Annons

Sälja grejerna och lägga ner med allt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Behåll sakerna & gör inte som jag som sålde allt.

Följande saker sålde jag för 16000:- om du har liknande saker så borde du kunna få samma pengar.
7D
Canon 70-200 f4/L uv filter
Sigma 18-50 2,8 uv filter
BG m 2 orig batterier
430EX
2st snordyra polfilter till båda optiken
Stativ Manfrotto 679b
4st 4GB sandisk extreme

Kvitto på allt & även garanti kvar på det mesta.

Och jag ångrar mig djupt idag att jag sålde allt då jag tappade motivationen när vintermörkret kom.
 
Behåll prylarna!

Några inspirationsförslag:
- Gå med i en fotoklubb och gå på deras möten och aktiviteter
- Låna lite fotoböcker på biblioteket och titta på bilder (det är skillnad mot att se samma bilder på nätet)
- Följ med på utflykter/vandringar som olika föreningar ordnar; Naturskyddsföreningen, Turistföreningen m fl. Oftast behöver man inte vara medlem för att följa med på aktiviteter.
 
Du kanske istället för att hitta idéer och motiv till dig själv sätta upp ett mål. Som styr motiven (istället för att man tänker sig innan hur alla bilder ska se ut)
...

Du har just gett mig nya tankar om foto!
Det här är ju en utökning av den fotografiska processen som är helt relevant.

Tack!
 
Oj, tack så mycket. Jag brukar vara ganska dålig på att förmedla vad jag egentligen menar. Men det kanske gick fram endå :D
 
Det där ett ett mycket bra sätt att utvecklas.
Vem som helst kan ta kanonbilder på diverse motiv som råkar dyka upp.
Att göra det på beställning är en helt annan femtilapp.
 
Vill förklara min situation. Jag började fotografera i mitten av sommaren 2009 vid 12 års ålder då jag inhandlade min systemkamera Canon EOS 1000D och kitobjektivet 18-55 som medföljde. Roligt hade jag ett par månader då jag lekte mycket med honom, mest på auto men hade inte mer förstånd än så då. Att fotografera manuellt såg ju så jobbigt och svårt ut.. Månaderna gick och vintern kom då jag tappade all min inspiration och inte rörde kameran på säkert ett halvår, började fundera på om kameraköpet verkligen var så smart ändå och om jag egentligen kanske borde sparat pengarna?!

Men våren kom den också, och med den även färgerna, blommor, vårkänslor och sol vilket gjorde att kameran fastnade i mina händer igen. Tusentals bilder togs, jag lärde mig mer och mer om fotografin, spenderade många timmar här och även en hel del utomhus där mina bilder togs. Mer eller mindre fotograferade jag varje dag förra sommaren och kameraväskan expanderade fort, bla med hjälp ifrån min far som tyckte det var kul att jag hade hittat ett intresse han själv haft som ung, så på min födelsedag tex fick jag en massa gott.

Än en gång kom dock vintern och i dagsläget har jag nog rört varken kameran eller varit inloggad seriöst här sedan September ungefär. Det är sju månader sedan, sju.. Blir lite nedstämt när jag tänker på det men har ingen inspiration alls, visst kan jag tänka att det skulle vara skoj att fota lite men det är inte i närheten av känslan jag hade bara för ett år sedan då jag kunde spendera en hel dag utomhus och komma hem på kvällen med ett fullt minneskort.

Börjar därför undra om jag kanske borde sälja grejerna.. sammanlagt skulle jag nog kunna få ca 15.000:- för allting och det är extremt mycket pengar för en 14årig kille. Någon som kan ge mig tips, råd?

Ursäkta för ev stavfel och dåligt formulerade meningar, men orkar inte läsa igenom och börja rätta mig själv. MVH


Autoläge gör att kameran gör större delen av jobbet och du svarar egentligen bara för motivet att fotografera.Till slut lessnar man.Sälj inte utan lär dej FOTOGRAFERA antingen genom som det sägs på inläggen läsa till sej kunskaper eller gå med i en fotoklubb eller gå med någon ut och fotografera som behärskar dom andra kamerafuntionerna med ljuset,bländare och tid,eller ta paus...
 
William, det märks att du är 13-14. Man har då ett kort perspektiv på saker och ting. Jag plåtade någon eller några rullar om året när jag var i din ålder och då hade jag en tämligen dålig Ricoh och en nöjaktig Konica. Sen jobbade jag en sommar och köpte en Minolta XD-7 samt 50, 28 och 200 mm. Senare blev det 100 mm, ett surt Makinon 400 mm och blixt samt komplett mörkrumskit. Det var kanonroligt att plåta och jag hann med cirka 10000 bilder. Under studietiden blev det ett par rullar om året som jag framkallade hemma i föräldrahemmet. När jag sedan började jobba så köpte jag en Canon kompakt och började med färgfilm och det blev inte mycket plåtat under många år. När jag sedan blev med familj så ökade intresset och när min dotter kom då hade digitalkameror kommit och då blev det mycket roligare och nu så ligger jag i startgroparna för en större upphandling (Canon 60D eller 7D). Mitt perspektiv är kan man säga decennier och jag skulle inte komma på tanken att sälja grejorna bara för att jag har kommit i en svacka.

Ska sanning fram så är det en dålig affär att sälja gamla kamerahus. Minolta F100 kostade 8000 kr när det begav sig. Vad är en batteritörstig 4 MPx värd idag? 100 spänn kanske.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.