ErlandH
Aktiv medlem
Både Ricoh och Fuji gör nya kompakter. Sony kom med en ny modell i fjol.Jag tror inte det kommer några fler kompakter alls, varken från Sony eller andra. Möjligtvis Canon, men det är 5 år sen de släppte nån.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Både Ricoh och Fuji gör nya kompakter. Sony kom med en ny modell i fjol.Jag tror inte det kommer några fler kompakter alls, varken från Sony eller andra. Möjligtvis Canon, men det är 5 år sen de släppte nån.
Förmodligen är Darktable, Rawtherapee eller Digikam snart eller redan bättre alternativ än LR 6.14.
Nu blir du begränsad av LR och måste köpa sämre och dyrare kameror bara pga LR. Problemet kommer bara bli värre och värre.
Det blir 2 weeks of hell att byta program, det blir det alltid. Var det både när jag bytte till LR och när jag bytte från LR.
Fördelen med Darktable, Rawtherapee och Digikam är att dom är gratis. Du kan installera fullversionen och testa den och sedan avgöra om du skall använda den och det utan stress att hinna med det på 2-4 veckor som en del av dom andra tillåter att man testar.
Digikam är väl det som ligger närmast LR i funktionalitet med katalogisering etc. Medan Rawtherapee och Darktable är vassare på RAW-konvertingen.
Vad Rumpelstiltskin menar är att du skall RAW-konvertera (redigera) i Darktable och katalogisera i LR.
Jag hade bytt ut LR helt och hållet. Snart kan du inte ens installera senaste versionen av ditt OS för att LR inte fungerar där. Adobe har dessutom varit notoriskt dåliga på att säkerhetstesta sin källkod och därför hela tiden väntat på att säkerhetsluckor upptäcks av andra för att då fixa dom. Så det är kasst att sitta med Adobeprogramvara som inte uppdateras.
Det är sant. Jag skulle ha sagt "av den här typen", riktigt små med sökare. Rocoh GR kan man visst iofs köpa till en sökare till eller?Både Ricoh och Fuji gör nya kompakter. Sony kom med en ny modell i fjol.
Det beror på vad du menar. Man kan köpa en optisk genomsiktssökare, original eller annan, att sätta i blixtskon. Elektronisk sökare som visar vad sensorn ser, som skärmen på baksidan, nej.Det är sant. Jag skulle ha sagt "av den här typen", riktigt små med sökare. Rocoh GR kan man visst iofs köpa till en sökare till eller?
Kräver darktable nyare Windows?Så synd det måste vara om mig som hela tiden måste köpa sämre och dessutom dyrare kameror bara för att jag vill stanna kvar med LR 6.14 och Win 7. Jag får trösta mig med att jag antagligen har det bättre än de som plåtar analogt. Hugaligen vad dyrt det måste vara för dem.
Det beror på vad du menar. Man kan köpa en optisk genomsiktssökare, original eller annan, att sätta i blixtskon. Elektronisk sökare som visar vad sensorn ser, som skärmen på baksidan, nej.
Ja, GR verkar vara fina kameror men inte för mig (pris, brännvidd). Olympusen fick jag kolla upp. Jo, det är nog för liten sensor. Och gammal också.Men GR och sedermera GR III har varit mitt kompaktkameraval, efter att jag en kort period hade Olympus XZ-2 och ganska snabbt tyckte att den lilla sensorn var för liten.
Men det kanske duger. Man har ju skärmen också.
Ja, GR verkar vara fina kameror men inte för mig (pris, brännvidd). Olympusen fick jag kolla upp. Jo, det är nog för liten sensor. Och gammal också.
Jo, jag vet att det flesta använder skärmen, men jag hatar det. Annars skulle jag ha haft flera kameror att välja på.
Bra att du sa det där om damm. Jag har grunnat på om det är Sonyn eller nån annan kamera jag hört det om. Men nu vet jag.
Kräver darktable nyare Windows?
Någon som fått problem med dammig sensor på sin RX100? Jag har inte märkt något under de snart 10 åren. Lite orolig är jag när jag använder den i regn, men det har aldrig varit problem med det heller.Nja...Det är som Martin skriver, alla tillverkares kameror där objektivet kan röra sig finns det teoretiskt en risk med att damm kan krypa in, oskyddad kamera hemmavid får ju också damm på sig, man ser det tyvärr när vårsolen letar sig in hemma det yr omkring överallt, knappar rattar och vred kommer inte heller undan.
Någon som fått problem med dammig sensor på sin RX100? Jag har inte märkt något under de snart 10 åren. Lite orolig är jag när jag använder den i regn, men det har aldrig varit problem med det heller.
Hm, är det inte fotografen som tar bilden !?(...) RX100 tar bättre bilder.
Jaså? Vem mer har fått upphovsrätt?Intressant fråga, speciellt som det mänskliga släktet inte längre har monopol på att få upphovsrätt på tagen bild.
Hm, är det inte fotografen som tar bilden !?
Jaså? Vem mer har fått upphovsrätt?
Sony har väl en egen RAW-konverterare?Jag använder LR 6.14, sista köpeversionen och V är sista kameran i serien som den godkänner.