ANNONS
Annons

Vilken kamera respektive objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

ToniLouis

Medlem
Två snabba frågor :)

Jag har varit intresserad av fågelfotografering rätt länge nu och har blivit mer o mer intresserad av att följa brutus östlings blogg ett tag.

När jag fotar fåglar just nu, så använder jag en Nikon D80 tillsammans med Nikons 70-300mm VR II.
Objektivet går inte att klaga på efter att ha testat de på andra kameror också, men jag har märkt att kameran inte riktigt räcker til, hastigheten är inte så bra och ISO talet samt autofokusen är inte de bästa heller.
Jag lånade hem min kompis Nikon D300 i en vecka (också där använde jag Nikons 70-300mm) och märkte stora förändringar på bilderna, helt plötsligt fryser den bilderna mycket bättre och de är skärpa på mer eller mindre, hela fågeln.

Nu är min första fråga, är Nikon D300 en bra kamera för just fågelfotografering och andra vilda djur?
Och issåfall, skulle ett Sigma 150-500mm vara nått att ha också?

Och min andra fråga är:
Borde jag kanske byta till canon, hört att Canon eos 50D är bra för sånt och också att dom har ett större utbud på gluggar?

Alla svar uppskattas! :)

MVH
Toni Louis

Nog för att en 300 ju är bättre än D80. Men tycker samtidigt att D80 är mer än tillräcklig för att fota fåglar. Använd gömsle och tålamod så räcker även 300mm för många fåglar :).

Själv använder jag D90 med 70-300mm VR.

Precis som Stefan säger så ska du lägga pengarna på ett mobilt gömsle och sen är det bara att sticka ut i spenaten. Sen gäller det att hitta rätt platser, tidpunkter, eventuellt mata med solrosfrön eller vad det nu kan vara. Får du fåglarna tillräckligt nära för att det blir bra med 500 mm så kommer du även kunna få dem tillräckligt nära med 300. Inte alltid, men ofta. I dessa tider kanske det är småfåglar som gäller och då kan du placera gömslet närmare fröautomaten och sittpinnarna för att få rätt utsnitt.

Den utrustning du har räcker alldeles utmärkt helt enkelt.

mvh,
Edvard

Jo ja är ju en kille med ett galet bra tålamod så de är ju inga problem. Men sen i april och i sommar så är de ju både trandansen och så ska ja till libanon o fota örnar.

Och trandansen kommer man inte nära alls om man inte har bokat gömsle (vilket jag inte hann göra). Fast ja vet ju inte om ett 500 räcker där ens?

Sen örnarna i libanon osv, dom kommer man väll inte så nära endå?

Nu är ju detta inte mitt område alls... gillar inte att plåta pippifåglar och har en liten Canon och mitt största objektiv är ett 55-250...

Men det var inte det som gjorde så att jag bestämde mig för att lägga mig i.

Jag har själv försökt få lite råd och tips, och jag har läst väldigt många inlägg kring ämnet objektiv och olika kameror.

Det som slår mig är att det är så många som säger "Du behöver INTE köpa någon annan utrustning, det du har räcker med råge!"

Personligen tror jag att bättre utrustning tar bättre bilder!

D.v.s. Samma fotograf tar bilder med två olika kameror, en D40 och en D700,,, "samma" objektiv. Garanterat så blir bilderna bättre i D700'an. Eller hur?!!

Men det var inte det som gjorde så att jag bestämde mig för att lägga mig i.

Jag har själv försökt få lite råd och tips, och jag har läst väldigt många inlägg kring ämnet objektiv och olika kameror.

Det som slår mig är att det är så många som säger "Du behöver INTE köpa någon annan utrustning, det du har räcker med råge!"

Personligen tror jag att bättre utrustning tar bättre bilder!

D.v.s. Samma fotograf tar bilder med två olika kameror, en D40 och en D700,,, "samma" objektiv. Garanterat så blir bilderna bättre i D700'an. Eller hur?!!

Det är väl ingen som säger emot att det blir bättre bilder med dyrare utrustning, men att uppmuntra folk till att lägga 100 000 kr för att plåta lite fågel känns inte helt seriöst, speciellt då det inte räcker för att få en snygg bild. Du måste fortfarande kunna komma riktigt nära fågeln om det är ett artporträtt du är ute efter.

En duglig fågelkombo i dagsläget är i alla fall:
Nikon D3s
Nikkor 600 / 4 VR
Gitzo
Wimberley

Sen kan det utökas med blixt, blixt extender, blixtarm och snabel för sync.

Kommer det att resultera i bra fågelbilder? Nä. Blir det bättre? Absolut.

Bästa strategin för bra bilder är nog först och främst att bestämma vad man vill fota. Steg 2 när på året man kan fota det man nu vill fota. Steg 3 forska i hur man kommer tillräckligt nära.

mvh,
Edvard

Jo ja är ju en kille med ett galet bra tålamod så de är ju inga problem. Men sen i april och i sommar så är de ju både trandansen och så ska ja till libanon o fota örnar.

Och trandansen kommer man inte nära alls om man inte har bokat gömsle (vilket jag inte hann göra). Fast ja vet ju inte om ett 500 räcker där ens?

Sen örnarna i libanon osv, dom kommer man väll inte så nära endå?

Vill du plåta tranor kan det löna sig att leta upp en myr där du vet att de håller till och smälla upp ett tältgömsle. Bör gå att komma tillräckligt nära. Inte lika många tranor som vid Hornborgarsjön, men det är nog ingen nackdel :)

Hur örnarna är i libanon vet jag inte, men det kan väl tänkas att du kan få dem relativt nära vid soptippar.

//Edvard

Här kommer två bilder jag tycker är riktigt bra utan att vara tagna med 100 000 kronors utrustning. Då är detta bara ett axplock av det som finns. Jag kollade endast snabbt igenom första sidan på "Vilda djur och fåglar" gruppen.

http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1965961.htm Fotad med 200 mm och 40d. Måns har många fina rovfågelbilder tagna med denna kombination.

Denna bild från Bengt tycker jag också att är riktigt bra. http://www.fotosidan.se/pools/view/5239/1965703.htm

//Edvard

Det finns inga brännvidder i världen som räcker för att fota örnar utan gömsle :).

Men sen ska man ha lite tur ibland också. Jag satt i båten för ett antal år sen och bara "slöade" när en havsörn plötsligt fick för sig att fånga fisk inte allt för långt från båten.

Har läst igenom och funderat lite till.

Då skulle issåfall en Nikon D3, med sigma 120-400mm fungera?
Eller Nikons 70-200mm 2.8 med telekonverter x1.7?

+ ett gömsle då, och bra tålamod.

Eftersom jag fortfarande bara går första året på gymnasiet så är inte ekonomin den bästa. Har därmed inte råd för dom ljusstarkare gluggarna.

Har kollar runt lite på folk överallt, och hitta en väldigt duktig kille

momentsofnaturephotography.com

Och han använder sig just nu av en Nikon D3 + nikons 70-200mm + konverter x1.7
Och de va tydligen den bästa kombinationen han har använt sig av hittils. Som man kan gå runt med o fota handhållet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar