Annons

Vilken sensor? - videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Akon

Medlem
Hej!
Jag ska köpa en enkel billig videokamera men är lite nyfiken på sensorerna.
I själva verket är jag helt lost och fattar inte hur jag ska tolka och jämföra CCD och CMOS-sensorerna.

Så här kommer fem olika modeller och jag undrar om ni kan säga mig vilken sensor som är bäst.

CCD storlek 1/5.8 tum (vanlig ccd tolkar jag det som)
CCD pixel 1.37 megapixlel

CCD storlek 1/4.1 tum (också vanlig ccd)
CCD pixel 3.32 megapixel

CCD storlek 1/3,6 CMOS
CCD pixel 4,3 megapixlar

CCD storlek 1/2,3 tum CMOS
CCD pixel 10 megapixlar

CCD storlek 1/5,5 tum CMOS
CCD pixel 2,39 megapixlar

Hej!
Jag ska köpa en enkel billig videokamera men är lite nyfiken på sensorerna.
I själva verket är jag helt lost och fattar inte hur jag ska tolka och jämföra CCD och CMOS-sensorerna.

Så här kommer fem olika modeller och jag undrar om ni kan säga mig vilken sensor som är bäst.

CCD storlek 1/5.8 tum (vanlig ccd tolkar jag det som)
CCD pixel 1.37 megapixlel

CCD storlek 1/4.1 tum (också vanlig ccd)
CCD pixel 3.32 megapixel

CCD storlek 1/3,6 CMOS
CCD pixel 4,3 megapixlar

CCD storlek 1/2,3 tum CMOS
CCD pixel 10 megapixlar

CCD storlek 1/5,5 tum CMOS
CCD pixel 2,39 megapixlar

Är väl ganska uppenbart en den med störst fysisk storlek är bäst.

Är väl ganska uppenbart en den med störst fysisk storlek är bäst.

Cyberphoto skriver om CCD för vanliga kameror.
http://www.cyberphoto.se/faq/noise.htm

"För att få bättre bilder bör man alltså ha större sensor och färre pixlar. "

Det ställer till det för mig, eftersom den största sensorn av de jag listar har flest megapixlar. Det är visserligen en CMOs. Vad innebär det?

och hur ska man väga dessa värden emot varandra, sensorstorlek och antalet pixlar.?

Det ställer till det för mig, eftersom den största sensorn av de jag listar har flest megapixlar. Det är visserligen en CMOs. Vad innebär det?

och hur ska man väga dessa värden emot varandra, sensorstorlek och antalet pixlar.?

Jag tror du hamnat mitt i lite begreppsförvirring :)

CCD är en teknik för att bygga sensorer, CMOS en annan. Men av din fråga att döma verkar det som om någon leverantör (Cyberphoto?) också lite slarvigt använder CCD som en slags generell benämning på sensor i största allmänhet. En sensor är antingen en CCD eller en CMOS, den kan liksom inte vara bägge :)

Sedan är deras konstaterande
en hopblandning av två saker och en rätt grov förenkling av en ganska tillkrånglad verklighet.

En större sensor (större yta alltså) kommer alltid ha bättre prestanda än en mindre om de i övrigt är på samma tekniknivå (är ungefär lika gamla). Det är riktigt.

Men antalet pixlar (och därmed pixlarnas storlek) är inget bra mått på bildkvalitet, det är lite mer invecklat än så ... Modernare sensorer med många små pixlar är ofta lika bra eller bättre än äldre med färre och större. Däremot är det oftast så att när man jämför två sensorer med samma tekniknivå (två jämngamla CCD-sensorer eller två jämngamla CMOS-sensorer) så får man oftast bättre prestanda med just den som har färre men större pixlar. Men börjar man som sagt blanda sensorer som är 1-2-3 år gamla och blanda CCD och CMOS ... Så blir det som sagt mer invecklat och deras påstående kan bli direkt missvisande.

Nu är de ju så med videokameror att de oftast har samma antal pixlar - klarar de till exempel Full HD så finns det liksom ingen anledning att slänga in fler pixlar än man använder.

Så när det gäller videokameror så skulle jag nog säga att en större sensor i de flesta fall är bättre än en mindre, men att man också måste vara medveten om hur gammal sensorn är. Kort sagt, större och nyare sensorer kommer att ha bättre prestanda än äldre och mindre - men mellan de två ytterligheterna finns många varianter.

Senast ändrad:

Det är inte rätt, fler eller förre pixlar kan vara bra eller dåligt. Cyberphoto skriver som de gör eftersom det varit en tävling i flest pixlar som gått ut över andra parametrar. Fler pixlar i sig är nästan lltid positivt förutsatt att allt annat är lika (dynamiskt omfång etc etc). Det som du verkligen kan ha som fungerndw tumregel är dock att stor sensor > mindre sensor...

Det är inte rätt, fler eller förre pixlar kan vara bra eller dåligt. Cyberphoto skriver som de gör eftersom det varit en tävling i flest pixlar som gått ut över andra parametrar. Fler pixlar i sig är nästan lltid positivt förutsatt att allt annat är lika (dynamiskt omfång etc etc). Det som du verkligen kan ha som fungerndw tumregel är dock att stor sensor > mindre sensor...

I just det här fallet blir ju deras text lite extra förvirrande eftersom det är videosensorer trådskaparen funderar över - som över huvud taget har allmänt sett färre pixlar än jämförbara sensorer i kompaktkameror. Plus att antalet pixlar i sådana sensorer inte förändras på samma sätt - där är det ju antingen 1280x720 eller 1920x1080 som gäller, oavsett teknikgeneration.

Hej

Jag tycker du ska titta efter Videokameror med 3 CCD/CMOS

Det är där du har den största vinsten.

Tack för era utförliga svar.

Nu är jag åtminstone lite klokare även om jag ännu inte vet vad jag ska köpa.
Specarna kommer för övrigt från Netonnet, som alltså när dom specar sensorns storlek använder begreppet CCD storlek.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto