart vit, oskarpt, detaljrikt blablabla...måste man gå en skola för att fundera på detta?
Svar: På mina kurser lär jag ut olika tekniker som jag själv upptäckt och experimenterat mig fram till. Tekniker som blivit min personliga stil. Det jag lär ut har jag själv aldrig hittat i läroböcker e.l. - utan själv kommit fram till. Som med Anton Corbijn. Fast jag har kanske ätit tillräckligt mycket mossa upp genom åren... Att lära sig naturfoto tar 1 minut (tog det verkligen så lång tid?) och modefoto lär man sig på ett par sekunder...
Mattias Klum är ju vilken skitfotograf som helst. Men det som gör honom ENORM är ju hans livsstil och passion för naturen som gör det möjligt att vara vid dessa fototillfällen. Inte om killen har pluggat foto i fem år eller ej. Fråga honom, han pluggade till trummis i ett år innan han drog på sin första expedition...
Svar: Alla som publicerar mycket bilder och som gör det bra säljer sina BILDER på grund av deras livsstil... Naturfotografer som modefotografer! (Mycket ska man läsa innan ögonen trillar ur...)
"Den vise vet att han inget vet, men den dumme tror att han vet allt."
Svar: Amen!
MEN...vad är detta? Du håller med mig? Så kan du ju inte göra. Jag hade ju hoppats på att vi skulle gnata om den här saken fram och tillbaka ett tag nu. Fan vad oschysst! :-D
Svar: Ibland är jag riktigt elak, ursäkta...
Vad finns det då för motiv att gå en av dina kurser?
Svar: För att få öppningar och motivation. Insikt. Fast jag kan inte göra någon till en bättre fotograf, enbart hjälpa till. Jag har genom åren öppnat upp mångas ögon - men att de blivit bra fotografer är deras egen förtjänst!
Jag har stor respekt för dina bilder men...
Men om det är onödigt med utbildning trots att den "kan underlätta", då man antingen är fotograf eller inte från början, varför undervisar du? Är det bara för pengarna eller för att lära människor att fotografera?
Svar: Jag undervisar för att det är givande och jag känner att jag bjuder på mig själv med att dela med mig till andra! Att öppna någons ögon är den största moroten!
Terje