Annons

Vilken diascanner skall jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
gorolf skrev:
TACK THOMAS!
DU HAR GJORT VECKANS GODA GÄRNING!
FÅR VÄL OCKSÅ SE MIG OM EFTER NÅT ANNAT
VI HAR EN CANON SCANNER PÅ FOTOKLUBBEN JAG ÄR MED
I OCH DEN ÄR LIKA BRA SOM DEN ÄR LÅNGSAM MEN TAR INTE MELLANFORMAT.
ÄN EN GÅNG TACK FÖR HJÄLPEN!
GÖRAN
Jag har missupfattat frågan. Jag har ingen erfarenhet av F3200. själv har jag en 3200. Resultatet av den gör att jag mistror Epson och istället skulle välja Nikon, Minolta eller Canon.
 
macrobild skrev:
Jag har testat de flesta scannarar fram till 2001 och deltagit i olika scannergrupper.

Generellt kan man säga att Nikon tillverkar snabba scannrar men har problem med DOF, skärpedjup. Detta kan ses om filmen är lite bågformad och ej helt plan. Nikon har alltid tillsammans med bla Polaroid gjort bra , snabba scannrar . Nikons egen programvara, Silverfast och Vuescan stödjer ACE , rep och dammbortagning.

Canon , Minolta tillverkar även de bra filmscanners .Dessa är dock märkbart långsammare.

De flesta billiga scannrar klarar av negativ relativt bra men har svårigheter med täta dia.

Alla 3 har tillräckligt bra optik, begränsningarna ligger i att de har för dåligt omfång vad det gäller kontrastrika bilder med hög svärta.

Byggkvaliteten hos Nikon är enligt min mening högre jmf med exv Minolta och Canon.

Mikael
Hej Mikael
Jag tittar på skanner igen nu när plånboken har återhämtat sig efter optikköpet i sommras.
Vad menas med DOF?
Mina dia är oftast täta och jag använder Ektachrom och velvia. Skannar helst in dom innan montering i 6 bilder per remsa. Det blir kanter om de sitter i ramar.
Är Nikon LS-5000 framför Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 II något som du rekommenderar.? Jag skannar bara in de bästa bilderna på en film ca 2 st. Oftas har jag 10-20 rullar efter en uppdrag/kurs Utan jag vill ha en sådan bra kvalitet som möjligt(dvs som jag har råd med).
Mv
Thomas
 
StefanA skrev:
Inte bättre men ingen större skillnad i praktiken, men man får ju som sagt vad man betalar för. En simpel scanner bara, mest plast och seg o långsam, he.
Har ni några länkar eller tipps på tester som jämför Minoltan Elit 5400 II med Nikon LS-5000?
 
esbtse skrev:
Har ni några länkar eller tipps på tester som jämför Minoltan Elit 5400 II med Nikon LS-5000?

Finns ingen anledning att köpa LS-5000 när flera tester visat att LS-50 är exakt lika bra. Skillnaden är marginellt i hastighet och möjligheten till stora batch-skanningar. Prisskillnaden är däremot stor.

CAP & Design från IDG har testat och mörjligen deras tillfälliga tidning Proffsfoto.
 
Jag är lite sugen på en LS-50 jag med. Ska man inte scanna väldigt många bilder så behöver man nog inte LS-5000 som är extremt snabb och kan batchscanna.
Problemet är att LS-50 verkar vara väldigt svår att få tag i för tillfället. Verkar inte finnas i lager någonstans.
Det verkar finnas ett väldigt stort intresse för filmscannrar där ute. Det finns mycket köpesannonser, beg. priserna är höga och det är lättsålt och Nikons skannrar verkar vara svåra att få tag på i butikerna. Lär bli ännu större sug nu när KM lägger ner..
 
esbtse skrev:
Hej Mikael
Jag tittar på skanner igen nu när plånboken har återhämtat sig efter optikköpet i sommras.
Vad menas med DOF?
Mina dia är oftast täta och jag använder Ektachrom och velvia. Skannar helst in dom innan montering i 6 bilder per remsa. Det blir kanter om de sitter i ramar.
Är Nikon LS-5000 framför Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 II något som du rekommenderar.? Jag skannar bara in de bästa bilderna på en film ca 2 st. Oftas har jag 10-20 rullar efter en uppdrag/kurs Utan jag vill ha en sådan bra kvalitet som möjligt(dvs som jag har råd med).
Mv
Thomas

Hej

Beroende på konstruktion så kan man använda genomlysning med kalla eller varma ljuskällor i en film scanner. Namnet coolscan kommer från just att man använder ljus med låg energi, dvs dessa blir inte varma.Skaderisken är därmed mindre på filmen. Problemet blir att man kan inte använda för stor nerbländning av objektiven.Dvs ljusintensiteten räcker inte till.(eller scanningstiden måste förlängas) Detta visar sig i bilder inscannade med Nikon scanner. Filmen som matas in i scannern ligger inte platt, den höjer sig i mitten, eftersom focus oftast ställs i mitten av bilden så räcker skärpedjupet inte riktigt till att teckna hela ytan lika skarpt. Detta kan avhjälpas med glasade ytor runt filmen, men samtidigt medför detta andra brytningsfel, dammproblem etc.
Jag satt med i en scannergrupp under många år och påpekade problemet för Vuescans grundare Ed Hamrick. Ed svarade med att kunna flytta focuspunkten mer utåt kant eller hörn i sin eminenta scannerprogramvara Vuescan, därmed kan man välja en focuspunkt som ligger i mellan toppen=mitten av filmen och kanten som är lägst. Även Nikon la in samma funktion något år senare i sin programvara.
Mikael
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Finns ingen anledning att köpa LS-5000 när flera tester visat att LS-50 är exakt lika bra. Skillnaden är marginellt i hastighet och möjligheten till stora batch-skanningar. Prisskillnaden är däremot stor.

CAP & Design från IDG har testat och mörjligen deras tillfälliga tidning Proffsfoto.
Tack för svaret. Vad är lika bra dynamik eller upplösning?
det är en stor skillnad på 2800/faktisk? och 3900 dpi.
Mv
Thomas
 
esbtse skrev:
Tack för svaret. Vad är lika bra dynamik eller upplösning?
det är en stor skillnad på 2800/faktisk? och 3900 dpi.

Enligt ett flertal tester så är bildkvaliteten identisk, därmot skiljer hastigheten något. Alltså samma dynamik, färgåtergivning, brus, skärpa, upplösing osv.

Båda har 4000 ppi, men frågan är om filmen kan ge så mycket upplösning. Det är väl tveksamt.
 
froderberg skrev:
Enligt ett flertal tester så är bildkvaliteten identisk, därmot skiljer hastigheten något. Alltså samma dynamik, färgåtergivning, brus, skärpa, upplösing osv.

Båda har 4000 ppi, men frågan är om filmen kan ge så mycket upplösning. Det är väl tveksamt.
Okay
Jag förstår det är dynamiken som är skilnaden 14 respektive 16 bitar. Den klarar inte häller av multisskanning.
Jag tror fortfarande att valet står mellan LS-5000 och Minolta elite II som har ungefär samma prestanda 3900 dpi och 4200 dpi samt 16 bitar. Båda klarar multiskanning. Nikon har en stabilare mekanik vilket är viktigt vid multiskanning.
 
Brytpunkten går vid ca 5500- 6000dpi med en optimalt exponerad småbildsfilm, kameran på stativ, och bästa tänkbara optik. Dvs utöver ca 6000dpi klarar inte film som går att köpa över disk.
Mikael
 
macrobild skrev:
Brytpunkten går vid ca 5500- 6000dpi med en optimalt exponerad småbildsfilm, kameran på stativ, och bästa tänkbara optik. Dvs utöver ca 6000dpi klarar inte film som går att köpa över disk.
Mikael
Synd bara att inte Nikon kommer ut med en ny skanner LS-5000 känns som en äldre generation än Elite II. Jag hadde hoppas att de skulle göra detta nu när de har en ny generation digitalkamera D200. Nikon verkar inte vara på hugget eller så har det gett upp segmentet till Minolta. En 5400 med samma mekanik som nikon hadde varit bra. men jag behöver en skanner i år och kan inte vänta längre
 
esbtse skrev:
Okay
Jag förstår det är dynamiken som är skilnaden 14 respektive 16 bitar. Den klarar inte häller av multisskanning.

Dynamiken mäts inte i bitar. Även om de har olika specar lär bildresultatet som sagt vara det samma.

Multiskanning finns väl även med LS-50, åtminstone med rätt programvara.
 
macrobild skrev:
Brytpunkten går vid ca 5500- 6000dpi med en optimalt exponerad småbildsfilm, kameran på stativ, och bästa tänkbara optik. Dvs utöver ca 6000dpi klarar inte film som går att köpa över disk.

Varför skulle det vara skillnad mellan småbildfilm och mellan- eller storformat? Det är ju samma film.

Undrar det ja. Om de flesta tycka vara ense om att detaljåtergivningen för ett småbildsdia motsvarar drygt 10 megapixel så stämmer inte detta.

Jag vet att trumskannrar kan gå ner till 9000 ppi, men deras främsta förtjänst är väl större dynamiskt omfång och bättre avläsning vid given upplösning.

Jag ska tillägga att jag inte är tvärsäker utan funderar högt, så att säga.
 
Har du inte för bråttom, dvs på blocket finns det en utmärkt filmscanner vad det gäller upplösning, köp och ladda ner Vuescan och du får en bra scannerkombination
http://www.blocket.se/vi/7238226.htm?ca=23_10_s

Denna scanner har jag och även Stefan Olsson SFF testat en gång i tiden med utmärkt resultat.
Du kan säker pruta ner priset ytterliggare.
OBS den är seg/långsam att scanna med pga sin usb


Mikael
 
macrobild skrev:
Brytpunkten går vid ca 5500- 6000dpi med en optimalt exponerad småbildsfilm, kameran på stativ, och bästa tänkbara optik. Dvs utöver ca 6000dpi klarar inte film som går att köpa över disk.
Mikael

Det är nog till och med i överkant om vi förutsätter motiv med normal kontrast, Fujifilm anger exempelvis 4064 dpi (80 l/mm) för sin finkorniga film Velvia vid en kontrast av 1,6:1. I detta inlägg listar jag data för fler Fujifilmer http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=112910#post112910.
Det kan dock ändå finnas en poäng med att skanna i högre upplösning, då vi kan få lite bättre återgivning av filmens egen struktur (kornet). Men det är tveksamt om det egentligen ger oss så mycket i praktiken, mer än gigantiskt stora bildfiler.

/Daniel
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Har du inte för bråttom, dvs på blocket finns det en utmärkt filmscanner vad det gäller upplösning, köp och ladda ner Vuescan och du får en bra scannerkombination
http://www.blocket.se/vi/7238226.htm?ca=23_10_s

Denna scanner har jag och även Stefan Olsson SFF testat en gång i tiden med utmärkt resultat.
Du kan säker pruta ner priset ytterliggare.
OBS den är seg/långsam att scanna med pga sin usb


Mikael

Jag kan bara instämma, det är en mycket bra skanner (har en själv). Skannern har ett stort skärpedjup, vilket gör att den inte kräver samma höga krav på planhet hos filmen som Nikons skannrar. Men den måste i praktiken anslutas till SCSI för att vara riktigt användbar, då är den å andra sidan klart snabbare än Minolta 5400.

/Daniel
 
macrobild skrev:
Har du inte för bråttom, dvs på blocket finns det en utmärkt filmscanner vad det gäller upplösning, köp och ladda ner Vuescan och du får en bra scannerkombination
http://www.blocket.se/vi/7238226.htm?ca=23_10_s

Denna scanner har jag och även Stefan Olsson SFF testat en gång i tiden med utmärkt resultat.
Du kan säker pruta ner priset ytterliggare.
OBS den är seg/långsam att scanna med pga sin usb


Mikael
Nej jag har inte brottom. Har tänkt att köpa till sommaren. Vill först förtså vad jag skall ha och vilka för och nackdelar som finns. Nikon LS-5000 är ca dubbelt så dyr som Minolta Elit II men om man ställer in minoltan för hand så får man samma upplösning som nikon när den ställer in sig automatisk dvs 3900 dpi och 4200 dpi ej 5400 dpi som minolta påstår. Nikon är snabbare och har bättre mekanik.
Jag skannar endast ett fåtal bilder per rulle så jätte snabb är inte så viktigt.

Cannon känns ute ur leken. LS-50 har inte multiipel skanning. Det är inte bara programvara som gäller utan osxså att man startar på samma platts vid omskanning i annat fall så suddar man bara ut bilden. Om inte antal bitar har betdelse för dynamik. Vad skulle annars ha det?
Programvara Vuescan låter intressant
 
esbtse skrev:
LS-50 har inte multiipel skanning. Det är inte bara programvara som gäller utan osxså att man startar på samma platts vid omskanning i annat fall så suddar man bara ut bilden.

Åtminstone min Canon FS 4000 har multiscan med Vuescan, men inte med Canons programvara.

Har du kollat vad Vuescans hemsida? www.hamrick.com. Där kanske finns mer svar om vad de kan plocka ut skannern.


Om inte antal bitar har betdelse för dynamik. Vad skulle annars ha det?
Programvara Vuescan låter intressant

Visst har det betydelse. Men bitar är inget mått på dynamik. I nikons fall tycks inte antalet bitar ha nämnvärd betydelse.

Finns inga uppgifter om dynamiskt omfång angivna?
 
Precis som med digitalkameror så har scannrar olika förmåga att återge från det svartaste till det vitaste i en film och motiv. Ta d-max med en nypa salt. De flesta filmscannrar har idag ett hyggligt d-max värde.
Jag såg ingen stor skillnad på den tiden när jag testade scannrar, dvs om scannern kom från Canon, Minolta, Nikon eller Polaroid. Däremot fanns det stora skillnader i snabbhet, rep och dammborttagning, mekanik etc. En scanner som var riktigt bra var Polaroid sista scanner men lät som om den skulle gå sönder varje gång den användes.

Idag är det tyvärr bara Nikon och" Minolta" som satsar på filmscannrar, båda med utmärkt resultat. Sedan har du alltid Imacon om du vill ha den bästa bordscannern. (görs det några scannrar från minolta längre?)
Vuescan är en programvara som du bör pröva i vilket fall. Bra mycket bättre än de programvaror som följer med Nikon eller Minolta. .

Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.