Annons

Vilken kamera ska jag köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Goddag kära fotografvänner.

Detta är mitt absolut första inlägg på Fotosidan. Jag har höga förväntningar på denna hemsida och på min framtida hobby som amatörfotograf. Jag ser fram emot att se och lära mig mycket från alla ni duktiga fotografer som även ni registrerat er på sidan. Jag ser även fram emot bra diskussioner som förhoppningsvis är fantastiskt utvecklande.

Fotografer, i salut you!

Nu till min fråga.

Jag har hittintills endast fotograferat med en kompaktkamera. Detta ger mig dock ingenting, då jag är intresserad av att fotografera macro samt rörliga objekt (ex: knivskarpa foton på djur som fångas mitt i språnget).

Jag undrar därför vilken typ av kamera jag ska köpa. Det är klart att prislappen är viktig, men det viktigaste är nog att man blir nöjd. Jag har länge tittat på Nikon D-90, men är självklart öppen för andra (bättre?) alternativ. Att filma med systemkameran är definitivt inget måste.

Jag tackar härmed på förhand för alla eventuella svar jag kan få. Jag är medveten om att det kanske var dumt att registrera sig här innan jag ens börjat. Men intresset finns och jag tänkte att det var ett bra sätt att börja.

- Robban
 
Goddag kära fotografvänner.

Detta är mitt absolut första inlägg på Fotosidan. Jag har höga förväntningar på denna hemsida och på min framtida hobby som amatörfotograf. Jag ser fram emot att se och lära mig mycket från alla ni duktiga fotografer som även ni registrerat er på sidan. Jag ser även fram emot bra diskussioner som förhoppningsvis är fantastiskt utvecklande.

Fotografer, i salut you!

Nu till min fråga.

Jag har hittintills endast fotograferat med en kompaktkamera. Detta ger mig dock ingenting, då jag är intresserad av att fotografera macro samt rörliga objekt (ex: knivskarpa foton på djur som fångas mitt i språnget).

Jag undrar därför vilken typ av kamera jag ska köpa. Det är klart att prislappen är viktig, men det viktigaste är nog att man blir nöjd. Jag har länge tittat på Nikon D-90, men är självklart öppen för andra (bättre?) alternativ. Att filma med systemkameran är definitivt inget måste.

Jag tackar härmed på förhand för alla eventuella svar jag kan få. Jag är medveten om att det kanske var dumt att registrera sig här innan jag ens börjat. Men intresset finns och jag tänkte att det var ett bra sätt att börja.

- Robban

Hej Robban och välkommen till Fotosidan!

Väljer du D90 så gör du ett mycket bra val. Jag fotar själv med Nikon D50 och D200. D90 är faktiskt snäppet bättre än D300 bildmässigt.

Jag rekommenderar dig att läsa vad Ken Rockwell skriver om D90.

http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm


Lycka till!

Ps!

Besök gärna den här också.

http://nikonforum.se/news.php
 
Goddag kära fotografvänner.

Detta är mitt absolut första inlägg på Fotosidan. Jag har höga förväntningar på denna hemsida och på min framtida hobby som amatörfotograf. Jag ser fram emot att se och lära mig mycket från alla ni duktiga fotografer som även ni registrerat er på sidan. Jag ser även fram emot bra diskussioner som förhoppningsvis är fantastiskt utvecklande.

Fotografer, i salut you!

Nu till min fråga.

Jag har hittintills endast fotograferat med en kompaktkamera. Detta ger mig dock ingenting, då jag är intresserad av att fotografera macro samt rörliga objekt (ex: knivskarpa foton på djur som fångas mitt i språnget).

Jag undrar därför vilken typ av kamera jag ska köpa. Det är klart att prislappen är viktig, men det viktigaste är nog att man blir nöjd. Jag har länge tittat på Nikon D-90, men är självklart öppen för andra (bättre?) alternativ. Att filma med systemkameran är definitivt inget måste.

Jag tackar härmed på förhand för alla eventuella svar jag kan få. Jag är medveten om att det kanske var dumt att registrera sig här innan jag ens börjat. Men intresset finns och jag tänkte att det var ett bra sätt att börja.

- Robban

Kör Canon så kan endast tips inom detta märke, Men om du är seriöst intresserad av natur/action foto så är det Canon 1DMKIII som gäller, ett bra all around objektiv för natur/action är 300 2.8IS, funkar även utmärkt med 1.4 extender. Ett alternativ är även EF 200/2 som funkar utmärkt med både 1.4 / 2.0 extender. Macro EF180 men det ryktas om att det är en ersättare på gång med det nya hybrid IS systemet så kan vara klokt att avvakta nästa bransch mässa som är om ca 1 månad.
 
Kör Canon så kan endast tips inom detta märke, Men om du är seriöst intresserad av natur/action foto så är det Canon 1DMKIII som gäller, ett bra all around objektiv för natur/action är 300 2.8IS, funkar även utmärkt med 1.4 extender. Ett alternativ är även EF 200/2 som funkar utmärkt med både 1.4 / 2.0 extender. Macro EF180 men det ryktas om att det är en ersättare på gång med det nya hybrid IS systemet så kan vara klokt att avvakta nästa bransch mässa som är om ca 1 månad.

Men hallå!

Killen har ju bara fotat med kompaktkamera förut. Jag tror nog att dina förslag är lite överkurs just nu.

/Lasse
 
Kör Canon så kan endast tips inom detta märke, Men om du är seriöst intresserad av natur/action foto så är det Canon 1DMKIII som gäller, ett bra all around objektiv för natur/action är 300 2.8IS, funkar även utmärkt med 1.4 extender. Ett alternativ är även EF 200/2 som funkar utmärkt med både 1.4 / 2.0 extender. Macro EF180 men det ryktas om att det är en ersättare på gång med det nya hybrid IS systemet så kan vara klokt att avvakta nästa bransch mässa som är om ca 1 månad.

Dra den om rödluvan också, medans du ändå håller på vetja!
 
Men hallå!

Killen har ju bara fotat med kompaktkamera förut. Jag tror nog att dina förslag är lite överkurs just nu.

/Lasse

Jag tolkade hans inlägg som att han var seriöst intresserad och inte ute efter amatörprylar. Om han är ute efter en amatörkamera så får han gärna återkomma och förtydliga vad han är intresserad av.
 
Jag tolkade hans inlägg som att han var seriöst intresserad och inte ute efter amatörprylar. Om han är ute efter en amatörkamera så får han gärna återkomma och förtydliga vad han är intresserad av.

Jag måste nog tolka ditt inlägg som ironi, annars så är du ute på mycket hal is.

Vem går från en kompaktkamera till den kameran som du föreslår och även objektiven. Att du sen tolkar D90 som en amatörkamera får stå för dig, men ta och läs vad Ken Rockwell tycker om den.

Nybörjare som vänder sig hit för att få råd ska inte behöva få råd om utrustning i 100.000kr klassen.

Oseriöst!
 
Jag tolkade hans inlägg som att han var seriöst intresserad och inte ute efter amatörprylar. Om han är ute efter en amatörkamera så får han gärna återkomma och förtydliga vad han är intresserad av.

Tack för samtliga svar!

Det är uppenbart att allt inte är så självklart när det gäller att välja hårdvaran.

Visst vill jag ha något som är riktigt bra, men samtidigt är jag ju en gröngöling. Men även om jag är helt ny, så önskar jag samtidigt att kunna fota i hög kvalité. Därför förstår jag samtliga inlägg.

Som jag dock har förstått, så är Nikon D-90 en kamera mellan amatör och proffs? Det skulle fungera bra för mig i så fall. Nästa fråga är vilket objektiv man ska ha. Jag har sett att objektiven kan kosta en hel del. Om jag nu vill fotografera "macro" och "snabba foton" på djur, vilka/vilket bör jag välja då?

Tack för alla svar!

- Robban
 
Budget? Utan att veta vad du vill/kan lägga på utrustningen så är det som du ser omöjligt att ge dig vettiga råd.

QUOTE=PhotosForever;1373639]Tack för samtliga svar!

Det är uppenbart att allt inte är så självklart när det gäller att välja hårdvaran.

Visst vill jag ha något som är riktigt bra, men samtidigt är jag ju en gröngöling. Men även om jag är helt ny, så önskar jag samtidigt att kunna fota i hög kvalité. Därför förstår jag samtliga inlägg.

Som jag dock har förstått, så är Nikon D-90 en kamera mellan amatör och proffs? Det skulle fungera bra för mig i så fall. Nästa fråga är vilket objektiv man ska ha. Jag har sett att objektiven kan kosta en hel del. Om jag nu vill fotografera "macro" och "snabba foton" på djur, vilka/vilket bör jag välja då?

Tack för alla svar!

- Robban[/QUOTE]
 
Budget? Utan att veta vad du vill/kan lägga på utrustningen så är det som du ser omöjligt att ge dig vettiga råd.

QUOTE=PhotosForever;1373639]Tack för samtliga svar!

Det är uppenbart att allt inte är så självklart när det gäller att välja hårdvaran.

Visst vill jag ha något som är riktigt bra, men samtidigt är jag ju en gröngöling. Men även om jag är helt ny, så önskar jag samtidigt att kunna fota i hög kvalité. Därför förstår jag samtliga inlägg.

Som jag dock har förstått, så är Nikon D-90 en kamera mellan amatör och proffs? Det skulle fungera bra för mig i så fall. Nästa fråga är vilket objektiv man ska ha. Jag har sett att objektiven kan kosta en hel del. Om jag nu vill fotografera "macro" och "snabba foton" på djur, vilka/vilket bör jag välja då?

Tack för alla svar!

- Robban
[/QUOTE]


Ooops!

Självklart! Det har du rätt i. Jag glömde att skriva ner det.

Budget: - 11000 SEK Max!

Jag antar att det klarnade något för alla er som ville hjälpa till. Sorry. :)
 
Det är uppenbart att allt inte är så självklart när det gäller att välja hårdvaran.
- Robban

När det gäller macro så föreslår jag Tamron SP 90/2.8, kostar vär ca. 5000kr och är ett mycket bra macroobjektiv. Nikons 105/2.8 VR är väl kanske strået vassare, men det är ju drygt dubbelt så dyrt. Jag har ett Sigma 105/2.8, också ett mycket bra val, ca,4500-5000kr.

Jag har ett Nikon 18-200/3.5-5.6 VR, ett mycket bra allround/reseobjektiv, inte superskarpt, men en bra kompromiss. ca. 8000kr.

När det gäller "snabba" telen blir det genast lite svårare. Hög ljusstyrka kostar mycket pengar.Nikon 70-200/2.8 VR, ett kanonobjektiv enligt alla som har ett, men som alltid, det finns en baksida också, kostar ca. 20.000 idag. Sigma och Tamron har liknande, dock utan någon form av VR /bildstabilisering) för ca. 10.000kr.

Ett mycket bra val annars är ju Nikons 70-300/3.5-5.6 VR om man inte behöver högsta ljusstyrkan. Kostar väl idag ca. 5000-5.5000kr.

Kolla annars recensionerna på objektiv här i Fotosidan, och även kan du kolla lite på Nikonforum om objektiv.

Det finns ju även rätt så mycket begagnat till bra priser.

/Lasse


Wops!

Nu när jag ser din budget så är väl dom här förslagen kanske inte riktigt aktuella.

En begagnad D200 kan kanske vara något att börja med. Går att få för ca. 5000kr idag + ett beg. tamron SP 90 för ca.2-2500kr.
 
Senast ändrad:


Ooops!

Självklart! Det har du rätt i. Jag glömde att skriva ner det.

Budget: - 11000 SEK Max!

Jag antar att det klarnade något för alla er som ville hjälpa till. Sorry. :)[/QUOTE]

Med en så tight budget så kan du glömma action/djur foto, visst med ett billigt objektiv så kan du fota på djurpark men inget seriöst. Tyvärr ledsen att göra dig besviken men det är bättre att säga som det är än att som andra lura dig att köpa billig skit som du kommer bli missnöjd med. Du har säkert kollat på bilder från seriösa fotografer och har en önskan om att ta liknande bilder och då behöver du riktig utrustning tyvärr. Det finns inga budget genvägar.
 
Ooops!

Självklart! Det har du rätt i. Jag glömde att skriva ner det.

Budget: - 11000 SEK Max!

Jag antar att det klarnade något för alla er som ville hjälpa till. Sorry. :)

Med en så tight budget så kan du glömma action/djur foto, visst med ett billigt objektiv så kan du fota på djurpark men inget seriöst. Tyvärr ledsen att göra dig besviken men det är bättre att säga som det är än att som andra lura dig att köpa billig skit som du kommer bli missnöjd med. Du har säkert kollat på bilder från seriösa fotografer och har en önskan om att ta liknande bilder och då behöver du riktig utrustning tyvärr. Det finns inga budget genvägar.[/QUOTE]

Hej och tack för svaret.

Jag var rädd för det. Men det var värt en chans i alla fall. :)

Här är för övrigt ett foto som överensstämmer med den vision jag har gällande djur. Jag tycker att det är urläckert. :)

http://tumblingdice.blogg.se/images/2008/vader448_15240272.jpg
 
När det gäller macro så föreslår jag Tamron SP 90/2.8, kostar vär ca. 5000kr och är ett mycket bra macroobjektiv. Nikons 105/2.8 VR är väl kanske strået vassare, men det är ju drygt dubbelt så dyrt. Jag har ett Sigma 105/2.8, också ett mycket bra val, ca,4500-5000kr.

Jag har ett Nikon 18-200/3.5-5.6 VR, ett mycket bra allround/reseobjektiv, inte superskarpt, men en bra kompromiss. ca. 8000kr.

När det gäller "snabba" telen blir det genast lite svårare. Hög ljusstyrka kostar mycket pengar.Nikon 70-200/2.8 VR, ett kanonobjektiv enligt alla som har ett, men som alltid, det finns en baksida också, kostar ca. 20.000 idag. Sigma och Tamron har liknande, dock utan någon form av VR /bildstabilisering) för ca. 10.000kr.

Ett mycket bra val annars är ju Nikons 70-300/3.5-5.6 VR om man inte behöver högsta ljusstyrkan. Kostar väl idag ca. 5000-5.5000kr.

Kolla annars recensionerna på objektiv här i Fotosidan, och även kan du kolla lite på Nikonforum om objektiv.

Det finns ju även rätt så mycket begagnat till bra priser.

/Lasse


Wops!

Nu när jag ser din budget så är väl dom här förslagen kanske inte riktigt aktuella.

En begagnad D200 kan kanske vara något att börja med. Går att få för ca. 5000kr idag + ett beg. tamron SP 90 för ca.2-2500kr.


Tack för ditt svar Bikeman.

Japp. Jag har förstått att min budget inte räcker så långt. Det hade jag mina aningar om redan innan jag skrev det första inlägget. Jag ville dock höra vad ni experter hade att komma med. Det blir kanske till att spara lite mer innan ett köp. Jag har ju som sagt "en bild" av (kul kul!) vad och hur jag vill fotografera.

Kolla på denna länk. Något liknande vill jag också fotografera. Det är urläckert! Vad behöver jag för det?

http://tumblingdice.blogg.se/images/2008/vader448_15240272.jpg
 
Med en så tight budget så kan du glömma action/djur foto, visst med ett billigt objektiv så kan du fota på djurpark men inget seriöst. Tyvärr ledsen att göra dig besviken men det är bättre att säga som det är än att som andra lura dig att köpa billig skit som du kommer bli missnöjd med. Du har säkert kollat på bilder från seriösa fotografer och har en önskan om att ta liknande bilder och då behöver du riktig utrustning tyvärr. Det finns inga budget genvägar.

Hej och tack för svaret.

Jag var rädd för det. Men det var värt en chans i alla fall. :)

Här är för övrigt ett foto som överensstämmer med den vision jag har gällande djur. Jag tycker att det är urläckert. :)

http://tumblingdice.blogg.se/images/2008/vader448_15240272.jpg[/QUOTE]

Är ingen Nikon expert men kan tänka mig att D90 kan klara det men du behöver ett snabbt objektiv och köra på med seriebildstagning så får du säkert någon skarp, men som sagt du behöver ett snabbt objektiv, har tagit liknande med Canons 70-200 2.8
 
Hej och tack för svaret.

Jag var rädd för det. Men det var värt en chans i alla fall. :)

Här är för övrigt ett foto som överensstämmer med den vision jag har gällande djur. Jag tycker att det är urläckert. :)

http://tumblingdice.blogg.se/images/2008/vader448_15240272.jpg

Är ingen Nikon expert men kan tänka mig att D90 kan klara det men du behöver ett snabbt objektiv och köra på med seriebildstagning så får du säkert någon skarp, men som sagt du behöver ett snabbt objektiv, har tagit liknande med Canons 70-200 2.8[/QUOTE]

Tack för ditt svar!

Ok, så D-90 klarar kanske det?

Då måste jag fråga vad du trodde att jag menade förut med "snabba djurfoton". Du sa att jag kunde "glömma det". Menade du bildkvalitén i övrigt då?

Mvh// Robban
 
Ooops!

Självklart! Det har du rätt i. Jag glömde att skriva ner det.

Budget: - 11000 SEK Max!

Jag antar att det klarnade något för alla er som ville hjälpa till. Sorry. :)

Med en så tight budget så kan du glömma action/djur foto, visst med ett billigt objektiv så kan du fota på djurpark men inget seriöst. Tyvärr ledsen att göra dig besviken men det är bättre att säga som det är än att som andra lura dig att köpa billig skit som du kommer bli missnöjd med. Du har säkert kollat på bilder från seriösa fotografer och har en önskan om att ta liknande bilder och då behöver du riktig utrustning tyvärr. Det finns inga budget genvägar.

Haha vilken bullshit....
"Billig skit" för 11 000?
-PhotosForever, istället för att "glömma action/djur foto" tycker jag du "ska" glömma allt "pgx" har skrivit här.
Bifogar för skojs sjull en bild jag tog med min förra kamera, enSony DSC-F717. Ungefär värd 500:- idag...
 

Bilagor

  • 8685.jpg
    8685.jpg
    68.7 KB · Visningar: 579
Hej och tack för svaret.

Jag var rädd för det. Men det var värt en chans i alla fall. :)

Här är för övrigt ett foto som överensstämmer med den vision jag har gällande djur. Jag tycker att det är urläckert. :)

http://tumblingdice.blogg.se/images/2008/vader448_15240272.jpg

Är ingen Nikon expert men kan tänka mig att D90 kan klara det men du behöver ett snabbt objektiv och köra på med seriebildstagning så får du säkert någon skarp, men som sagt du behöver ett snabbt objektiv, har tagit liknande med Canons 70-200 2.8[/QUOTE]

Lite fler exempel:

http://enduro.blogg.se/images/2009/ixa_42828438.jpg

http://axel.blog.is/users/1a/axel/img/illingur_fra_toftum.jpg

http://www.adventureart.co.uk/blog/wp-content/uploads/1015-20090425-47661.jpg

Haha.. hittade bara hundar. Men ni hajar ändå hur jag tänker. :D
 
Ryggmärgssvaret: D90.

Den har tillräckligt mycket muskler för att du inte skall tröttna på den på några år, den har snabb hantering (många direktknappar), skön skärm, och inte så liten som billigare systemkameror.

All-in-all - en kamera att använda länge.

Den är långt ifrån billigast - men att köpa billigast är ibland dyrast, då man ofta byter upp sig ganska snabbt...

Se vad andra tycker om kameran under Produkter på menyn ovan, se recensioner, men framförallt - känn på den.

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.