ANNONS
Annons

Vilken Svartvit film och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där kan du definitivt ha en poäng. . Har inte tänkt på det innan. Den gången det blev bra så fotade jag i soldis i medljus.. Alla andra gånger har jag självklart försökt uppnå samma finkornighet när jag faktiskt behövt ISO 3200- i mörka lokaler och under vinter halvåret. . Det blir ju självklart ett helt annat resultat. Precis som mina digitalkameror klarar enormt höga ISO i dagsljus, men inte klarar att ge acceptabelt resultat på samma ISO i mörka miljöer.

När det är mörkt kan det vara extrem kontrast mellan mörkt/ljust, och då behöver man överexp/underframkalla för att det ska bli bilder med hanterbar kontrast. Istället gör man tvärt om för att kunna plåta, och då blir det ju som det blir... :)

Ska jag plåta i mörker plockar jag fram digitalkameran. Den är vida överlägsen detta syfte, framförallt då jag slipper plocka fram stativet för att kunna plåta. Den är tekniskt överlägsen i allmänhet men det är inte därför jag plåtar heller.
 
Tack!

Nej, det är inget annorlunda från att framkalla småbild. Du behöver mer framkallare för att täcka hela filmen, men det är ju ganska uppenbart...

Om du har rullar som klarar en 220-film (som är dubbelt så lång som en 120-film) kan du skruva på två 120-rullar på samma spiral och framkalla. Jag gör detta om jag har två filmer som ska framkallas exakt identiskt. Man måste se till att ha tillräckligt mycket framkallare i badet totalt, men det är inte ett problem om du inte börjar köra R09 i 1:100-dosering eller så. För de flesta framkallare i normal utspädning behöver man inte bry sig.
Tack för svaret! Skulle ni säga att det är en stor kompromiss att framkalla själv och som novis inom detta, jämfört med att lämna in tex tri-x 400 till ett av de bättre labben i stickholm? Förutsatt att man följer instruktioner för filmsorten noga?
 
Övning ger färdighet, och så svårt är det faktiskt inte. Så länge du är konsekvent lär det inte vara några problem.

Lämnar man in till ett labb får man nästan garanterat sin rulle överframkallad, dessutom. Labbet vill vara säkert på att du inte förlorar några underexponerade bilder, på bekostnad av vissa överframkallade rullar (det går att lysa igenom om man kopierar, dessutom).
 
Övning ger färdighet, och så svårt är det faktiskt inte. Så länge du är konsekvent lär det inte vara några problem.

Lämnar man in till ett labb får man nästan garanterat sin rulle överframkallad, dessutom. Labbet vill vara säkert på att du inte förlorar några underexponerade bilder, på bekostnad av vissa överframkallade rullar (det går att lysa igenom om man kopierar, dessutom).
Sist var det en rulle T-max 400 hos Team Framkallning, som jag förstått soppar sv/v för hand, det såg i mitt tycke väldigt bra ut.
 
Tack för svaret! Skulle ni säga att det är en stor kompromiss att framkalla själv och som novis inom detta, jämfört med att lämna in tex tri-x 400 till ett av de bättre labben i stickholm? Förutsatt att man följer instruktioner för filmsorten noga?

En bra framkallning eller en optimerad framkallning kan ju skilja ganska mycket helt beroende på vad man förväntar sig. Lämnar man då in det så har man inte mycket möjlighet att påverka det slutliga resultatet.. Att framkalla svartvitt själv är verkligen inte svårt, som grund skulle jag säga att du behöver en sk. changing bag, en jobo-dosa, och rodinal eller d76 samt fix. Denna kombo kommer du långt på och kan framkalla mängder med rullar!

Vad jag menar med att kanske optimera sin framkallning kan vara exempelvis hur långe du vill framkalla, du kan exempelvis ofta optimera din framkallning genom att framkalla rullen under en timme med en annan blandning av kemi, eller kanske prova en annan framkallare som passar din film bättre osv.
 
En bra framkallning eller en optimerad framkallning kan ju skilja ganska mycket helt beroende på vad man förväntar sig. Lämnar man då in det så har man inte mycket möjlighet att påverka det slutliga resultatet.. Att framkalla svartvitt själv är verkligen inte svårt, som grund skulle jag säga att du behöver en sk. changing bag, en jobo-dosa, och rodinal eller d76 samt fix. Denna kombo kommer du långt på och kan framkalla mängder med rullar!

Vad jag menar med att kanske optimera sin framkallning kan vara exempelvis hur långe du vill framkalla, du kan exempelvis ofta optimera din framkallning genom att framkalla rullen under en timme med en annan blandning av kemi, eller kanske prova en annan framkallare som passar din film bättre osv.


Tack Johan. Ska blir sjukt kul att testa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.