Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken normalzoom till k10d

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag tittar på det som finns i objektiv väg till Pentaxen så är det svårt att hitta priser hos handlare och prislistan på Pentax sida innehåller inte allt heller. Vad kostar t.ex SMC-FA 80-200mm 2,8 Star ED troligen är det väl mycket för dyrt för min plånbok. Vad finns det för allternativ om man vill ha bra ljusstarka 2,8 eller 4 objektiv från 16mm till 300mm i omfång. Är det kanske Sigmas 18-50mm F2.8 EX DC och [70-200mm F2.8 APO EX DG] då är man ju uppe på 200mm finns det några andra ideer?

Wesley skrev:
Är det kanske Sigmas 18-50mm F2.8 EX DC och [70-200mm F2.8 APO EX DG] då är man ju uppe på 200mm finns det några andra ideer?

Nej det är det är nog det enda som finns. Låter som en bra combo, kanske under 10.000 om man köper den från BH-foto i USA. Tll Sigman finn ju också en bra x 1.4 converter.

Kari:

Om du inte är rädd om varken plånboken eller för ömma armar så borde man kunna kombinera följande Sigma-objektiv:

* 18-50/2.8
* 50-150/2.8
* 120-300/2.8

Sen är ju iofs inte helt uppdaterad på om de två sistnämnda finns i Pentaxfattning.
Men en rätt fläskig setup oavsett...
Ett mer "nyktert" val av telezoom kanske kan vara Sigmas EX 100-300/4.

Lite intressant att mer eller mindre lika varianter av samtliga dessa objektiv kommer att dyka upp i Pentax-tappning under 2007-2008. Men något ska man ju ha tills dess ;)

FA* 80-200 f/2.8 ED (IF) har kostat runt 13 000 SEK på Cyberphoto, men nu är de slutsålda och finns inga nya att få tag i eftersom Pentax har lagt ner tillverkningen. Som all annan FA* optik så var den byggd för hand efter beställning och den delen av Pentax rörelse i Japan har stängts ner. Kostade mer än det smakade för Pentax. Pentax har en ny fabrik i Vietnam där kommande proffsobjektiv (DA* och D FA*) kommer att tillverkas. FA* 80-200 f/2.8 ersätts av DA* 50-135 f/2.8 med vädertätning och supersonic motor i objektivet.

I dagsläget finns det enbart Sigma för den räckvidden, tills Pentax har fått igång tillverkningen av de nya objektiven.

Hälsar
R

freka586 skrev:

* 50-150/2.8
* 120-300/2.8

Sen är ju iofs inte helt uppdaterad på om de två sistnämnda finns i Pentaxfattning.

De objektiven har HSM motorer och eftersom Pentax tidigare inte har haft en kamera med stöd för HSM i objektiven, så har de inte funnits för Pentax fattning.

Nu arbetar Sigma på att lansera en del av sina HSM objektiv för K10D (den enda Pentax kameran som för närvarande stödjer supersonic motorer), men det dröjer troligen en bit in på nästa år tills de är färdiga med det arbetet. Sigma licensierar ju inte objektivfattningen, utan de gör en piratversion och det kan lite tid för dem att hacka sig igenom Pentax nya kontrollprotokoll för supersonic drift. Särskilt eftersom K10D inte finns att köpa föränn i November, så Sigma har i dagsläget inte kunnat köpa en K10D att utgå ifrån.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Därför att Pentax eget 16-50 f/2.8 blir en för tuff konkurrent. Traditionellt så köper Pentax användare Pentax objektiv i första hand, de enda tredjepartsobjektiv som verkligen säljs i volymer, det är de som har brännvidder och bländaromfång som Pentax själva inte erbjuder. Ett objektiv som 17-50 f/2.8 från Tamron skulle dö på marknaden.
Jag tror att ett Tamron 17 - 50 f2.8 till halva priset av en Pentax 16 - 50 f2.8 skulle kunna vara mycket intressant för många, särskilt om Pentax nu med K10D lyckas expandera sin marknad utöver traditionella Pentaxrävar...

Vilka fördelar har Tamron 17-50 f/2.8 mot Sigma 16-50 f/2.8 EX som idag finns för Pentaxfattning och som har funnits för Pentax ett tag?

Du säger att Tamron 17-50 f/2.8 är halva priset mot Pentax 16-50 f/2.8, men är Tamron väderskyddad med Supersonic motor?

Hälsar
R

Sigman du tänker på är 18 - 50 och har dvs ett mindre omfång på den viktiga vidvinkelsidan samtidigt som den nog kostar lite mer än Tamronen.

Nej, Tamronen är säkert inte specifikt väderskyddad och har ingen supersonic motor, men jag tror som sagt att många skulle vara villiga att avstå från de egenskaperna om de kan spara 4000 - 5000 kr (eller kanske ännu mer!) gentemot Pentaxgluggen. Dessutom har väl Pentax fått upp den normala AF-hastigheten till acceptabla nivåer från och med K100D.

wsaar skrev:
Sigman du tänker på är 18 - 50 och har dvs ett mindre omfång på den viktiga vidvinkelsidan samtidigt som den nog kostar lite mer än Tamronen.

Det tror jag du har rätt i, den är kanske mer typ 19 mm i verkligheten. Så får man ju fundera hur viktigt det är i ens fotografi, jag skaffade ett 12-24 för att kunna plåta rum och liknande. Där räcker sällan ens 16 mm.

wsaar skrev:

Nej, Tamronen är säkert inte specifikt väderskyddad och har ingen supersonic motor, men jag tror som sagt att många skulle vara villiga att avstå från de egenskaperna om de kan spara 4000 - 5000 kr (eller kanske ännu mer!) gentemot Pentaxgluggen. Dessutom har väl Pentax fått upp den normala AF-hastigheten till acceptabla nivåer från och med K100D.

Det här är ju löjligt tycker jag.
17mm motsvarar 26,35mm vidvinkel på 35mm formatet.
18mm motsvarar 27,9mm vidvinkel på 35mm formatet.
16mm motsvarar 24,8

Skillnaden i upplevelse mellan 17 och 16 är större än skillnaden mellan 17 och 18.

Pentax är en för liten marknad för specialobjektiv som snabba standardzoomar. Storsäljaren för Pentax är nu Sigma 17-70 f/2.8-4.5. Tester har visat att den har ypperliga prestanda.

Pentax DA 16-45 f/4 AL ED vann ett test i våras när den testades mot Sigma 18-50 f/2.8 och andra i Tyskland. Sigman var bra, men Pentax var något bättre. Tamron 17-50 f/2.8 befinner sig, vad jag har sett, på liknande kvalitetsnivå som Sigman - som alltså inte alls säljer lika bra som Pentax eget DA 16-45 f/4. Man kan ju tro att de flesta skulle köpa Sigman för den är ju snabbare för det priset, men kunderna väljer Pentax långsammare objektiv. Eller Sigmas 17-70.

Eftersom de flesta kunder idag hellre väljer Pentax DA 16-45 f/4 före ett 18-50 f/2.8 från en konkurrent, varför skulle detta förhållande förändras om Tamron 17-50 f/2.8 kom ut för Pentax?
Det är svårt att få Pentax kunder att köpa något annat än Pentax objektiv, detta vet konkurrenterna. Man köper alternativen när de erbjuder brännvidder som Pentax inte erbjuder.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det är svårt att få Pentax kunder att köpa något annat än Pentax objektiv, detta vet konkurrenterna. Man köper alternativen när de erbjuder brännvidder som Pentax inte erbjuder.
Jag kan tänka mig att de som hållit fast vid Pentax fram till nu måste varit de verkligt märkestrogna, men när Pentax nu släpper en kamera som även kan sälja på tekniska meriter kanske det också lockar en kundgrupp som också köper objektiv mer baserat på pris/funktionalitet än på extrem märkeslojalitet.

Jag ser Sigma 17 - 70 mer som ett alternativ till rena normal/walkaroundobjektiv, typ 16 - 45 f4 eller kitzoomen, än en allvarligt konkurrent till zoomarna med f2.8 över hela omfånget. Lockelsen med f2.8 zoomarna är ju att de förutom att fungera som normalzoomar också fungerar som porträttzoomar med möjlighet till kort skärpedjup. Sigman är dock inte alls en lika bra som porträttzoom eftersom den är för ljussvag på de brännvidder som normalt används vid porträtt för att erbjuda det korta skärpedjupet.

(Står själv i köptankarna för Tamron 17 - 50 f2.8, och enda egentliga konkurrenten skulle vara Sigma 18 - 50 f2.8... inte Sigma 17 - 70 eller någon annan ljussvag eller dubbelt så dyr glugg)

Senast ändrad:
wsaar skrev:
Jag kan tänka mig att de som hållit fast vid Pentax fram till nu måste varit de verkligt märkestrogna, men när Pentax nu släpper en kamera som även kan sälja på tekniska meriter kanske det också lockar en kundgrupp som också köper objektiv mer baserat på pris/funktionalitet än på extrem märkeslojalitet.

Jag köpte min Pentax *istD på tekniska meriter och jämförde då med Nikon D100 och Canon 10D. Tråkigt att höra att det tydligen då var en felbedömning.

Visserligen fungerar den klockrent nu som då men det hör väl till att man skall byta hus var 12 månad nu för tiden.

Zoso skrev:
Kan dom inte göra en K10 variant med Nikonfattning så jag får köpa en också :)

kent.

Känner likadant. Trots att jag inte sett några tester så funderar jag på att vara otrogen med Pentax eftersom K10D verkar så bra på pappret både vad gäller pris och prestanda/byggkvalitet/finesser. Samtidigt känns det inte riktigt bra att den gamla "objektivsamlingen" inte skall gå att använda på ett eventuellt inköpt Pentaxhus. Å andra sidan får jag tack vare Pentaxens pris lite mer ekonomiskt utrymme att köpa Pentaxobjektiv.

Inte lätt!

K10:an kommer nog ha ett skapligt andrahandsvärde en tid. Det enda säkra sättet att se om den är rätt är nog att köpa och testa :)) Så har jag gjort med massor av objektiv, inte så farligt dyrt och rätt kul att ha provkört gluggarna.

wsaar skrev:

Men snälla Will, du gör här ett kraftfullt påhopp på de som har valt DA 16-45 f/4 framför Sigmas 18-50 f/2.8 och talar om "extrem märkeslojalitet". Jag häpnar!

Pentax har en särskild kvalitet på sina objektiv, detta är inte frågan om lojalitet. Att köpa objektiv är ett artistiskt val, man köper det som hjälper en som fotograf att förverkliga sina artistiska visioner. Pentax objektiv har en särskild karaktär, de har alltid haft det och det är en av anledningarna till att Pentax kallas för "Japans Leica" på den japanska hemmamarknaden.

Ett exempel är att Pentax alltid brytt sig om bokeh mer än konkurrenterna. Alla Pentax objektiv har bra bokeh, sen finns det Pentax objektiv med fantastisk bokeh också. Många har investerat i Pentax system för de vill ha den här karaktären.

Sigma och Tamron är inte precis kända för sin bokeh och utgör därför inget reellt alternativ till Pentax.

En ytterligare faktor är linsbehandlingen. Pentax SMC tillhör fortfarande eliten och tredjepartstillverkarna kommer inte i närheten. Tamrons BPAR är bra, men inte riktigt lika bra.
Sigmas är ganska värdelöst och Tokina har inte varit en höjdare heller. Jag har själv haft tredjepartsobjektiv och skillnaden har varit tydlig och märkbar.

Mitt Sigma AF 24 f/2.8 Macro har ett "kallare" tonomfång än mina Pentax objektiv, visst är objektivet tekniskt skarpt och presterar bra i MTF tester, men det saknar själ, det har en stel karaktär. Jag föredrar använda mitt gamla Pentax M 28 f/2.8, inte för att mitt 28 är bättre på rent tekniska meriter (det är faktiskt sämre) utan på att det skapar bilder med mer känsla och liv.

Har man vant sig vid Pentax särskilda karaktär på objektiven, så saknar man den när man byter till tredjepartstillverkarna. Sigma, Tamron och Tokina har i stort samma karaktär på sina objektiv, de ligger alla åt en "kallare" färgteckning än Pentax objektiv, de har en kontrast som maskerar de finare detaljerna i bilden (de ligger väldigt nära Nikons karaktär här, alltså en karaktär som jag vill kalla för "typisk japansk") och bokeh är rätt ful. Pentax har en mer europeisk karaktär på sina objektiv, mer "tysk" om du så vill (denna längtan till Europa fick blomma ut fullständigt med FA Limited serien).

DA 16-45 f/4 är ett fantastiskt fint objektiv och det är därför som många väljer det. Inte för en blind märkeslojalitet, utan för att det faktiskt är riktigt bra.

Den som söker ett bra porträttobjektiv väljer FA 50 f/1.4, den har en härlig bokeh och en fin sötma , en skön varm känsla i sin färgteckning.

Hälsar
R

Kan bara istämma med Roland, har man testat tex en Limited FA så är det lätt att man fastnar, tyvärr.

Jag var rätt skeptisk till snacket om 3D effekter och andra ovetenskapliga påståenden, med det stämmer faktiskt!

Hur är det med den här 28-70/2.8 "star" optiken? Nu blir det ju mera av en normal till tele med en K10D, men med en fast 20mm därtill, så skulle det passa mig. Någon som har erfarenheter av den? Jag har i alla fall väldigt goda erfarenheter ev M (och A) 300/4 "star" och 85/1.4 "star".

// Matte

FA* 28-70 f/2.8 är optiskt fantastiskt, verkligen det är. Det som stör mig med FA* zoomarna är att de har motorzoom, vilket adderar tyngd till objektivet och det är även en funktion som inte stöds av de digitala systemkamerorna från Pentax. Sen så roterar tyvärr filterfattningen på 28-70 f/2.8:n, vilket gör att man får tänka vad man håller på med när man använder polarisationsfilter, gradueringsfilter och liknande.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar