Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)

inga

Medlem
Jag har funderingar om min Mamiya (ursäkta mig om det här nu blir felstavat - jag är bra på att stava fel) Jag har en Mamiya super som jag använder både utomhus och i studio. Jag tycker den har kort skärpedjup även vid mindre bländare, Det kan vara så att jag börjar se dåligt på och behöver en kamera som ställer in skärpan för mig.Eftersom jag fotograferar mest ute funderar jag på en mellanformatare som är mindre otymplig än 645 super. (Perioden för porträttfotografering är koncentrerad till försommarn.) Är det någon som kan komma med råd?
Inga

inga skrev:
Jag tycker den har kort skärpedjup även vid mindre bländare
Inga

Hur menar du nu? Skärpedjupet är beroende av endast två faktorer, avbildningsskala och bländare.

Om jag har förstått dig rätt så tycker du att just din kamera (eller modell) har kortare skäpedjup vid en given bländare än andra kameror, men så är det alltså inte.

Vill du har större skärpedjup vid en given bländare måste du gå ner i format, t ex till småbild.

Om du vill ha en lättanvänd och smidig mellanformatare med autofokus så kika på Fuji GA 645Zi. Den har ett zoomobjektiv på 55 – 90 mm och i 90-läget borde den funka även för porträtt.

vilken mellanformatare

Tack det hade jag ingen aning om. Det har förvirrat mig att jag har så dåligt skärpedjup även när jag kommit upp på bländare 8 11 men jag är ju van vid småbildskamera. Och nu har jag fått en förklaring. Tack

nu har jag fått ett bra svar

Jag fick svaret här på diskussionsforumet. Något jag aldrig vetat att mellanformatare har kortare skärpedjup i relation till småbildskameror. Trots detta funderar jag på en mellanformatare med autofokus. Mina ögon kan inte se skarpt på ett visst avstånd. Även om jag nu är en envis användare av manuella kameror.Inga

Bara för att undvika missförstånd. Mellanformatskameran har längre optik än småbildskameran. Normalobjektivet till t.ex. Hasselblad 6x6 är 80 mm. Vid en given bländare -säg 8 - har "bladaren" exakt samma skärpedjup som en småbildskamera med 80 mm optik och samma bländare (8). En vanlig vidvinkel till Hasselblad är 50 mm (Distagon). Och den har samma skärpedjup som en vanlig 50 mm normaloptik till en småbildskamera. MEN du skall veta att avbildningsstorleken vid en given brännvidd är densamma oavsett negativformatet. Är ett hus 10 mm högt på ett negativ taget med 50 mm normalobjektiv till 35 mm kameran så är det också 10 mm högt på negget från bladaren med 50 mm vidvinkel. Vidvinkeleffekten visar sig ju i och med att negativet är större, du får med mera på 6 x6-negativet.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar