Re: 20D med 2000 dpi i DPP-konverteringen
Christer1 skrev:
När jag kör nyaste Canon DPP kan jag ställa in 2000 DPI vid konverteringen till JPG. Jag gör det när bilden skall beskäras mycket.
Jag får då en mycket stor fil som sedan minskar ordentligt vid hård beskärning.
Det bör väl göra slutresultatet bättre????
Hmm, jag tror du blandar ihop två begrepp.
Innan digital teknik gjorde intåg i våra liv hade vi alla en enda "storlek" att hålla reda på. Storlek på den bilden vi har i handen. Det gick inga tvivel om vad det var. En fysisk storlek.
Nu med digital teknik har vi två storlekar. Den viktigaste är digitala storleken, dvs storleken av bilden utryckt i antalet bildstenar den består av (pixlar).
Men eftersom den bilden ska visas någonstans eller skrivas ut, så måste den få fysiska dimensioner för att ens ska kunna se den.
Man kan inte blanda äpplen och päron så på något sätt måste man översätta den ena storleken till den andra.
(Det görs alltid, även för att visa på en skärm. Det är bara att PS gör det åt oss utan att vi behöver tänka på det eller att den sparar de inställningar).
Så om vi tar 8 mpixel bild och skriver ut det på 20x30 papper, har vi dimensionerat bilden för att täcka den ytan. (Vi struntar nu i printerkvalite. Låt oss säga att den här printern skriver ut med perfekt kvalite). Iallafall, bilden är nu 20x30, alla våra 8 megapixlar har spridits ut över den ytan.
Det är inget konstigt med det. Så långt är alla med. Bilden har fått en "upplösning". Dvs, för varje tum av bild går det ett visst antal pixlar.
Det antalet är ganska lätt att hanskas med, eftersom det är en enda siffra. Det är ju PPI.
Sen är ju inga skrivare perfekta heller. Deras egna täthet, dvs tätheten av hur måga droppar färg de kan lägga på varje tum, kallas DPI.
Iallafall som du ser, så är för datorn viktigt att känna till PPI endast när den ska presentera bilden på något sätt. På skärmen eller på skrivaren. När vi har den på skärmen, är inte det värdet speciellt intressant, eftersom de flesta program kan zooma in och ut, och på så sätt ändra det värdet helt transparant för användaren.
Så när du konverterar bilden, och ändrar ppi till det maximala värdet, händer det ingenting mer än att det sparas lite information i bilden som talar om hur (fysiskt) stor bilden ska presenteras. Den talar inget om den digitala storleken eller kvaliten.