Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera duger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannen

Avslutat medlemskap
Jag flyger skärm och vill kunna ta bra flygfoto på natur och hus/byggnader, har ni något tips på lämplig kamera?
Har bla några kompisar som vill ha foto över sina gårdar på väggen men tvivlar på att foton från min mobil duger :) säg runt 5000kr får man nått bra för den pengen?

Ja den verkar ju bra och lättanvänd, men när jag titta på den så såg jag att det fanns en a350 med 14mpix, dock lite väl dyr
(6500) men den var ju relativt ny så priset lär väl gå neråt, eller vad tror ni?

Tänkte att det kanske är bra med fler pixlar då jag kan ta kort på längre avstånd och zooma/klippa till det jag ska ha på bild efteråt, ska jag tex ta kort på nått över tätbebyggt område vill man gärna ha lite höjd och nära avstånd till landning om man får motorbortfall.
Tänker jag rätt där med pixlarna?

vilket objektiv passar bra, fungerar det med det medföljande 18-70mm för att ta en bild på tex hus från 400meter och få bra kort, ju längre bort jag kan ta kort och sedan zooma i datorn ju bättre och säkrare är det för mig

Du har inte funderat på nån kompakt med hyfsat lång zoom istället? Föreställer mig att det skulle vara mer lätthanterligt när man flyger. Och bildkvalitén är alldeles utmärkt på många av dessa kameror under hyfsade ljusförhållanden -- vilket det väl oftast är när man flyger skärm...

ja det är bara i bra väder man ger sig upp, tog förgivet att en systemkamera var överlägsen men jag får väl kika lite på nån kompakt också då

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar