Det är ju en tvåstegsprocess. Själva konvertering från raw till ett redigerbart format och själva redigeringen. Du kan kan konvertera, korrigera exponering om det behövs och göra eventuella objektivkorrigering i t.ex. darktable och sen spara som 16 bitars tiff och fortsätta redigera i ett annat program. Du förlorar ingen data så länge du håller dig till 16 bitar oavsett hur många program du använder. Att t.ex. LR inte sparar nån fil förrän man är klar, inte märkbart ivf, är bara en bekvämlighetsfråga. De förrändringar som krävs för att kunna spara är gjorda redan när du börjar fixa med kurvor eller vad du gör.
Jag gör så hela tiden då inte jag heller vill lämna mitt kära gamla redigeringsprogram och mina rutiner. Det stöder iofs raw men är inte bra på den biten. Tidigare använde jag darktable, nu ett annat program.
Rawtherapee testar jag med jämn mellanrum, men det är en rejäl inlärningskurva på det. Sen har de ingen lista på vilka kameror som stöds. Och de kan stödjas i olika grad. Sist jag provade kunde jag se raw från OM1, man jag har ingen aning om formatet stöds fullt ut och hur jag ska få reda på det, vet alltså inte om jag får optimal hantering.
P.S. Den lite äldre version av DT som jag har på min dator stöder objtivkorrigeringar för alla RX100 upp till VI. Troligt är VII med i senaste versionen. Vilket borde betyda att det kan hantera raw-filer från de kamerorna också.
P.P.S. Nu blev jag riktigt smart och mindes att darktable ju har en lista. Alla versioner, ink VII, är med.
This is an auto-generated list of the state of support of different camera models. Cameras that produce DNG files should be supported even if they are not on the list but samples are still appreciated. If your particular camera is not on the list or is missing some form of support please check...
www.darktable.org