Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken diascanner skall jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Vill du veta mer om LS 4000 så finns det en bra test här. http://www.imaging-resource.com/PRODS/LS4K/L40A.HTM
Mikael

Jag har en sådan på jobbet och är nöjd med den. ICE kunde varit lite bättre och man måste absolut skaffa en bättre programvara än original. Jag fick enormt stora skillnader i kvalitet när jag skannade ett pressat neg i både SiverFast och Nikonprogrammet.
 
Jag blir lite nyfiken över vad det egentligen är som SilverFast gör bättre än tillverkarens egen programvara? (frågan är inte kritiskt/retoriskt ställd utan av verklig nyfikenhet)
 
Johan Okker skrev:
Jag blir lite nyfiken över vad det egentligen är som SilverFast gör bättre än tillverkarens egen programvara? (frågan är inte kritiskt/retoriskt ställd utan av verklig nyfikenhet)

I mitt fall handlade det om ett något underexponerad neg (Fuji 800 efter 3200) som var taget i en miljö med extremt låg färgtemp och rödstick (70-talskyrka med mörkrött tegel).

Med nikonprogrammet blev det ingen bildinfo i blå och grön kanal och massor av brus i röd kanal. Även SilverFast hade problem och det krävdes skanning som dia för att få ut maximal bildinformation i alla färgkanalerna.
 
macrobild skrev:
Det här börjar likna den " gamla goda tiden"
Dvs före 2001 och innan d1x
En bra länk angående detaljåtergivning från en film och scannerresolution
http://www.users.qwest.net/~rnclark/scandetail.htm

Mikael

Jag har sett den artikeln tidigare och den är i stort intressant men ändå kanske inte.

Jag problematiserar artikeln utifrån att den a) är skriven kring 2001 och b) att jag utgår från att det hänt en del på scannerutvecklingen sedan dess.
 
Silverfast är ett välskrivet prof. program med många inställning och korigeringsmöjligheter.
För den erfarne bildinläsaren är programmet mycket bra.
Nikons programvaror har alltid haft något litet problem, det kan vara minnneshanteringen, inläsningshastighet i kombination med filter ,hårdare inlagda kurvor, dvs klipper bilden hårdare i skuggor.

Vuescan är ett enklare program att använda där Ed Hamrick har lagt ner stor möda på att få en så valörrik inläsning som möjligt, vilket kan ses på det snygga histogrammet. Bilderna är mjuka och nyansrika.
Jag föredrar Vuescan pga av bra färgåtergivning, mycket bra estimerande av grå, svart och vitvärden i en bild. Bildens kontrast kan jag enkelt korrigera i efterhand.

Mikael
 
Johan Okker skrev:
Jag har sett den artikeln tidigare och den är i stort intressant men ändå kanske inte.

Jag problematiserar artikeln utifrån att den a) är skriven kring 2001 och b) att jag utgår från att det hänt en del på scannerutvecklingen sedan dess.

Inte mycket, LS 5000 och LS 4000 är närmast identiska förutom om jag kommer ihåg rätt att firewire har frångåtts och att elektroniken AD är möjligen något förbättrad, om detta ses i praktiken har jag inte testat..
Mikael
 
macrobild skrev:
Inte mycket, LS 5000 och LS 4000 är närmast identiska förutom om jag kommer ihåg rätt att firewire har frångåtts och att elektroniken AD är möjligen något förbättrad, om detta ses i praktiken har jag inte testat..
Mikael

Men den Nikonscanner som refereras till i din länk är ju en Nikon LS2000 som idag får anses vara en gammal scanner. Men vem bryr sig egentligen? Scannararna fungerar, de blir i mitt subjektiva tycke bättre och även konsumentklasscannarar av idag levererar förvånansvärt bra resultat.
 
Johan Okker skrev:
Men den Nikonscanner som refereras till i din länk är ju en Nikon LS2000 som idag får anses vara en gammal scanner. Men vem bryr sig egentligen? Scannararna fungerar, de blir i mitt subjektiva tycke bättre och även konsumentklasscannarar av idag levererar förvånansvärt bra resultat.

Ibland tänker jag och skriver utan att förklara syfte, länken var svar till tidigare fråga, sid 2 angående hur många ppi behöver vi när vi läser in en småbild . Dvs vad klarar en småbild i upplösning-själv testade jag detta för ett antal år sedan och kom fram till ungefär samma resultat som uppvisas i den länk jag ref. till
Sorry mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Ibland tänker jag och skriver utan att förklara syfte, länken var svar till tidigare fråga, sid 2 angående hur många ppi behöver vi när vi läser in en småbild . Dvs vad klarar en småbild i upplösning-själv testade jag detta för ett antal år sedan och kom fram till ungefär samma resultat som uppvisas i den länk jag ref. till
Sorry mikael

Ah.. =)
Ett sånt problem som uppstår i långa långa trådar där senaste svar kopplas till närmast föregående diskussion. =)
 
macrobild skrev:

Vuescan är ett enklare program att använda där Ed Hamrick har lagt ner stor möda på att få en så valörrik inläsning som möjligt, vilket kan ses på det snygga histogrammet. Bilderna är mjuka och nyansrika.
Jag föredrar Vuescan pga av bra färgåtergivning, mycket bra estimerande av grå, svart och vitvärden i en bild. Bildens kontrast kan jag enkelt korrigera i efterhand.


Laddade hem en testversion av Vuescan..
Det ahr verkligen hänt grejer.
Tidigare versioner (några år sedan) har känts väldigt ofärdiga men nu börjar det bli en konkurrenskraftig produkt.

Ett lite arkaiskt gränssnitt, men samtidigt lätt att nå.

Jag saknar i demoversionen 16-bitars inläsning, men det kanske kopplas loss i pro-versionen? Jag blir också lite brydd över att den verkar implementera scanningarna i sRGB och inte AdobeRGB.
 
macrobild skrev:
du kan välja allt från s-rgb till Wide Gamut som är betydligt större än Adobe rgb
Mikael

Tack för snabbt svar!
Och även stöd för scanning i 16-bitar antar jag?
FAQ-en var lite svårövergripbar.

Det jag får ut nu är "bara" vanliga 8-bitarsscanningar.

Hur upplever du att VueScan hanterar sv/v?
 
Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

andersl skrev:
Skulle nog vilja säga att Nikon vill ha en anledning till varför man ska betala mer för en LS-5000, det är troligtvis samma mekanik i båda.

Analog gain på Nikon (åtminstone min LS-4000) är ändring av ljusstyrkan hos ljuskällan (exponeringen av CCDn), till skillnad mot Minoltas 5400 (vet inte om de förbättrat det på 5400 II) där man ökar förstärkningen efter CCDn = högre brus (som att öka ISO på en digitalkamera). Rätta mig om jag har fel.

Nikon ger härmed mycket större möjlighet att i scannern "överexponera" ett tätt dia, utan att bruset ökar i lågdagrarna.
Denna överexponerade bild kan senare, med lagermask och lämplig kurvkorrektion, slås samman med en för högdagrarna korrekt ,återigen i scannern, exponerad bild för ökat dynamiskt omfång.

Är det bättre att ha denna funktion än den högre upplösningen som Elite II har?
Jag använder täta dia efterom jag underexponerar för att få bättre färgmättnad? Totalt förvirrad just nu!
 
Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
Är det bättre att ha denna funktion än den högre upplösningen som Elite II har?
Jag använder täta dia efterom jag underexponerar för att få bättre färgmättnad? Totalt förvirrad just nu!

Färgmättnaden kan du ju fixa vid bildbehandlingen, men skuggor är ju svårare att hämta tillbaka. Min erfarenhet är att den högre upplösningen på sensorn inte motsvaras av en tillräcklig hög upplösning på optiken. Analog gain ger ju andra fördelar.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
Är det bättre att ha denna funktion än den högre upplösningen som Elite II har?
Jag använder täta dia efterom jag underexponerar för att få bättre färgmättnad? Totalt förvirrad just nu!

Personligen föredrar jag möjligheten att "överexponera".

Jag har inte testat Elite II gällande upplösning. Men jag jämförde LS-4000, LS-5000 och 5400 med "min" referensscanner Scitex EverSmart Supreme. Ingen kom i närheten av Scitexen som klart och tydlig tecknade vart enda korn och hög/lågdagrar i ett Velvia 50 dia. Den är helt överlägsen både gällande upplösning som Dmax. Även om 5400an på pappret har nästan samma upplösning och högre Dmax.

Försumbar om överhuvudtaget någon detaljupplösning mellan 4000 och 5000. 5400an upplevde jag som svagare. Ingen av 4000,5000 eller 5400an kom upp i 4000dpi, snarare högst 3000dpi.
5400an brusade mer än Nikon scannrarna. Tyckte ibland även att resultatet av LS-5000 i snabbscanläget var sämre än LS-4000, (kan ha varit något matchningsproblem mellan de två CCD-arrayerna i LS-5000 i mitt tidiga testexemplar).

Jag rekommenderar dig att ta med ett USB-minne, några svåra dior och negativ till fotohandlare som har dessa scanrar (ursäkta svengelskan), gör ett antal testscanningar med respektive scanner med olika exponeringar/inställningar. Tag god tid på dig. Sätt dig sedan i lugn och ro hemma och jämför bilderna.
Det är ju ändå DU som är bäst på att bedömma vad DU tycker är ett gott resultat! Vi som ger dig råd här på forumet är ju inte alltid helt objektiva, utan färgade av vårat eget produktval;-)

p.s. Köp begagnat! Det dräller av billiga begagnade scanrar nu. Till och med Imaconer för under 10 000:-
 
Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

stefohl skrev:
Färgmättnaden kan du ju fixa vid bildbehandlingen, men skuggor är ju svårare att hämta tillbaka. Min erfarenhet är att den högre upplösningen på sensorn inte motsvaras av en tillräcklig hög upplösning på optiken. Analog gain ger ju andra fördelar.

Stefan
Då verkar dett trotts allt vara nikon LS-5000 som passar för tät dia. Trots priset på 13000kr.
Är det någon fördel att köpa enu tyngre scanner ex LS-9000 väger 9 kg i stället för 3 kg?
 
Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

andersl skrev:
Personligen föredrar jag möjligheten att "överexponera".

Jag har inte testat Elite II gällande upplösning. Men jag jämförde LS-4000, LS-5000 och 5400 med "min" referensscanner Scitex EverSmart Supreme. Ingen kom i närheten av Scitexen som klart och tydlig tecknade vart enda korn och hög/lågdagrar i ett Velvia 50 dia. Den är helt överlägsen både gällande upplösning som Dmax. Även om 5400an på pappret har nästan samma upplösning och högre Dmax.

Försumbar om överhuvudtaget någon detaljupplösning mellan 4000 och 5000. 5400an upplevde jag som svagare. Ingen av 4000,5000 eller 5400an kom upp i 4000dpi, snarare högst 3000dpi.
5400an brusade mer än Nikon scannrarna. Tyckte ibland även att resultatet av LS-5000 i snabbscanläget var sämre än LS-4000, (kan ha varit något matchningsproblem mellan de två CCD-arrayerna i LS-5000 i mitt tidiga testexemplar).

Jag rekommenderar dig att ta med ett USB-minne, några svåra dior och negativ till fotohandlare som har dessa scanrar (ursäkta svengelskan), gör ett antal testscanningar med respektive scanner med olika exponeringar/inställningar. Tag god tid på dig. Sätt dig sedan i lugn och ro hemma och jämför bilderna.
Det är ju ändå DU som är bäst på att bedömma vad DU tycker är ett gott resultat! Vi som ger dig råd här på forumet är ju inte alltid helt objektiva, utan färgade av vårat eget produktval;-)

p.s. Köp begagnat! Det dräller av billiga begagnade scanrar nu. Till och med Imaconer för under 10 000:-
Intressant. Var hittar man begangnade skannar? På fotosidan har det inte funnis så många? Imacon under 10000 låter kanon!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.