Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken diascanner skall jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Mikael

Har gått igenom hela tråden och läst varenda rad. Hade inte räknat med att det skulle vara lätt men inte heller att det skulle vara en så stor utmaning att skanna dia.

Jag litar på ditt omdöme och skall ta och testa Vuescan också. Jag har testat demoversionen lite men var inte tillräckligt insatt i skannerns funktioner för att göra rätt inställningar.

Har just, medan jag skrivit, köpt proversionen över nätet. Det går ju så smidigt nu för tiden:)

Skall bli roligt och intressant att testa när jag kommer hem.

Är fortfarande orolig över skick/rengöring av mina oglasade dia. De glasade har klarat sig utmärkt men jag delar på ramen och monterar i en halv Bonum-ram vid skanningen. Då slipper jag glasets alla nackdelar.

Blir att testa mikrofiberduk, Yes och i värsta fall isopropanol.

Lite OT. Finns det någon bra anledning att montera dia i nya ramar igen? Känner knappast detta för egen del. Funderar skarpt på negativfickor för förvaring. Magasinen tar en enorm plats och ger inget bra skydd för dia. Hur förvarar ni era dia?

/AnWi
 
Problem med inglasade dia

Jag har läst massor av tester och diskussionsinlägg innan jag köpte min Nikon LS-50 för att skanna in några tusen negativ.

Jag har också ett antal dia som är inglasade och där filmen har "klistrat fast" mot glaset så glaset inte går att ta bort utan att skada bilden. Med glaset kvar uppstår problem med skärpan. Nikons support svarar bara "Vi har inget bra knep eller workaround för problemet".

Något att tänka på för den som står i begrepp att köpa skanner.

Är det för övrigt någon som har något tips ?
 
Mors!

Har själv en Nikon LS V som funkar bra. Har i och för sig inte testat de andra scannings-programmen som nämnts tidigare i tråden, utan harvar på med Nikons egna.

När det gäller olika diafilmer, notera att Kodachromefilmer är högst speciella. En styggelse att få bra scanningsresultat med!! Har att göra med filmens emulsionssida, som är väldigt "topografisk" till sin struktur. På min scanner finns därför ett speciellt Kodachrome-läge att välja, vilket helt klart förbättrar resultatet.

Beträffande diaramar, så kör jag oglasat. Tidigare använde jag glasade där ena sidan (insidan på glaset) var svagt "knottrigt". Detta för att eliminera newtonringarna som lätt uppstod efter en tid. På köpet erhölls även en minskad risk att dian fastnade mot glaset.

Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.