Michael Johansson
Aktiv medlem
Det är ett automatiskt linsskydd.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Instämmer, sjukt nöjd med RX100M7, undrar om det kommer en efterföljare..Jag har en RX100 vii och är helnöjd med den. Kunde varit bättre vidvinkel. AF är betydligt bättre än på v och den har mic-ingång. På vii förbättrade de det mesta i kameran.
Tack. Som jag trodde då. Då slipper jag göra bort mig när jag ringer fotoaffären.Det är ett automatiskt linsskydd.
Gick själv i samma funderingar för ett par år sedan, ville ha en kompakt och kompetent kamera och till den kategorin landar RX100 i, enligt mitt menande. Läste på om de olika modellerna och la pannan i djupa veck innan jag slog till på en RX100 M5A.
Varför valet föll just på den var att den hade högre ljusstyrka än RX100M7 (som dessutom var hiskeligt dyr då det var aktuellt för mig att köpa en kompaktkamera, då RX100 M7 precis var utkommen), men även för att jag helt enkelt upplevde att jag inte behöver (motsv.) 200 mm, utan jag föredrar vidvinkligare objektiv för min typ av fotograferande.
Så, mitt förslag är att om du inte behöver (motsv.) 200 mm och föredrar ett något ljusstarkare objektiv med kortare brännvidd i den korta ändan s a s, är mitt förslag att du satsar på en RX100 M5A, vilket är den bästa kompromissen av de olika utgåvorna av denna kameramodell, enligt mitt menande.
Här finns en artikel (på engelska) med en sammanfattande jämförelse i tabellformat av de olika utgåvorna av RX100, om det kan vara till hjälp. Men återigen; En RX100 M5A var/blev den bästa kompromissen för mig och det blev den utgåva som jag köpte och tro mig, den kameran är synnerligen kompetent och levererar helt godkända bilder upp till ISO800, sedan börjar det bli lite brusigt. Men det justeras enkelt i efterhand, om så behövs.
Hoppas att detta kan vara till hjälp i någon riktning över ditt beslut om vilken utgåva av RX100 du skall välja.
Ny eller bagagnad? Om jag köper en V eller VA sparar man inte så mycket på att köpa den begagnad. Äldre modeller finns bara begagnade.
Med tanke på vad det faktiskt är (en väldigt kompakt kamera), så levererar den förbluffande bra bilder, men vad man tycker om den saken är naturligtvis väldigt subjektivt, men jag känner mig helt nöjd med det köpet. Mig veterligen finns det ännu ingen mobilkamera som slår denna avseende bildkvalité.Är du nöjd med kameran då?
Sen får jag inte snurr på hur den där ringen på objektivet funkar. Vad jag förstår kan man välja vad den ska göra. Zooma, kontrollera bländar eller tid, manuell fokusering. Tänker mig att man för det mesta vill ha zoom där, särskilt som jag läst att det blir knyckigt med knappen som är till för det. Men jag fokuserar manuellt rätt ofta. Finns det ett snabbt sätt att ändra vad ringen gör eller måste man bläddra genom sjuttielva nivåer i menyn? Kan man kanske programmera en knapp för att växla mellan olika funktioner?
En mjuk väska lär ju inte hjälpa om du skulle tappa den . Själv har jag en sådan här väska till min kamera, och just där objektivet sitter, finns en förstärkning i väskan. Inte billig ( ~1 000 :- ), men betydligt billigare än att behöva reparera kameran efter en marksyning (skulle jag tro).En sån där liten mjuk väska är kanske inte så dumt ändå. Har valt bort det för jag har oftast inget bälte att sätta den i, men man kan ju så klart ha den runt halsen också
Beror naturligtvis på hur tjockt materialet är och hur hög fallhöjden är. Jag är helt nöjd med min väska i v f, som ju är framtagen för just denna kameramodell.En mjuk lär väl dämpa mera med än en hård?
För mig är svaret givet. Har inget grepp på min kamera .Väljer man greppet går ju beredskapsväska bort.
Ja alltså, detta silikonfodral har ju inget skydd för gluggen ö h t.Sen har jag set "skins" i silikon
Hal vet jag inte, men väldigt kompakt, och knapparna är ju lite pillriga att manövrera, beroendes på hur stora händer man har.De sägs ju att kameran är hal som en våt tvål.
Fungerar ju det också, om än inte lika smidigt som originalväskan.Så här förvarar jag min. Man får plats med 2 extra batterier och ett extra sd-kort i väskan. Jag köpte till gummi greppet som gör att kameran fungerar bättre att hålla i.
Visa bilaga 173872
Visa bilaga 173873
Visa bilaga 173874
Det är den för mig också.Den kommer liksom bara att bli en extrakamera för mig
Förstår dig, man är sig själv närmast. Inte för att jag är en förmögen person, men jag har en stabil inkomst och inte så vansinnigt stora utgifter.det är svårt att motivera en massa dyra tillbehör när den redan kostar långt över min ursprungliga budget.
Köpte ett set om två batterier och laddare (Jupino (?)) på Cyberphoto för mindre än vad ett originalbatteti kostar...(...) extra batterier och laddare.