Annons

Vilken rawkonverterare passar till Nikon D2x

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, i 400% blir det ganska stor skillnad på konverteringen (om vi bortser från hur RawShooter tolkar 5800 kelvin)

Man kan lätt urskilja att det gärna blir sammanklumpade pixlar, medans CameraRaw gör ett betydligt bättre jobb med att urskilja varje enskild pixel.

400% croppar

Bilagor

• 400procent.jpg
    400procent.jpg
    34 KB · Visningar: 143
Jeppe skrev:
Ja, i 400% blir det ganska stor skillnad på konverteringen (om vi bortser från hur RawShooter tolkar 5800 kelvin)

Man kan lätt urskilja att det gärna blir sammanklumpade pixlar, medans CameraRaw gör ett betydligt bättre jobb med att urskilja varje enskild pixel.

400% croppar

Här menar jag att PS raw har blivit betydligt bättre med tiden, i paretet eller tom bättre än PhaseOne, tidigare var Phase One överlägset, speciellt i skuggorna.

Mikael

Dessutom förstår jag mig inte riktigt på "Apparence"-inställningen i RawShooter.. Man har ju ingen koll över vad som ändras.. Saknar en del andra inställningar, som t.ex. Kamerans fasta WB-inställningar och jag grunnar just nu på varför den envisas att tolka kelvin-graderna så olika från t.ex. Breezebrowser, C1, Bibble och då CameraRaw.

Tog upp en Canon 1Dmk2 bild. Phase One as shoot 5200K
Photoshop Raw as shoot , kamera 4900K

Tydligen tolkar dessa två programmen även vitbalansen olika o samma bild från Canon bildfilen

kan undra varför? samma metadata skall tolkas.
Mikael

Konstigt Men om man väljer kelvin mauellt så borde resutatet bli samma, viket det inte blir i mitt fall. Nåja, än så länge imponerar inte RawShooter.

Jeppe skrev:
Konstigt Men om man väljer kelvin mauellt så borde resutatet bli samma, viket det inte blir i mitt fall.
Fast det är ju i alla fall logiskt att färgtemperatursiffran varken stämmer överrens manuellt eller som "as shot".

Det är inte helt enkelt att bestämma vilken färgtemperatur som ett visst RGB-värde motsvarar (RGB-värdet för vitpunkten är det som är lagrat i metadatat). Fast jag håller med om att det är konstigt att RawShooter avviker från alla andra. Undrar om det beror på slarv eller att de tycker de är mer korrekta.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto