Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Svartvit film och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

danlud

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte kolla vilka filmer ni använder och varför. Jag vill begränsa denna tråd till svartvita för att göra det enklare att hitta det man söker sen. Går ju att göra en ny tråd för färg dia osv. sen.

Jag är ganska ny inom analog fotografering. Har väl hållt på lite nu som då under ca. 2 års tid.

Jag har nästan enbart fotat Ilford HP5+. En ISO 400 film som enligt mig är lite för grynig. Speciellt när man fotar småformat 35mm.
 
Hej, på den tiden när jag fotade med film (mer än 25 år sedan) använde jag mest "Pan F" för just finkornigheten men även FP4 ger ju bra korn.
Jag fotade nästan alltid med stativ och naturbilder så snabb film behövdes inte.
 
Favoriten just nu är nog Fomapan 400 i D76 1+1 och det till stor del på grund av att jag gillar hur kornet blir på papper vid förstoring, annars har jag kört ett tag med Tri X i rodinal.

Fotar uteslutande med småbildskamera.
 
Min favorit för svartvitt 400 asa är fuji neopan 400, den har varit borta från marknaden ett tag, fabriken förstördes vid tsunamin har jag för mig, men produktionen är tydligen igång igen även om de inte fått in den i sverige ännu. Jag gillade gamla trix som tillverkades fram till 2003, trix efter 2003 är nästan identisk med en tkornsfilm med "mjukare" gråskala (ungefär som en digitalbild som man konverterar rakt av) och ett stickigt finare korn. Annars har det blivit en hel del hp5+ som du själv använder framkallad i xtol 1+1. Jag gillar även tmax 400 framkallad i rodinal där den ger en riktigt snygg gråskala utan att kornet blir besvärande stort (fortfarande betydligt finare än hp5+). Ett tips är att testa hp5+ exponerad efter 200 asa och underframkallad ett steg, det blir riktigt snyggt och man får ett finare korn.

När det gäller filmer med lägre känslighet har jag kört en hel del fuji acros, ilford fp4+, kodak plusx och även tmax 100. Acros är en speciell film tycker jag, de har lyckats med konststycket att göra en tkornsfilm som inte har tkornets vanliga jämna gråskala, som jag tycker blir ganska trist för det mesta, utan gråskalan ligger mycket närmare en film med traditionellt korn. En riktigt bra film med andra ord. Fp4+ gillar jag för att den funkar fint att köra på 200 asa om man framkallar i xtol 1+1 som plockar ut lite högre känslighet ur de flesta filmerna, fint traditionellt korn och gråskala. Plusx är en film som jag alltid tyckt om och som inte kodak förstört med den nya emulsionen som jag tycker att de gjorde med trix, lite softare i kontrasten än fp4+ tycker jag och en bra film till det mesta. tmax 100 är givetvis en bra film med sin finkornighet och höga upplösning, men jag tycker att den ibland tenderar att bli lite hård i kontrasten.
 
Min favorit för svartvitt 400 asa är fuji neopan 400, den har varit borta från marknaden ett tag, fabriken förstördes vid tsunamin har jag för mig, men produktionen är tydligen igång igen även om de inte fått in den i sverige ännu. Jag gillade gamla trix som tillverkades fram till 2003, trix efter 2003 är nästan identisk med en tkornsfilm med "mjukare" gråskala (ungefär som en digitalbild som man konverterar rakt av) och ett stickigt finare korn. Annars har det blivit en hel del hp5+ som du själv använder framkallad i xtol 1+1. Jag gillar även tmax 400 framkallad i rodinal där den ger en riktigt snygg gråskala utan att kornet blir besvärande stort (fortfarande betydligt finare än hp5+). Ett tips är att testa hp5+ exponerad efter 200 asa och underframkallad ett steg, det blir riktigt snyggt och man får ett finare korn.

När det gäller filmer med lägre känslighet har jag kört en hel del fuji acros, ilford fp4+, kodak plusx och även tmax 100. Acros är en speciell film tycker jag, de har lyckats med konststycket att göra en tkornsfilm som inte har tkornets vanliga jämna gråskala, som jag tycker blir ganska trist för det mesta, utan gråskalan ligger mycket närmare en film med traditionellt korn. En riktigt bra film med andra ord. Fp4+ gillar jag för att den funkar fint att köra på 200 asa om man framkallar i xtol 1+1 som plockar ut lite högre känslighet ur de flesta filmerna, fint traditionellt korn och gråskala. Plusx är en film som jag alltid tyckt om och som inte kodak förstört med den nya emulsionen som jag tycker att de gjorde med trix, lite softare i kontrasten än fp4+ tycker jag och en bra film till det mesta. tmax 100 är givetvis en bra film med sin finkornighet och höga upplösning, men jag tycker att den ibland tenderar att bli lite hård i kontrasten.

Tack för infon, var en fin ide at köra HP5+ som en ISO 200 film och framkalla därefter. Det ska provas! Sen så lämnade ett frågetecken, vad betyder tkorn?
 
Favoriten just nu är nog Fomapan 400 i D76 1+1 och det till stor del på grund av att jag gillar hur kornet blir på papper vid förstoring, annars har jag kört ett tag med Tri X i rodinal.

Fotar uteslutande med småbildskamera.

Jag hade tänkt starta en egen tråd för framkallningsvätskor men måste fråga: Är det stor skillnad vilka framkallningsvätskor man använder. Jag har alltid använt Ilfosol 3 oberoende film. Vad blir skillnad i slutresultat om man har HP5+ film. Och är skillnaden faktiskt så stor?
 
Tack för infon, var en fin ide at köra HP5+ som en ISO 200 film och framkalla därefter. Det ska provas! Sen så lämnade ett frågetecken, vad betyder tkorn?
Du kan söka på tabular-grain om du vill, enkelt förklarat är det plattare korn än de runda traditionella, fördelarna som ofta framhålls är att det går att få högre upplösning och ett mindre korn, nackdelarna är att gråskalan ofta blir tristare och att man inte får samma stuns i svärtan (tycker jag). Jag skulle tro att en nog så avgörande orsak till dessa filmers popularitet är att de är billigare eftersom det går åt mindre silver. :)
 
Billigare att tillverka alltså, däremot inte billigare för oss konsumenter vilket borde innebära att tillverkaren kan tjäna lite mer på tkorns-filmer. Det var det jag menade men missade i hastigheten. :)
 
Jag hade tänkt starta en egen tråd för framkallningsvätskor men måste fråga: Är det stor skillnad vilka framkallningsvätskor man använder. Jag har alltid använt Ilfosol 3 oberoende film. Vad blir skillnad i slutresultat om man har HP5+ film. Och är skillnaden faktiskt så stor?

Det finns en skillnad mellan olika framkallare. I stort kan man dela in de i "normalframkallare" (d76, xtol etc), "finkornsframkallare" (perceptol, microdol x etc) och de som ger ett skarpare, men också större, korn (rodinal, Neofin etc) i brist på andra namn så använder jag ett engelskt uttryck "high acutance"

Jag är säker på att Alf här kan ge ett mycket mer ingående svar än såhär.

Edit: ibland kallas D76 och xtol för finkornsframkallare och ibland för normalframkallare och jag kan egentligen för lite om det här för att ge ett bra svar.
 
Senast ändrad:
Framkallaren – och hur den späds och agiteras – påverkar otroligt mycket. Faktorer som påverkas är faktisk känslighet (vissa framkallar-film-kombinationer uppnår inte uppgiven ISO utan kräver överexponering), kornstorlek (p g a agitationsrytm eller om framkallaren "löser upp" kornen) och tonkurvan (vissa kombinationer ger "platta" neg, andra ger hög kontrast).

Om du inte tänkt byta framkallare bör du därför fråga vilken film som passar i Ilfosol, eller prova och se om resultatet passar dig. Jag kör nästan allt i Rodinal, men det betyder också att vissa filmer är uteslutna för mig.
 
Ja det där med framkallare är ett oändligt ämne.. Jag har fått obefintligt korn på på Tri-x @3200 med Rodinal, och även fått korn stort som HP5 pressad till 6400 på Tri-x exponerad o framkallad efter iso 200 i D76.. Det finns i stort sett ingen logik i hur det blir. Det bästa är att alltid använda samma framkallare, samma film (färsk) och samma papper (färska) och alltid göra EXAKT likadant. Då kan man närma sig ett fungerande arbetsflöde. Men analogt är analogt, överraskningsmomentet måste man lära sig att älska :)
 
Ja det där med framkallare är ett oändligt ämne.. Jag har fått obefintligt korn på på Tri-x @3200 med Rodinal, och även fått korn stort som HP5 pressad till 6400 på Tri-x exponerad o framkallad efter iso 200 i D76.. Det finns i stort sett ingen logik i hur det blir. Det bästa är att alltid använda samma framkallare, samma film (färsk) och samma papper (färska) och alltid göra EXAKT likadant. Då kan man närma sig ett fungerande arbetsflöde. Men analogt är analogt, överraskningsmomentet måste man lära sig att älska :)

Överraskningsmoment ja... Eftersom man är ganska grön ännu inom det analoga så är nog det varenda gång man framkallar fastän man använder samma film och framkallare :)
 
Ja det där med framkallare är ett oändligt ämne.. Jag har fått obefintligt korn på på Tri-x @3200 med Rodinal, och även fått korn stort som HP5 pressad till 6400 på Tri-x exponerad o framkallad efter iso 200 i D76.. Det finns i stort sett ingen logik i hur det blir. Det bästa är att alltid använda samma framkallare, samma film (färsk) och samma papper (färska) och alltid göra EXAKT likadant. Då kan man närma sig ett fungerande arbetsflöde. Men analogt är analogt, överraskningsmomentet måste man lära sig att älska :)

Håller väl inte med dig riktigt, om man kör med samma prylar och är noga med temperatur och agitering så får åtminstone jag likadana negativ. När det gäller pressning så handlar ju detta om att styra kontrasten så om man överframkallar ett ganska kontrastfattigt motiv kommer man ju att få ett helt annat resultat än om man gör samma sak med ett kontrastrikt motiv. Filmens känslighet ändras ju ganska marginellt av pressframkallning som det populärt kallas.
 
Håller väl inte med dig riktigt, om man kör med samma prylar och är noga med temperatur och agitering så får åtminstone jag likadana negativ. När det gäller pressning så handlar ju detta om att styra kontrasten så om man överframkallar ett ganska kontrastfattigt motiv kommer man ju att få ett helt annat resultat än om man gör samma sak med ett kontrastrikt motiv. Filmens känslighet ändras ju ganska marginellt av pressframkallning som det populärt kallas.

Och det du vill säga är? Jag önskar jag kunde få samma resultat på iso 3200 med Tri-x i Rodinal hela tiden.. Men tyvärr har det aldrig blivit så bra igen.. :(
 
.....nackdelarna är att gråskalan ofta blir tristare och att man inte får samma stuns i svärtan (tycker jag). ...
Hoppas du inte tar illa upp men på vilket sätt blir gråskalan "tristare" och svärtan har väl inte något direkt med filmen att göra (utan det ligger väl mer på vilket fotopapper man kör)?
 
Och det du vill säga är? Jag önskar jag kunde få samma resultat på iso 3200 med Tri-x i Rodinal hela tiden.. Men tyvärr har det aldrig blivit så bra igen.. :(

I klartext vill jag säga att om du inte kan få samma resultat med samma typ av film och framkallare kan det bero på två saker, antingen är någon av prylarna du använder inte likvärdiga från gång till annan eller också gör du inte lika dant från den ena gången till den andra. Om man kör med film och framkallare från någon av de större leverantörerna och dessa inte är utgågna eller på annat sätt förstörda kommer man att få samma resultat under förutsättning att man gör likadant. Det finns inget som helst hokuspokus runt detta.
 
Hoppas du inte tar illa upp men på vilket sätt blir gråskalan "tristare" och svärtan har väl inte något direkt med filmen att göra (utan det ligger väl mer på vilket fotopapper man kör)?

Gråskalan varierar ganska mycket mellan olika filmer och filmtyper. Det kan du lätt testa själv genom att jämföra en tmax 400 eller trix med en hp5+ till exempel. Detta även om man framkallar båda filmerna till rätt kontrast, vilket man ju alltid eftersträvar. På samma sätt som att du kan förändra utseendet från en svartvit digitalbild genom att jobba med kurvverktyget utan att svart och vit punkterna ändras så tecknar olika filmer gråskalan olika.
 
förmodligen, efter hur det ser ut, simulerar den trix som den såg ut före 2003 vilket är vad de flesta relaterar till, men där ser man den motsatta effekten mot dagens trix alltså en högre kontrast i mellantonerna. Nu är trixen ungefär lika långt åt andra hållet jämfört med hp5+.

Men tack för ett illustrativt exempel på hur olika gråskalor kan tecknas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.