Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken försäkring passar fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenisk.se

Aktiv medlem
Finns det någon vettig försäkring för inbrottsskydd, för alla de fotografer som har sin utrustning i hyrlägenhet eller vanliga hus? ...och var landar självrisken där?

/Fredrik
 
Hemförsäkring, kanske?

Om du är proffs (dvs ditt företag äger grejerna) har Gefvert vettiga lösningar.
 
Hemförsäkring, kanske?

Om du är proffs (dvs ditt företag äger grejerna) har Gefvert vettiga lösningar.

Gefvert var inte bra just för inbrottsskyddet. De kräver att du har prylarna inlåsta i en stålcontainer som väger 1000 kilo eller byter ut alla fönster i hyresrätten till laminerat glas och säkerhetsklassade dörrar.

Vore bra med något mer realistiskt.

Hemförsäkringen tror jag inte gäller om man använder sakerna professionellt.

/F
 
Hemförsäkringen täcker det INTE om du har fört in grejerna på ditt (eventuella) företag.

Om du har företag och köpt/fört in din utrustning på det måste du teckna någon form av företagsförsäkring. Tyvärr blir de lite dyrare om man jobbar som fotograf då det betyder att man ofta tar ut utrustningen och därmed ökar risken för skador/stöld etc.

Har du inget företag ännu är det dock lugnt
 
Gefvert var inte bra just för inbrottsskyddet. De kräver att du har prylarna inlåsta i en stålcontainer som väger 1000 kilo eller byter ut alla fönster i hyresrätten till laminerat glas och säkerhetsklassade dörrar.
Låter lite märkligt. Min företagsförsäkring hos Gefvert kräver bara skyddsklass 1.
 
Hade inte Fotosidan någon försäkring, kravet var att man skulla vara betalande medlem.

Kan inte hitta trots att jag vet att jag läste villkoren och prisbilden.

Var den för bra eller varför har den försvunnit ???
 
Låter lite märkligt. Min företagsförsäkring hos Gefvert kräver bara skyddsklass 1.

Det är Skyddsklass 1 som kräver pansarglas och säkerhetsklassade dörrar, alternativt stålcontainer som väger 1000 kilo. Eller hur?

Men det har väl du i lägenheten? Eller hur? :)

--

Det känns som om de får försöka verklighetsbasera sina försäkringsvillkor om det ska vara intressant för de flesta medlemmar här.

--

Sedan tycker jag att rabatten man får för att vara medlem på fotosidan är sjuk.

"ger en premie på 6222 kr för oansluten fotograf, självrisk 2000
Går du med på fotosidan.se (betalande medlem) så kostar försäkringen 4050 kr,
självrisk 1000 kr"


---

Ok om man installerar ett billarm i sin bil så kan kostnaden på försäkring få sänkas där... men ett hundrakronors medlemskap på en websida med nakenbilder ska inte kunna ge halva priset på en elektronikförsäkring... tycker man...


/F
 
Fotosidans utrustningsförsäkring tillsammans med Gefvert

Nu har jag funnit ...

Jag citerar:

Tillsammans med Gefvert så har vi plockat fram en riktigt komplett och konkurrenskraftig försäkring för din kamerautrustning, samt annan rörlig teknisk utrustning. Försäkringen gäller endast för dig som är PLUS-medlem (Brons, Silver eller Guld).

Premien är 2,5% av försäkrat värde + 300 kr (gäller tills vidare)


Läs mer på: http://www.fotosidan.se/membershop/plus.htm
 
Det är Skyddsklass 1 som kräver pansarglas och säkerhetsklassade dörrar, alternativt stålcontainer som väger 1000 kilo. Eller hur?

Detta tror jag inte ett endaste dugg på. Att lägsta klassen skulle kräva rena rama Fort Knox är helt enkelt fullständigt osannolikt. Var i hela fridens namn har du läst detta?
 
Det är Skyddsklass 1 som kräver pansarglas och säkerhetsklassade dörrar, alternativt stålcontainer som väger 1000 kilo. Eller hur?

Men det har väl du i lägenheten? Eller hur? :)
Nej, det där har du nog missuppfattat. Vad skyddsklass 1 betyder kan du läsa i det här pdf-dokumentet. Det behövs inte säkerhetsdörr och definitivt inte "pansarglas".

Angående stålcontainer så omfattar försäkringen även en sådan, om man av någon märklig anledning skulle ha sina kameror i en container i trädgården. Det finns inget krav på att den ska väga ett ton.
 
Detta tror jag inte ett endaste dugg på. Att lägsta klassen skulle kräva rena rama Fort Knox är helt enkelt fullständigt osannolikt. Var i hela fridens namn har du läst detta?

Jag fick ett dokument med villkor skickat till mig på jobbdatorn. Tror det var skyddsklass 1 som jag fick först. Ska verifiera det imorgon på jobbet.

Det fnns en gräns vid 100.000 kr där det blir skyddsklass 2. Minns inte skillnaden mellan dem.

--

På vilket sätt blir man en bättre/fördelaktigare försäkringstagare genom att vara medlem här?

/F
 
Nej, det där har du nog missuppfattat. Vad skyddsklass 1 betyder kan du läsa i det här pdf-dokumentet. Det behövs inte säkerhetsdörr och definitivt inte "pansarglas".

Det är ännu striktare än jag beskrev.

I dokumentet du länkar finns hårt specade krav på dörrar och fönster och som alternativ för att försäkringen ska gälla krävs som sagt att du lägger sakerna i stålcontainer. Men om containern blir stulen gäller inte försäkringen.

Dörrar får inte ha vred på insidan. Måste ha bakkantssäkring och får inte sitta i väggar av träreglar eller lättbetong. Väggar av gips måste förstärkas med stålplåt. Nycklar ska förvaras i kassaskåp.

Det är upp till tolkning om fönster måste vara laminerade, eftersom att stora öppningar ska ha inkrypningsskydd, och som godkända sådana räknas inte vanligt glas.

Försäkringslokal anses vara EN sammanhängande lokal. Så om man har en studio och även saker hemma, gäller inte inbrottsskyddet för dem båda.

Det luktar Fort Knox.

/F
 
Försäkringsbolag är bra när man skall betala premien, men sen när något händer så gäller inte försäkringen.
Jag blev bestulen på nästan hela min kamerauppsättning samt två bärbara datorer. Jag har eget företag och detta sysslar inte med foto eller liknade, ändå så kunde jag kanske använda min utrustning i företaget och då gäller inte försäkringen. Drog detta vidare och plötsligt så vänder folksam och påstår att jag inte haft utrustningen, När jag kunde bevisa detta så vände de igen och tvivlade på att jag haft inbrott, OSV. se artickel

http://www.skanskan.se/article/20080730/NYHETER/852019041/-/inbrottsoffer-anklagas-for-bedrageri

Idag har jag annat bolag där vi skrivit tilläggstexter mm, Representanter för försäkringsbolaget har varit hemma hos mig och dokumentarat vad jag äger samt stöldskydd mm.
Fast då jag är en tvivlare har jag idag byggt en "bunker".
Så mitt råd är att inte lita på försäljarna och deras snack utan få dokumenterat vad du har och vad som krävs av dig ifall oturen är framme.
 
Utifrån en snabb genomläsning av dokumentet Erland länkade är min kommentar följande:

Dörrar får inte ha vred på insidan.
Helt normalt. Att bara ha ett icke-spärrbart vred är uselt eftersom tjuven kan krypa in i litet hål eller gå in genom fönster, låsa upp från insidan och bära ut hur mycket prylar som helst. Ännu värre är det om man har ruta i närheten för då är det bara att slå sönder rutan, låsa upp och stiga in. Antingen har man lås med spärrbart vred eller sätter i ett extra lås.

Måste ha bakkantssäkring och får inte sitta i väggar av träreglar eller lättbetong. Väggar av gips måste förstärkas med stålplåt.
Bakkantssäkring är enkelt att eftermontera. Moderna dörrar lär ha detta som standard så länge de är avsedda som ytterdörr.

Man får ha dörren i regelvägg eller lättbetong, men det ska vara viss förstärkning vid fästpunkterna. Det står dock inte träreglar utan reglar och i exemplet tas plåtreglar upp vilket är bra klent.

Gipsvägg kan man i princip slå näven igenom så det är ingent att förvånas över. Det är inte en väggtyp som man har som yttervägg...

Nycklar ska förvaras i kassaskåp.

Om man har en massa nycklar liggande ja. Tycker du att det är konstigt att ett företag inte ska ha högar med nycklar liggande framme? Inget hindrar att du har nyckel på din person under uppsikt precis som en vanlig hemnyckel.

Det är upp till tolkning om fönster måste vara laminerade, eftersom att stora öppningar ska ha inkrypningsskydd, och som godkända sådana räknas inte vanligt glas.

Det är inget generellt försäkringskrav om du läser ordentligt. Tänker du montera skyltfönster och förvara din kamerautrustning i det så är nog däremot risken att du får skaffa sådant.

Försäkringslokal anses vara EN sammanhängande lokal. Så om man har en studio och även saker hemma, gäller inte inbrottsskyddet för dem båda.

Det anges inte där utan är en definition av försäkringslokal. Vad som verkligen gäller vet jag inte eftersom jag inte sett några fullständiga villkor. Du får nog läsa dessa och/eller kontakta bolaget för att höra vad som gäller flera lokaler. Du kan garanterat, eventuellt mot extra betalning, har flera platser försäkrade.

Det luktar Fort Knox.

Nja...

Däremot har inlägget ovan flera viktiga punkter för att undvika problem. Får skaderegleraren av någon anledning det minsta vittringen av skumhet så kan det bli bra knepigt. Jmfr de "ostjälbara" bilarna där bolagen ansett att det är försäkringsbedrägeri, trots att även mycket mer avancerade bilar i högsta grad går att stjäla när rätt personer är i farten. Att tro att det alltid går till som If vill ha det till i sin reklam är bra naivt, tyvärr.
 
Bakkantssäkring är enkelt att eftermontera. Moderna dörrar lär ha detta som standard så länge de är avsedda som ytterdörr.

Man får ha dörren i regelvägg eller lättbetong, men det ska vara viss förstärkning vid fästpunkterna. Det står dock inte träreglar utan reglar och i exemplet tas plåtreglar upp vilket är bra klent.

Gipsvägg kan man i princip slå näven igenom så det är ingent att förvånas över. Det är inte en väggtyp som man har som yttervägg...

Nu får man inte bygga om hyreslägenheter hur som helst för att förstärka reglar runt dörrar etc, och mellan flera lägenheter eller från trapphus kan det vara gipsväggar.

Känns som om jag signade upp på fotosidan i onödan. Slöseri med pengar.

/F
 
Försäkringsbolag är bra när man skall betala premien, men sen när något händer så gäller inte försäkringen.
Jag blev bestulen på nästan hela min kamerauppsättning samt två bärbara datorer. Jag har eget företag och detta sysslar inte med foto eller liknade, ändå så kunde jag kanske använda min utrustning i företaget och då gäller inte försäkringen. Drog detta vidare och plötsligt så vänder folksam och påstår att jag inte haft utrustningen, När jag kunde bevisa detta så vände de igen och tvivlade på att jag haft inbrott, OSV. se artickel

http://www.skanskan.se/article/20080730/NYHETER/852019041/-/inbrottsoffer-anklagas-for-bedrageri

Idag har jag annat bolag där vi skrivit tilläggstexter mm, Representanter för försäkringsbolaget har varit hemma hos mig och dokumentarat vad jag äger samt stöldskydd mm.
Fast då jag är en tvivlare har jag idag byggt en "bunker".
Så mitt råd är att inte lita på försäljarna och deras snack utan få dokumenterat vad du har och vad som krävs av dig ifall oturen är framme.

Det där var ju direkt vidrig läsning alltså... och det ökar inte direkt mitt förtroende för försäkringsbolag, vars jobb trots allt är att inte betala ut pengar i största möjliga mån, då det i slutändan är en stor del av deras affärsidé.
 
Det är ännu striktare än jag beskrev.

I dokumentet du länkar finns hårt specade krav på dörrar och fönster och som alternativ för att försäkringen ska gälla krävs som sagt att du lägger sakerna i stålcontainer. Men om containern blir stulen gäller inte försäkringen.

Dörrar får inte ha vred på insidan. Måste ha bakkantssäkring och får inte sitta i väggar av träreglar eller lättbetong. Väggar av gips måste förstärkas med stålplåt. Nycklar ska förvaras i kassaskåp.

Det är upp till tolkning om fönster måste vara laminerade, eftersom att stora öppningar ska ha inkrypningsskydd, och som godkända sådana räknas inte vanligt glas.

Försäkringslokal anses vara EN sammanhängande lokal. Så om man har en studio och även saker hemma, gäller inte inbrottsskyddet för dem båda.
1. Jag tror du har missuppfattat punkt 7. Det handlar om en container som är uppställd utomhus någonstans, inte en låda du har i ditt hem.
2. Kraven på dörr och fönster är inte alls "hårt specade". Tvärtom. Det krävs inte ens att du ska ha vanlig säkerhetsdörr. Om din dörr inte har bakkantssäkring och ett vettigt lås bör du nog ta kontakt med hyresvärden och prata allvar.
3. Det enda krav som ställs på fönstren är att de ska vara "utförda enligt vedertagna regler". Och att det går att regla.
4. Bor du verkligen i ett hus med ytterväggar av gipsskiva?
5. Angående inkrypningsskydd så blandar du ihop olika punkter som inte har med varandra att göra. Punkt 3 handlar om fönster. Där framgår att ett fönster måste vara "stängt och invändigt reglat". Det finns inga krav på inkrypningsskydd.
6. Är det en lokal eller dina kameror du ska försäkra? Kameraförsäkringen gäller, såvitt jag förstår, oavsett var kamerorna förvaras, så länge lokalen uppfyller klass 1.
 
1. Jag tror du har missuppfattat punkt 7. Det handlar om en container som är uppställd utomhus någonstans, inte en låda du har i ditt hem.
2. Kraven på dörr och fönster är inte alls "hårt specade". Tvärtom. Det krävs inte ens att du ska ha vanlig säkerhetsdörr. Om din dörr inte har bakkantssäkring och ett vettigt lås bör du nog ta kontakt med hyresvärden och prata allvar.
3. Det enda krav som ställs på fönstren är att de ska vara "utförda enligt vedertagna regler". Och att det går att regla.
4. Bor du verkligen i ett hus med ytterväggar av gipsskiva?
5. Angående inkrypningsskydd så blandar du ihop olika punkter som inte har med varandra att göra. Punkt 3 handlar om fönster. Där framgår att ett fönster måste vara "stängt och invändigt reglat". Det finns inga krav på inkrypningsskydd.
6. Är det en lokal eller dina kameror du ska försäkra? Kameraförsäkringen gäller, såvitt jag förstår, oavsett var kamerorna förvaras, så länge lokalen uppfyller klass 1.

Containern behövs på gården eftersom att de flesta Gefvert-fotosidatecknare inte lever upp till villkoren.

Det är som sagt upp till tolkning om fönster räknas som inkrypningshål, och behöver laminerat glas eller galler, och jag kan tänka mig hur Gefvert vill tolka om någon smashar ett fönster och lyfter regeln, om man går på hur dörrarna måste vara infästna i fortet.

Balkongdörrar är det många som har, och de har förmodligen samma krav.

Jag har inte gipsväggar till grannen, men andra försäkringstagare har.

/F
 
Blev vi nå klokare? Har det kommit något nytt och bättre?

Jag skaffade ingen försäkring hos Gefvert förra året, men jag hann ju (tyvärr) teckna ett medlemskap här på fotosidan som stått orört sedan dess.

Jag upplevde att Gefvertkillen blev irriterad på mig när jag tyckte kraven var för hårda.

/F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.