Annons

Vilken digital systemkamera skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med väderskydd på kameran verkar lite överdrivet ibland tycker iaf. jag.

Min Canon 300D har varit med på en mängd olika fisketurer under se senaste dryga 3 åren, det har regnat på den, snöat på den, fiskslemmat på den och den har fallit i backen. Funkar fortfarande bra gör den också.
Senast i måndags så råkade jag av misstag fylla halva kameraväskan med snö och det funkade också. Var ute och pimplade lake med ett par kompisar, ena drog på en fin fisk som inte kom upp genom hålet så jag tog fram kamera och blixt samt knäppte på lite. Sedan stoppade jag undan kameran och blixten och minns att jag stängde dragkedjan helt. Men förmodligen så lyckades jag komma åt dragkedjan när jag slängde min SlingShot 200AW över på ryggen igen. Ett par timmar av snöstorm senare så skulle jag knäppa en bild och upptäckte att dragkedjan var 10 cm öppen och att det kommit in en massa snö i väskan. Jag knäppte mina bilder och stoppade undan kameran igen, sen när jag kom hem så torkade jag av allt direkt så att snön inte skulle börja smälta. Det funkar då klockrent fortfarande.

Men det kanske bara är jag som haft tur?

Albwah skrev:
Hur kan du vara så säker på att Nikon är bättre när du inte ens har testat de andra kamerorna!?

Kvalificerat skitsnack skulle jag vilja kalla det.
skitsnack ja!det ska jag verkligen understryka att det är. Men jag skulle inte tveka på att köra Nikon system igen. Alla digitala kameror har samma sensor storlek däremot canon han 3(?) Fullformat, 1,3 och 1,6. Canons fördel mot nikon som jag ser det är bara att canon generellt tar större bilder, (D70 vs D400 Dx2 vs D1)
skitsamma tror att du komemr finna alla system fungerande. Men som sagt detta är och förblir inget annat än kvalificerat skitsnack

Det är så lätt att välja ny kamera idag, om man startar från scratch o inte behöver tänka på utrustning som man redan har. Och det känns så skönt för mej att slippa rekommendera Minolta/Sony som om jag vore köpt av dem. Idag, den 17 februari 2007 är K10D det bästa valet av dem du räknar upp.

Alla skäl är redan angivna. Det enda skälet emot är att du greppar den o känner att du inte trivs med den. Då klämmer du på Sony A100 och därefter på Pentas K100D.

Funkar inte nån av dem för dej, så letar du reda på en "gammal" Minolta D5D eller D7D. Blir du inte nöjd med dem så avvaktar du ett tag. Min kristallkula säger att Sony snart gör sitt nästa drag, därför är det troligen relativt kort datum på den här rekommendationen.

gunte skrev:
Finns ju rätt gott om objektiv som det står "Minolta" på.....
Jo, begagnat ja. Men nu var väl frågan om tillverkarens utbud?

Och jag påstod inte precis att det var omöjligt eller precis svårt? Givetvis är svaret på frågan i princip lika för alla tillverkare, då det dessutom finns mycket fina piratobjektiv.

Varför tar alla här på fotosidan allt som om man står och stampar dem på fötterna?

Ja, alla kamror har liknande kvalité. Men en annan sak som man kan fundera på är om man har vänner/bekanta som har en egen DSLR. I så fall skulle jag rekommendera att välja samma märke. Det är alltid kul att kunna testa andras utrustning när man är ute och fotar med vänner.

Tyckaren skrev:
Kolla testerna:

Vill du ha massor av finesser välj A100 eller K10D.
Vill du ha bästa bild samt handhavande välj Nikon D80.

Vill man ha bästa bildkvalité bör man nog plåta i raw och då är troligen K10 bättre än D80. Skillnaden är i praktiken så liten att jag inte skulle ha det som urvalskriterie vid köp av ny kamera.

Ny Pentaxoptik är ofta betydligt billigare än konkurenternas.

Axelll skrev:
Ja, alla kamror har liknande kvalité. Men en annan sak som man kan fundera på är om man har vänner/bekanta som har en egen DSLR. I så fall skulle jag rekommendera att välja samma märke. Det är alltid kul att kunna testa andras utrustning när man är ute och fotar med vänner.

Det är ingen dum tanke, men risken är att alla sitter med sämre järn än de behöver bara för att "alla andra" har det. Precis som de som köper PC bara för att alla andra har det. Emellanåt är det bra att tänka själv.

Men det är klart, har gammalmorfar 99 en härlig uppsättning dyrbar optik så kan det vara skäl att välja samma kameramärke, om man ligger bra till hos gubben ;-)

lynxx skrev:
Grattis!

Vi har just kommit till tråd nr 10000 i frågan "Vad ska jag köpa för kamera?"

Någon mer som börjar känna att FS börjar bli lite ensidigt??

Faktum är att rekommendationerna ändrar sej. Det är rätt meningslöst att läsa en ett eller två år gammal tråd. Kamerorna är utgångna och tipsen gäller inte längre...

Roger Sundling skrev:

Grattis!

Vi har just kommit till tråd nr 10000 i frågan "Vad ska jag köpa för kamera?"

Någon mer som börjar känna att FS börjar bli lite ensidigt??

Jag håller med dig helt!
FS börjar inte bara bli ensidigt, tyvärr har det varit ensidigt länge, samma banala frågor, gång efter gång .., många som kommer med inlägg kan just ingenting, vill inte, kan inte läsa sig till kunskap inom fotografin, många trådar håller därför en förvånande låg klass.
Köpråd har en egen avdelning, få orkar tydligen läsa där först, innan "Vilken ...." kommer upp igen, ja, säkert för 10000:e gången!

Tråkigt, när det finns många medlemmar med lång erfarenhet i FS, som kunde lägga in några intressanta trådar istället.
Då kunde vi, som har haft fotografin som hobby/arbete under flera år, fått ett helt annat utbyte av FS forumet.

KG Stolt skrev:

Faktum är att rekommendationerna ändrar sej. Det är rätt meningslöst att läsa en ett eller två år gammal tråd. Kamerorna är utgångna och tipsen gäller inte längre...

Visst, nog är det så, men nu kommer samma frågor, om igen, om igen, ...med bara några dagar emellan, utvecklingen inom den digitala fotografin går visserligen fort, men inte så fort..., nu börjar trådarna för köpråd bli som en gammal gubbe, som hör dåligt, frågar om, igen, igen , ...
Hur kul är det?

Någon mer som känner att det haglar av värdelösa tips där folk hela tiden utgår från sina egna preferenser, intressenivå och ekonomiska möjligheter? På sida 1 är det någon rolig kille som direkt börjar prata om utrustning för 50-70 tusen. Trådstartaren vill ha en kamera som kan hänga med ut i naturen, inte börja jobba som proffsfotograf åt "natur och bild". Vem har sagt att han vill ha ett svindyrt system? Det kanske räcker gott med K10D, en bra normalzoom och ett macro. Det kan alla system erbjuda.

Jag har nästan aldrig sett folk ställa frågor, utan det spekuleras, antas etc, sen kommer alla "nyttiga" tips och flamewars. Man kan ffs inte utläsa ur några rader vad en människa har för behov av utrustning och tidigare erfarenhet, eller är ni gurus allihop? Om man ska kunna hjälpa folk krävs en helt annan attityd och approach. Jag har sett flera trådar där trådstartaren "försvann" redan efter hennes första inlägg, medan bråket om petitesser kunde fortsätta i upp till hundra inlägg. WOW. Starkt jobbat!

Bilagor

• whoco5.gif
    whoco5.gif
    2.1 KB · Visningar: 339
Jag tror inte att den som är spekulant på proffsutrustning i prisklasser uppåt 40-50.000 o däröver frågar så mycket här i forumet. De frågar nog specifika saker om den kamera de redan bestämt sej för. När man köper kameror i den prisklassen vet man vad man vill ha och varför. Förmodligen har man haft ett system ett tag o därmed äger man en del dyrbar optik mm som man vill fortsätta använda.

De som frågar är ofta förstagångsköpare utan någon "belastning" av tidigare investeringar och det handlar oftast om kamerorna i prisklassen runt 10.000 kronor. Det verkliga getingboet alltså. Tillverkarna tjänar nog mest pengar i det segmentet.

Ofta är det lätt att objektivt plocka ut bästa kamera för dagen. Och då kommer alla som köpte kamera igår, kanske till och med den bästa igår, o hackar o försvarar sitt märke.

Tyvärr har jag varit tvungen att framhålla just mitt märke i flera år då Minolta objektivt sett var totalt dominerande på nytänkande och producerade de bästa kamerorna både i det övre kompaktskiktet och så småningom systemkameror. Folk brukade fråga mej om jag hade betalt av dem. Tyvärr inte och Sony har inte heller pröjsat nåt *s*.

Idag ger Pentax K10D mest för pengarna. Jag har aldrig ägt en Pentaxkamera så äntligen slipper jag tala "i egen sak".

Vädertätning, antiskak och sensorrengöring, 10 megapixel med bättre upplösning än både Nikon D80 och Sony A100 (enligt tidningen FOTO), allt förpackat i ett gediget hus som det finns batterigrepp mm till för under tio tusen är helt enkelt en given rekommendation till den som har tio tusen. Samsung har samma kamera med annan beteckning också, men den hör man rätt lite om än.

Har man 5000 så finns lillebror K100D, varför avstå från antiskaket o köpa en Canon eller Nikon i samma prisklass eller t o m dyrare?

Alla nya aktörer stoppar in såna här självklara finesser i sina nya kameror. Sonys nästa är säkert vädertätad, snabbare och billigare än K10D och så fortsätter de att kapprusta och våra rekommendationer i forumen blir olika från tid till annan. Åtminstone från oss som inte känner att vi måste vara fullständigt lojala mot just vårt märke.

Jag riktigt längtar efter att ärligt kunna rekommendera en Canon eller Nikon. För mej var Nikon det "riktiga" kameramärket mycket länge. Jag var övertygad om att just de gjorde de bästa kameror som fanns. Ändå har jag aldrig ägt en sån. Det tyder på ett starkt varumärke.

Men vad jag inte förstår.. är om ni nu tycker alla dessa trådar som startas om "jag skall köpa en ny kamera - vilken skall jag välja"

Varför skriver ni i dom?

Det är väl bara att låta bli, gå vidare och läsa nån annan tråd.. om ett ämne som intresserar och engagerar er?

Agnetha Lundberg skrev:

Men vad jag inte förstår.. är om ni nu tycker alla dessa trådar som startas om "jag skall köpa en ny kamera - vilken skall jag välja"

Varför skriver ni i dom?

Det är väl bara att låta bli, gå vidare och läsa nån annan tråd.. om ett ämne som intresserar och engagerar er?

Detta att kommentera den låga standarden gör vi alla, som har lång erfarenhet, andra hoppar av, för att markera var "ribban" bör ligga!
Kan inte vara så svårt att förstå?

larsborg skrev:
Detta att kommentera den låga standarden gör vi alla, som har lång erfarenhet, andra hoppar av, för att markera var "ribban" bör ligga!
Kan inte vara så svårt att förstå?

Jag har bara varit med sen 2002 o är fortfarande nyfiken på det nya som kommer, särskilt som jag inte tycker att det finns nåt som tillräckligt bra än. Det gör att jag fortfarande går in i trådarna ibland och skriver vad jag tycker. Inte i alla trådar, men då o då.

Det är lätt att förstå att den som startar en tråd är ny och inte vet lika mycket som du Lars. Antingen delar du med dej av din erfarenhet eller så låter du bli. Enkelt.

Kom plötsligt att tänka på en tågklarerare på en station i mellansverige. När den 20:e personen samma dag kom in o frågade när tåget till Stockholm skulle gå tappade han fattningen o vrålade nåt om att han minsann hade besvarat den frågan 19 ggr förut samma dag...

HDFS) (KGS skrev:
Det är ingen dum tanke, men risken är att alla sitter med sämre järn än de behöver bara för att "alla andra" har det. Precis som de som köper PC bara för att alla andra har det. Emellanåt är det bra att tänka själv.

Men det är klart, har gammalmorfar 99 en härlig uppsättning dyrbar optik så kan det vara skäl att välja samma kameramärke, om man ligger bra till hos gubben ;-)
Blir Leica, Nikon (D200 +) eller Pentax då. Om det ska vara något gammelmorfar har och samtidigt ska gå att använda på de moderna hus som finns.

Tja, gammelmorfar kanske blev fotograf på äldre dagar o t o m sitter på nåt riktigt modernt ;-)

Leica är väl å andra sidan aldrig fel. Bara mycket pengar...

KG Stolt skrev:

...Kom plötsligt att tänka på en tågklarerare på en station i mellansverige. När den 20:e personen samma dag kom in o frågade när tåget till Stockholm skulle gå tappade han fattningen o vrålade nåt om att han minsann hade besvarat den frågan 19 ggr förut samma dag...

Ja, jag har hört den händelsen oxå, tågklareraren satte därefter ut sin papegoja, för att den skulle ersätta honom, efter 10000:e frågan om Stockholmståget ...
Det var då det, för många år sedan.
Idag, är all information på tydliga bildskärmar, häften finns även gratis, där anges alla tågtider.
Biljetter köpes numera i automater.
Tåklareraren är ute å fotograferar ...

larsborg skrev:

Idag, är all information på tydliga bildskärmar, häften finns även gratis, där anges alla tågtider.
Biljetter köpes numera i automater.
Tåklareraren är ute å fotograferar ...

Och trots detta, än idag, så frågar ovana resenärer den första de ser som verkar insatt om när tåget hit eller dit går. De som är trevliga svarar, de otrevliga snäser av och en del viker smidigt undan för att slippa undan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar