l-malmqvist skrev:
Nja, det verkar fortfarande råda en viss förvirring kring DPI/PPI. Det är två olika saker. Läs Mikaels artikel, den är verkligen pedagogisk och bra. Den som redan kan det här behöver inte ta illa upp, jag vill bara klargöra saken
....
Rätta mig om jag har fel, jag vill inte röra till det ytterligare. Dags att sova ;-)
Jag vill inte rätta dig, för det behövs inte och du har inte heller fel men nu orkar jag inte längre hålla mig utan vill blanda mig i åtminstone en sån här diskussion eftersom jag nu ändå ägnade 6 år att läsa till grafiskt yrke och sedan jobbat med tryck och prepress ett tag efter det. =)
Vi fick lära oss på utbildningen (det var innan digitalkameran, då bara scannern fanns tillgänglig)
att
PPI - det var benämningen på upplösning från inenheter. Tex scanner, läspennor etc. Det var den upplösning man skulle scanna i så att man fick 300 dpi i slutformat. t ex (fejkat nu, eftersom jag inte har nån miniräknare) 4000ppi.
Varför man sa 300ppi om det också har jag aldrig förstått så vet nån förklara gärna.
DPI - dvs 300 var upplösningen på det som var inläst och som skulle ut på skrivare. Därför använder antagligen Photoshop värdet DPI i sin bildstorlek tillsammans med måttet i mm/cm/tum på bilden.
Skulle det däremot ut i tryck övergick det till LPI.
Så långt så väl och det skiljer sig väl inte mycket från dagens "nyheter" eller?
Av nån orsak blev det slarv inom den grafiska branschen att inte bry sig om att skilja på dpi och ppi eftersom upplösningsvärdet på PPI och DPI fick samma betydelse t ex. 300dpi eller ppi för att få 150 lpi.
Det här visste alla också, och oavsett om man sa dpi eller ppi, vilket man nu föredrog som nybakad grafiker eller gammal råtta i gemet, så visste alla vad det innebar.
I och med digitalkamerornas intåg och utbreddhet blir nu de här diskussionerna helt tokiga ibland, och ja, precis som du säger - röriga. Inte så mycket för att folk inte kan (alla besitter inte kunskapen direkt) utan snarare hur viktigt det plötsligt blivit att poängtera skillnaden!
Säger man på ett tryckeri att man vill ha 300dpi på en bild så menar man förstås lika gärna 300ppi - det beror på vem man pratar med, och det är inget att bli upprörd över. Ta det för vad det är: en ganska gammal vana.
Det har samma värde, samma betydelse även om det är lite fel använt.
Dvs 150 lpi x 2 (samplingsfaktor).
ja...det där var kanske en lite snurrig del om min historiska erfarenhet om dpi och ppi.
Någon annan som har liknande erfarenheter - eller andra för den delen vore roligt att höra! Kanske en egen tråd?
edit// vill bara tillägga att Mikaels artikel funkar fint och Loves förklaring också. Jag var bara upprörd och ville dela med mig - egentligen upprepa samma sak fast ändå inte! =)
Såg förresten nån nämna DPP? Vad står nu det för då??