Annons

Vilken kamera skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

andwig

Ny medlem
Jag vill ha lite åsikter om vilken kamera jag skall köpa, priset skall vara ca 1000:-. Finns det någon APS-kamera som är bra för de pengarna? Ska jag köpa en "valiga" kompaktkamera istället?
 
APS avråder jag dig ifrån. Sämre utbud av olika filmsorter och dyrare att framkalla. Innan jag kan ge bättre tips får du nog specificera lite mer vad du är ute efter..
 
Med en så pass sparsam budget ska du nog jaga på e-bay t.ex. Om du vet vad du söker kan du hitta nåt riktigt bra. T.o.m. en hyffsad digitalare om det skulle smaka.
 
Det finns en kompaktkamera som heter Minolta Riva zoom 110, den kostar 895:- på de flesta ställen. Den lär vara mycket kamera för pengarna. Om det nu är en kompaktkamera för 135 mm du är ute efter.
 
Damocles skrev:
"Även Canons presskamerar har ju APS på DSLR sidan."
APS är en akronym för Advanced Photo System. Filmen levereras i en plastkasett utan att fimen sticker ut. Kameran laddar själv filmen och spärrar filmluckan när filmen är utdragen. Negativformatet är något mindre än småbildsfilm (135-film). Filmen har en magnetremsa där information om olika saker kan lagras. Systemet är utvecklat för att många människor tyckte det var krångligt att ladda filmen i kameran och hålla reda på om filmen var exponerad eller inte...

...vilket man inte behöver med Canons dslr presskameror.
 
aps är skit. när jag skulle köpa en liten pocketkamera för typ tre år sen trodde jag att det var aps som gällde, men har insett efteråt att lanseringen av såna kameror det måste ha varit mest ett försäljningsknep, att lura folk att det var nåt nytt och bra fast det i själva verket är totalt onödigt. inte kan jag göra egna kopior av neggen heller...
 
varför då?

Varför skulle du inte kunna göra egna kopior av neggen? Fattar inte vad du menar. Det är väl bara att göra på samma sätt som med vanlig 35 mm-film.

Förundrad
 
Elin> APS är hästlängder bättre än "Kodak Photo disc" som lanserades under 80-talets början. Marknadsföringen var dock likartad..
 
APS-formatet har sina för- och nackdelar.

Formatet är bra därför att kamerorna blir mindre än en småbildskamera. Det är lätt att växla mellan olika filmtyper mitt i rullen*. Roligt med panoramaformat. Det finns även svartvit film om man känner för det. Negativen förvaras i kassetten vilket gör att labben inte kan sabba dom på samma sätt som småbild.

Nackdelen är att det mindre formatet innebär sämre upplösning. Det går inte att göra stora förstoringar. Det är lite dyrare att framkalla. Utbudet av olika filmer är begränsat om man vill pröva annat än Fuji Reala och Kodak Gold. APS-kameror är dyrare än småbildskameror.

*Funktionen MRC (Mid roll change) finns på vissa kameror.
 
tony: har just fått förklarat för mig här på fotosidan att aps-filmen är smalare än 35 mm-film, vilket innebär att neggen inte passar i negativhållaren i min förstoringsapparat. har inte testat men jag antar att negativet inte kommer täcka hela rutan i neg.-hållaren så att det kommer förbi ljus på sidorna.

har du testat? jag skulle gärna vilja kunna göra kopior av aps-rullarna. tråkigt att inte kunna göra nåt med alla bilder jag tagit med aps-kameran.
 
Det är nog inte svårt att göra en mask för aps-negg, men det beror ju på vad det är för hållare. På en del hållare den del som negativet ligger på bara en plan skiva med ett hål i som man lätt kan bygga själv. Är det en enkelglashållare behöver man inte göra mer än så. Kör du oglasat blir det lite knepigare att bygga.
 
Re: APS-formatet har sina för- och nackdelar.

PerFogelberg skrev:
Utbudet av olika filmer är begränsat om man vill pröva annat än Fuji Reala och Kodak Gold.
Fuji Reala fanns ett tag även för APS. Tyvärr tror jag inte att den har tillverkats för APS på flera år.

Olle
 
Re: Re: APS-formatet har sina för- och nackdelar.

Olle skrev:
Fuji Reala fanns ett tag även för APS. Tyvärr tror jag inte att den har tillverkats för APS på flera år.

Olle
Jag blandar säkert ihop den med Nexia. Tycker Fuji fungerar bättre än Kodak Advantix. Mindre korn.

Lägger även jag en röst på Olympus My-2. Väldigt fint objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.