Annons

Vilken diascanner skall jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Åtminstone min Canon FS 4000 har multiscan med Vuescan, men inte med Canons programvara.

Har du kollat vad Vuescans hemsida? www.hamrick.com. Där kanske finns mer svar om vad de kan plocka ut skannern.
Tack för tippset skall kolla upp deras hemsida. Kommer testa programmet på min oskarpa Epson 3200


Visst har det betydelse. Men bitar är inget mått på dynamik. I nikons fall tycks inte antalet bitar ha nämnvärd betydelse.

Finns inga uppgifter om dynamiskt omfång angivna?
Enligt nikons test blad har de enbart räknat ut dynamik från antal bitar.
dvs 16 bitar dynamisk omfång 4.8
14 bitar dynamisk omfång 4.2
Måste läsa på vad detta betyder i for exponeringslatetyd.
 
froderberg skrev:
Åtminstone min Canon FS 4000 har multiscan med Vuescan, men inte med Canons programvara.

Har du kollat vad Vuescans hemsida? www.hamrick.com. Där kanske finns mer svar om vad de kan plocka ut skannern.
Med Vuescan går det att köra multiscan, men skannern är inte tillräckligt exakt i matningen för att man skall få bra resultat. Mina egna tester gav att man inte fick någon förbättring med multiskanning. Multiskanning används för att minimera variationerna hos bruset i mörka partier, men Canonskannern är redan ganska lågbrusig.

froderberg skrev:
Visst har det betydelse. Men bitar är inget mått på dynamik. I nikons fall tycks inte antalet bitar ha nämnvärd betydelse.

Finns inga uppgifter om dynamiskt omfång angivna?
Bitdjupet ger oss det teoretiskta maximala dynamiska omfånget, med 14 bitar kan det dynamiska omfånget maximalt uppgå till 4,2. Medan vi med 16 bitar kan nå upp till 4.8, men det är som sagt teoretiska värden och har i praktiken (för de skannrar vi talar om här) mycket liten betydelse. Nikons äldre modeller med 12 bitar/färg är dock enligt min erfarenhet synbart sämre än dagens modeller med 14/16 bitar/färg, detta då det maximala dynamiska omfånget hos 12 bitar/färg (3,6) är i knappaste laget för många diafilmer. Tyvärr är det mycket ovanligt att tillverkarna anger verkligt dynamiskt omfång.

/Daniel
 
Senast ändrad:
dano skrev:
Med Vuescan går det att köra multiscan, men skannern är inte tillräckligt exakt i matningen för att man skall få bra resultat. Mina egna tester gav att man inte fick någon förbättring med multiskanning. Multiskanning används för att minimera variationerna hos bruset i mörka partier, men Canonskannern är redan ganska lågbrusig.

/Daniel
Då är jag ju tillbaka till valet LS-5000 kontra Minolta Elit 5400 II. Eftersom jag tar täta dia så kan jag behöva multiskanning.
 
esbtse skrev:
Då är jag ju tillbaka till valet LS-5000 kontra Minolta Elit 5400 II. Eftersom jag tar täta dia så kan jag behöva multiskanning.
Finns det jämförelser mellan skärpeförluster vid multiskanning med Minoltan vs Nikon-skannern? Jag har version ett av 5400-modellen och minns att jag inte blev alldeles för imponerad av multiskanningsfunktionen. Jag borde nog testa igen för att säga något säkert - speciellt multiskanningens kvalitetsvinst om man inte skannar vid högsta upplösning.
 
kaw skrev:
Finns det jämförelser mellan skärpeförluster vid multiskanning med Minoltan vs Nikon-skannern? Jag har version ett av 5400-modellen och minns att jag inte blev alldeles för imponerad av multiskanningsfunktionen. Jag borde nog testa igen för att säga något säkert - speciellt multiskanningens kvalitetsvinst om man inte skannar vid högsta upplösning.
Jag har hittat en test av Minolta Elit 5400 och Nikon LS-5000. Dock vet jag ej om de behandlar multiskanning.se länk http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/elitecoolscan.htm
Är du nöjd med skärpan?
 
SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
LS-50 har inte multiipel skanning.
Jag använder sedan en tid tillbaka drivrutinen SilverFast AI v6.4 till min Nikon Coolscan V ED/LS 50, kör den som en plug-in i Photoshop CS.

SilverFast AI för denna scannermodell ger multiscanning med 4 eller 16 "passes" (har dock hittills bara använt 4 "passes").

Bytet från NikonScan v4 till SilverFast AI blev ett ordentligt lyft kvalitetsmässigt; jag upplever SilverFasts previewfönster som bättre och tydligare när man ska justera bilden inför scanningen, reglagen är mer intuitiva, jag kör oftast 4 ggr multipel scanning (ibland inte: beror på vad bildens ska användas till), den inbyggda IT8-kalibreringen är en guldklimp och det riktigt lyser om de scannade bilderna.

Upplever ingen skärpeförlust på den 4-ggr-multipelscannade bilden jämfört med den enkelscannade.
Enligt LaserSoft Imagings supportwebb så lägger man bara in multipel-scanning-möjligheten i mjukvaran till de scanners där man bedömer att filmmatningenskonstruktionen är tillräckligt robust för ett bra slutresultat.

Bruset minskar märkbart.

Har inte tillräckliga teoretiska kunskaper för att ha någon uppfattning om det dynamiska omfånget.
 
Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

cowboy skrev:
Jag använder sedan en tid tillbaka drivrutinen SilverFast AI v6.4 till min Nikon Coolscan V ED/LS 50, kör den som en plug-in i Photoshop CS.

SilverFast AI för denna scannermodell ger multiscanning med 4 eller 16 "passes" (har dock hittills bara använt 4 "passes").

Bytet från NikonScan v4 till SilverFast AI blev ett ordentligt lyft kvalitetsmässigt; jag upplever SilverFasts previewfönster som bättre och tydligare när man ska justera bilden inför scanningen, reglagen är mer intuitiva, jag kör oftast 4 ggr multipel scanning (ibland inte: beror på vad bildens ska användas till), den inbyggda IT8-kalibreringen är en guldklimp och det riktigt lyser om de scannade bilderna.

Upplever ingen skärpeförlust på den 4-ggr-multipelscannade bilden jämfört med den enkelscannade.
Enligt LaserSoft Imagings supportwebb så lägger man bara in multipel-scanning-möjligheten i mjukvaran till de scanners där man bedömer att filmmatningenskonstruktionen är tillräckligt robust för ett bra slutresultat.

Bruset minskar märkbart.

Har inte tillräckliga teoretiska kunskaper för att ha någon uppfattning om det dynamiska omfånget.
okay Eftersom nikon inte har lagt in multiprelskanning i LS-50 så bedömer dom att mekaniken inte är tillräckligt bra.
Jag har silverfast men kan inte skanna med 16 bitar. Den vill ha 8 bitar. Jag skannar med 16 bitar tills allt arbete är klart i fotoshop därefter går jag över till 8 bitar.
Just nu har jag börjat luta mot Elite II vars pris är mellan LS-50 och _S-5000. Dock är jag osäker hur bra upplösning man får i skanner. jag hittade en test på internet där de skalade ner till 4000 för att kunna jämföra skanarna. I stort sätt lika bra om man ställde in manuellt med minoltan. Med de pratade ej om analog gain eller multiskanning.
Har LS-50 Analog gain? Vad är detta?
Så jag är nu mer förvirrad än i höstas.
 
kaw skrev:
Finns det jämförelser mellan skärpeförluster vid multiskanning med Minoltan vs Nikon-skannern? Jag har version ett av 5400-modellen och minns att jag inte blev alldeles för imponerad av multiskanningsfunktionen. Jag borde nog testa igen för att säga något säkert - speciellt multiskanningens kvalitetsvinst om man inte skannar vid högsta upplösning.
Har Minoltan analog gain? I så fall vad är detta?
Jag har täta dia dvs jag vill få detaljer i svarta områden. Vad är din erfarenhet med din skanner?
Jag börjar luta åt Elite på grund av priset. Hur stor upplösning kan du få med skanner. Måste du ställa in den manyuellt för bra upplösning?
Kan bristen på förbättring med multiskanning bero på sämre mekanik? LS-50 verkar klara av det enligt ägaren med silverfast.
 
Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
Jag har silverfast men kan inte skanna med 16 bitar. Den vill ha 8 bitar. Jag skannar med 16 bitar tills allt arbete är klart i fotoshop därefter går jag över till 8 bitar.
Jag lyckas scanna med min Nikon LS 50 i SilverFast AI v6.4 med "scan type: 48 bit colour" (se dump nedan), vilket Photoshop CS uppfattar som en bild med 16-bit/channel.

Om det är "riktiga" 16-bit eller någon sorts fuskbitar vet jag inte.

Enligt en broschyr från -04 över scannersortimentet anger Nikon att CoolScan V ED har "4000 dpi optisk upplösning och 14-bitars A/D-omvandlare" medan Super CoolScan 5000 ED och 9000 ED båda har "4000 dpi optisk upplösning och 16-bitars A/D-omvandlare".

Alla SilverFast-modeller (av senare version, får man förmoda) har samma "output format"; 48 bit HDR (långt ner i tabellen).

Har för dåliga kunskaper för sådana här tekniska diskussioner.
 

Bilagor

  • 48bit_1.jpg
    48bit_1.jpg
    44.8 KB · Visningar: 392
Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

cowboy skrev:
Jag lyckas scanna med min Nikon LS 50 i SilverFast AI v6.4 med "scan type: 48 bit colour" (se dump nedan), vilket Photoshop CS uppfattar som en bild med 16-bit/channel.

48 bitar är exakt detsamma som 16 bitar. Skillnaden är att Silverfast anger alla bitar, Photoshop anger per färgkanal. Om du arbetar med en RGB-bild har du 3 färgkanaler med 16 bitar, 3*16=48 bitar.

Stefan
 
esbtse skrev:
Har Minoltan analog gain? I så fall vad är detta?
Gissar att det är exponeringsjustering. Det har Minoltan.

Jag har täta dia dvs jag vill få detaljer i svarta områden. Vad är din erfarenhet med din skanner?
Den har inte en chans jämfört med om jag håller upp diat mot en glödlampa... Fast den klarar tillräckligt med detaljer för att ge mig huvudbry hur jag ska få fram dem på ett snyggt sätt, rent bildredigeringsmässigt.

Måste du ställa in den manuellt för bra upplösning?
Vill man ha skärpan inställd mitt i bilden finns det ingen anledning att inte använda automatiken.

Kan bristen på förbättring med multiskanning bero på sämre mekanik?
Visst blir det förbättring vid multiskanning. Men att få exakt lika bra skärpa är väl just av mekaniska skäl det närmaste omöjligt.
 
"14-bitars A/D-omvandlare"?

Tack Stefan,

jo, 3 x 16= 48 hade jag räknat ut att det är samma innebörd, men hur hänger 16-bitar/färg output (eller 48 bitar/3 färger, hur man nu vill uttrycka saken) ihop med Nikon CoolScan V ED-broschyrens "14-bitars A/D-omvandlare"?

Scanningsresultatet blir, oavsett vilka drivrutiner man har, aldrig bättre än 14 bitar/kanal?
 
Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

stefohl skrev:
48 bitar är exakt detsamma som 16 bitar. Skillnaden är att Silverfast anger alla bitar, Photoshop anger per färgkanal. Om du arbetar med en RGB-bild har du 3 färgkanaler med 16 bitar, 3*16=48 bitar.

Stefan
Okay jag får uppdatera programvaran.
 
Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:

Har LS-50 Analog gain? Vad är detta?
NikonScan v4s inbyggda hjälpfiler beskriver "analog gain" så här:

Analog Gain (1), which sets the exposure of the colored elements in the light source, is controlled here. The values are +/- 2.00 real number values. If the scan preview is showing consistently dark or light, this control can solve that problem. Gain can be controlled here for the individual channels (2) Red, Green and Blue. This is potentially used to compensate for consistent color cast in scanned images. If, for example, scans are showing in the preview window with a consistent green cast, a decrease in the Green sensitivity might improve the situation by reducing the green cast.

Inställningarna för NikonScans "analog gain" finns i Tool Palette 1 > Analog gain, justeras med fyra dragreglage.

I SilverFast AI v6.4 finns motsvarande funktion (som här inte kallas "analog gain") under Frame > Options > Special > Lightness > så får du fram ett fönster "lamp control" med fyra reglage och tre histogram.
 
Re: "14-bitars A/D-omvandlare"?

cowboy skrev:
Tack Stefan,

jo, 3 x 16= 48 hade jag räknat ut att det är samma innebörd, men hur hänger 16-bitar/färg output (eller 48 bitar/3 färger, hur man nu vill uttrycka saken) ihop med Nikon CoolScan V ED-broschyrens "14-bitars A/D-omvandlare"?

Scanningsresultatet blir, oavsett vilka drivrutiner man har, aldrig bättre än 14 bitar/kanal?

Exakt, när de skriver 48 bitar eller 3 x 16 bitar menar man nästan alltid att det är uppt ill och med 16 bitar. Så det kan lika gärna vara 12 eller 14 bitar.

Stefan
 
Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
okay Eftersom nikon inte har lagt in multiprelskanning i LS-50 så bedömer dom att mekaniken inte är tillräckligt bra.

Säger Nikon det, eller är det din egen slutsats? Ibland tas fuktioner bort av marknadsskäl. Ibland kan de låsas upp med rätt programvara.
 
Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
okay Eftersom nikon inte har lagt in multiprelskanning i LS-50 så bedömer dom att mekaniken inte är tillräckligt bra.

Skulle nog vilja säga att Nikon vill ha en anledning till varför man ska betala mer för en LS-5000, det är troligtvis samma mekanik i båda.

Analog gain på Nikon (åtminstone min LS-4000) är ändring av ljusstyrkan hos ljuskällan (exponeringen av CCDn), till skillnad mot Minoltas 5400 (vet inte om de förbättrat det på 5400 II) där man ökar förstärkningen efter CCDn = högre brus (som att öka ISO på en digitalkamera). Rätta mig om jag har fel.

Nikon ger härmed mycket större möjlighet att i scannern "överexponera" ett tätt dia, utan att bruset ökar i lågdagrarna.
Denna överexponerade bild kan senare, med lagermask och lämplig kurvkorrektion, slås samman med en för högdagrarna korrekt ,återigen i scannern, exponerad bild för ökat dynamiskt omfång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.