Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.petersson

Avslutat medlemskap
Har tittat runt lite och funderar på att köpa en ny Canon 550D. Men efter att spenderat en del på blocket ser jag att jag kan få en Nikon D200 eller en Canon 40D för ungefär samma pris.

Vilket är bäst att köpa? Beggat "semi-proffs" ifrån 07-08 eller nytt?

Alla svar och tips uppskattas mycket! :)
 
Jag har en 40D och det som väl är bättre med 40D är enligt mig:
Snabbheten - jag fotograferar gärna dragracing, flygplan på uppvisningar och liknande
Bättre AF - Båda har 9 AF punkter men 40D har alla korslagda 550D endast mitten
Större hus - kan vara nackdel om du har små händer

Nackdelar:
Ingen filmning - ingen nackdel för mig men kan vara för andra
 
Jag håller med föregående talare, även om jag föredrar Nikons kameror som jag är van med. Du borde känna på båda innan du bestämmer dig tycker jag men satsa på en semi-proffskamera om du inte har något emot att köpa begagnat. Jag köpte en instegskamera först men bytte ut den efter drygt 3 månader.
 
Tack så mycket peptalket! :D

Funderar på att köpa beggat Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR och Nikon SpeedLight SB-400, som komplement till 18-55 kit gluggen som kom med kameran.

Vad tror ni om det? :)
 
Tack så mycket peptalket! :D

Funderar på att köpa beggat Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR och Nikon SpeedLight SB-400, som komplement till 18-55 kit gluggen som kom med kameran.

Vad tror ni om det? :)


Kika på Tamron och Sigmas utbud också.Kalasbra gluggar till mycket bättre pris än "originalen".
Kör dessa till min D300S och jag köper aldrig ett Nikonobjektiv igen!
 
Kika på Tamron och Sigmas utbud också.Kalasbra gluggar till mycket bättre pris än "originalen".
Kör dessa till min D300S och jag köper aldrig ett Nikonobjektiv igen!

Ska göras! Har inte fått något pris på Nikkor gluggen jag tittade på än :)
Om han get mig ett schysst pris blir det nog den. Men anars blir det nog en Sigma 70-300 eller 28-300. :)
 
Tack så mycket peptalket! :D

Funderar på att köpa beggat Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR och Nikon SpeedLight SB-400, som komplement till 18-55 kit gluggen som kom med kameran.

Vad tror ni om det? :)


55-200 vr tyckte jag var en rackarns seg focuserande glugg, annars helt ok
sport eller barn var inte det den gillade mest, bytte till 70-300 vr och det är en rackarns skillnad
 
Nikon 55-200

Hej!

Grattis till nya kameran!

Har en kommentar som jag hoppas kan hjälpa dig.

Jag har själv en D80 och hade först en Nikon 55-200 som fick följa med
från en D70s och en D40.

Var inte nöjd med den på D80 utan köpte en Nikon 70-300 VR. Det var skillnad!
Skärpa, fokussnabbhet, kontrast, allt! Så mycket bättre med 70-300. Efter någon vecka sålde jag 55-200 och har inte ångrat det en sekund. 70-300 spelar i en helt annan liga än 55-200,
enda minuset kan väl vara vikten, med det är det värt.

Mikael
 
Hej!

Grattis till nya kameran!

Har en kommentar som jag hoppas kan hjälpa dig.

Jag har själv en D80 och hade först en Nikon 55-200 som fick följa med
från en D70s och en D40.

Var inte nöjd med den på D80 utan köpte en Nikon 70-300 VR. Det var skillnad!
Skärpa, fokussnabbhet, kontrast, allt! Så mycket bättre med 70-300. Efter någon vecka sålde jag 55-200 och har inte ångrat det en sekund. 70-300 spelar i en helt annan liga än 55-200,
enda minuset kan väl vara vikten, med det är det värt.

Mikael

Tack för tipset! :) Ska se om jag kan hitta ett 70-300 på blocket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.