dobos
Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag vill påstå att det är just för bilder med stort omfång mellan mörkt/ljust som man vinner mest på att ligga åt höger i histogrammet.
Då får man bättre detaljer i de mörka bilddelarna samt att bruset minskar, som du nämner.
Så länge man inte ligger för långt ut förstås, då klipper man ju en kanal eller två vilket kan gå att rädda men ibland inte.
Jag har som standard att jag exponerar tills jag precis inte får blinkvarning i de ljusa delarna jag vill ha fullgod teckning i.
Med min D70, som väl iofs knappt är jämförbar med D2X, är problemet snarare att den gärna klipper i högdagrar. Jag försöker också att minimera "varningsblinket" med kortare exponering. Då blir skuggorna för mörka, men jag lyfter dem med "Digital DEE" i Capture. Detta kostar en del brus - vilket är anledningen till att även jag letar efter en riktigt bra brusreducerare. En liten fråga här: det skrivs lite här å där om att det går att rädda utfrätta områden - detta trodde jag var omöjligt. Är inte dessa områden "döda" (utan detaljer) ur informationssynpunkt?