Annons

Vilken diascanner skall jag köpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Tillägg till mitt tidigare inlägg!

Jag scannade med 2700, 4000, och 5600 dpi på Scitexen för för att göra en "rättvis" jämförelse med de andra scanrarna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
Intressant. Var hittar man begangnade skannar? På fotosidan har det inte funnis så många? Imacon under 10000 låter kanon!!

blocket, ebay, e.t.c., firmor (utländska) som handlar med begagnad grafisk utrustning.
 
Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

andersl skrev:
Jag har inte testat Elite II gällande upplösning. Men jag jämförde LS-4000, LS-5000 och 5400 med "min" referensscanner Scitex EverSmart Supreme. Ingen kom i närheten av Scitexen som klart och tydlig tecknade vart enda korn och hög/lågdagrar i ett Velvia 50 dia. Den är helt överlägsen både gällande upplösning som Dmax.

Precis min erfarenhet. Jag har jämfört skannrar som ska ha en upplösning på långt över 4000 ppi med en Imacon som har en upplösning på 3200 ppi. Imaconen var klart mycket bättre i sin detaljåtergivning. Antalet ppi är verkligen inte allt.

Stefan

P.S Enligt Sv Datatermgruppen ska det heta skanner och plural blir då skannrar om man vill undvika svengelskan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
Då verkar dett trotts allt vara nikon LS-5000 som passar för tät dia. Trots priset på 13000kr.
Är det någon fördel att köpa enu tyngre scanner ex LS-9000 väger 9 kg i stället för 3 kg?

Du får en beg LS-4000 för runt 4000:- LS-5000 kostar något mer.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

stefohl skrev:
Precis min erfarenhet. Jag har jämfört skannrar som ska ha en upplösning på långt över 4000 ppi med en Imacon som har en upplösning på 3200 ppi. Imaconen var klart mycket bättre i sin detaljåtergivning. Antalet ppi är verkligen inte allt.

Stefan

P.S Enligt Sv Datatermgruppen ska det heta skanner och plural blir då skannrar om man vill undvika svengelskan.

Är din erfarenhet detsamma när det gäller Dmax?

Jag har nu ändrat ordlistan i min hjärna!
 
Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

esbtse skrev:
Är det bättre att ha denna funktion än den högre upplösningen som Elite II har?
Jag använder täta dia efterom jag underexponerar för att få bättre färgmättnad? Totalt förvirrad just nu!
Nikons skannrar har i praktiken lika bra upplösning som Minoltas. De har även lägre brus. Analog gain är användbart ibland. Det bästa är dock att vid viktiga/bra bilder göra två exponeringar. En "underexponerad" för diaprojektion och en ljusare för skanning. Färgerna fixar man lätt senare.

Jag rekomenderar fortfarande LS-50 som i tester har visat sig ha samma bildkvalitet som den snabbare LS-5000. Multiskanning har väldigt liten (typ ingen alls) betydelse i praktiken. Tänk vad kul man kan ha för de 8000 kr man sparar. Köpa ett digitalhus t ex.
 
-Stefan, du som är en jäkel på PS. Har du provat med olika Skannexponeringar i funktionen merge to HDR i PS CS2? Jag ska nog hem och damma av skannern och testa.
 
Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

objernulf skrev:
Nikons skannrar har i praktiken lika bra upplösning som Minoltas. De har även lägre brus. Analog gain är användbart ibland. Det bästa är dock att vid viktiga/bra bilder göra två exponeringar. En "underexponerad" för diaprojektion och en ljusare för skanning. Färgerna fixar man lätt senare.

Jag rekomenderar fortfarande LS-50 som i tester har visat sig ha samma bildkvalitet som den snabbare LS-5000. Multiskanning har väldigt liten (typ ingen alls) betydelse i praktiken. Tänk vad kul man kan ha för de 8000 kr man sparar. Köpa ett digitalhus t ex.

Jag har fått fram bättre lyft i skuggor och med mindre brus genom multiscan och ls 4000. Jag såg tydlig skillnad mellan 1 och 4, däremot så var jag tveksam till resultatet med 16 scanningar, tog dessutom en jäkla tid. Min LS 400 uppvisade inte något misspass.

Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

stefohl skrev:
P.S Enligt Sv Datatermgruppen ska det heta skanner och plural blir då skannrar om man vill undvika svengelskan.

Samma töntar som vill att man ska läggga bläddrarens kakor i kakburken. Alltså browserns cookies... :)

Det är visst köpläge på beggade Imacon nu, men rätt mycket pengar ändå.

/magnus (som drömmer om storformat och Imacon
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

andersl skrev:
Är din erfarenhet detsamma när det gäller Dmax?

Dmax är verkligen en av de mest missbrukade av termer. Ofta anger tillverkarna bara den teoretiska omfånget som skannern kan hantera. Detta enligt formel bitdjup x 0,3. Har du alltså en skanner med 14 bitar anges omfånget till 4,2. I själva verket är det ju sällan att ens en gång en bra skanner kommer upp i det omfånget. Jag har en gråkil där den svartaste har en svärta på 3 och den ljusaste är på 0,15. Jag kan alltså kontrollera ett omfång på 2,85. För att få upp det omfånget lite mer har jag satt på ett gråfilter över halva diat. På så sätt har jag fått ner det mörkaste partiet till 4, vilket innebär att om jag ser alla valörsteg blir den skannerns omfång 3,85.

Det är nästan ingen skanner som klarat detta. Och tyvärr har ju ett tätt Velviadia ett densitetsomfång på upp till 4. Det är det som gör det så krävande att skanna dessa dior.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

objernulf skrev:
Nikons skannrar har i praktiken lika bra upplösning som Minoltas. De har även lägre brus. Analog gain är användbart ibland. Det bästa är dock att vid viktiga/bra bilder göra två exponeringar. En "underexponerad" för diaprojektion och en ljusare för skanning. Färgerna fixar man lätt senare.

Jag rekomenderar fortfarande LS-50 som i tester har visat sig ha samma bildkvalitet som den snabbare LS-5000. Multiskanning har väldigt liten (typ ingen alls) betydelse i praktiken. Tänk vad kul man kan ha för de 8000 kr man sparar. Köpa ett digitalhus t ex.
Billigaste digitalhuset kostar 16000 kr
 
andersl skrev:
Analog gain på Nikon (åtminstone min LS-4000) är ändring av ljusstyrkan hos ljuskällan (exponeringen av CCDn), till skillnad mot Minoltas 5400 (vet inte om de förbättrat det på 5400 II) där man ökar förstärkningen efter CCDn = högre brus (som att öka ISO på en digitalkamera). Rätta mig om jag har fel.
Nej, jag vill inte rätta dig, utan istället tacka för upplysningen. Tycker jag borde förstått det när jag konstaterade att genomlysningsförmågan (på min Minolta 5400) inte alls ökade som man skulle förvänta sig utifrån hur mycket ljusare bilden blev.

Fast jag minns inte att det blev så värst brusigt. Får väl kolla det igen någon gång...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: SilverFast AI + Nikon LS 50

macrobild skrev:
Jag har fått fram bättre lyft i skuggor och med mindre brus genom multiscan och ls 4000. Jag såg tydlig skillnad mellan 1 och 4, däremot så var jag tveksam till resultatet med 16 scanningar, tog dessutom en jäkla tid. Min LS 400 uppvisade inte något misspass.

Mikael

Det börjar utkristalisera sig till en begangnad LS-4000 eller LS-5000.
Om man inte kan hitta en imacon billigt.
 
Jag köpte till slut en LS-5000. Inte minst för att jag har en stor mängd gamla dia i skiftande kvalitet som jag tänker skanna in. Tar väl ett år eller två :)

De första skanningar jag gjort visar på ett avsevärt färgbrus med senaste versionen av Nikon Scan. Jag har kört med såväl ICE, ROC, GEM och DEE aktiverat. Dock bara single scan (1x).

Batchscanning med NeatImage Pro gjorde ingen större skillnad. Det grova färgbruset kvarstår.

Skall prova att skanna samma dia med Vuescan demo för att se om det blir bättre.

Skall kolla diat i större förstoring men tror inte problemet ligger där. Skannern är nyinköpt så i värsta fall får det bli garantireparation.

I de tester jag läst ser man inte färgbrus som ett problem så jag undrar om min skanner är helt frisk. Skall lägga ut en bild när jag kommer hem från jobbet. Då blir det lättare att se.

/AnWi
 
AnWi skrev:
De första skanningar jag gjort visar på ett avsevärt färgbrus med senaste versionen av Nikon Scan. Jag har kört med såväl ICE, ROC, GEM och DEE aktiverat. Dock bara single scan (1x).
Tips: stäng av ROC, GEM och DEE. Normalt använder man man inte dessa funktioner, de tar bara extra tid. Har du särskilt jobbiga neg/pos så aktivera den funktion du behöver. Att köra alla samtidigt är ett säkert sätt att dels få mycket brus och konstiga färger, dels att skanningen tar extremt lång tid.

/Staffan
 
Tack Staffan

Det skall jag prova direkt. När man läser om skannern, visserligen LS-4000, i Image Resource, får man lätt uppfattningen att alla dessa funktioner är en klar fördel, om man orkar vänta.

Efter allt jag läst tidigare förstår jag varför vissa blå nyanser tycks svåra för skannern. Nu blir det till att experimentera lite och komma på en fungerande lösning. Hjälper multiscanning till med den blå färgen? Om det beror på låga nivåer borde ju multiskanning hjälpa.

Finns det en fungerande lösning som är något sånär generell när man skannar eller blir det att testa på varje bild? I så fall är det ju ingen idé att satsa på slide feeder.

/AnWi
 
AnWi skrev:
Tack Staffan

Det skall jag prova direkt. När man läser om skannern, visserligen LS-4000, i Image Resource, får man lätt uppfattningen att alla dessa funktioner är en klar fördel, om man orkar vänta.

Efter allt jag läst tidigare förstår jag varför vissa blå nyanser tycks svåra för skannern. Nu blir det till att experimentera lite och komma på en fungerande lösning. Hjälper multiscanning till med den blå färgen? Om det beror på låga nivåer borde ju multiskanning hjälpa.

Finns det en fungerande lösning som är något sånär generell när man skannar eller blir det att testa på varje bild? I så fall är det ju ingen idé att satsa på slide feeder.

Jag har en LS-50 tyvärr utan multiskanning. Blå färger funkar utmärkt, jag tror ditt problem uppkom när du använde DEE. Det är en bra funktion om du har ett dia med många lågdagrar, men i andra sammanhang kan den ge just konstiga blåtoner. Bör således användas med måtta och i de fall man får problem med att lågdagrarna sotar igen. Sedan kan även ROC och GEM ge färgförskjutningar.

En slide feeder funkar nog, däremot brukar jag få ändra inställningar när jag skannar en annan filmtyp. Kör man samma filmtyp så kan man ofta ha samma inställningar. Undantaget är om du vill skanna en särskilt svår bild, med många fina nyanser i låg- eller högdagrarna. Då kan du få skanna om, och här saknar jag möjligheten till multiskanning.

Jag har normalt ROC, GEM och DEE avstängt och ICE inställd på normal.
 
Tack för snabba svar Staffan

Det blir genast hem och prova. Fungerar det som du säger borde man kunna skanna åtminstonde en hel film i taget och sedan skanna om problematiska bilder.

Då kanske jag måste investera i en slide-feeder också på sikt.

/AnWi (frugan kommer att bli överlycklig :)
 
AnWi skrev:
Jag köpte till slut en LS-5000. Inte minst för att jag har en stor mängd gamla dia i skiftande kvalitet som jag tänker skanna in. Tar väl ett år eller två :)

De första skanningar jag gjort visar på ett avsevärt färgbrus med senaste versionen av Nikon Scan. Jag har kört med såväl ICE, ROC, GEM och DEE aktiverat. Dock bara single scan (1x).

Batchscanning med NeatImage Pro gjorde ingen större skillnad. Det grova färgbruset kvarstår.

Skall prova att skanna samma dia med Vuescan demo för att se om det blir bättre.

Skall kolla diat i större förstoring men tror inte problemet ligger där. Skannern är nyinköpt så i värsta fall får det bli garantireparation.

I de tester jag läst ser man inte färgbrus som ett problem så jag undrar om min skanner är helt frisk. Skall lägga ut en bild när jag kommer hem från jobbet. Då blir det lättare att se.

/AnWi

Jag tycker du skall prova Vuescan som är ett i mitt tycke trevligare program och som lättare tar fram en bättre bild än Nikons egen programvara.
För några år sedan var jag medlem i en scannergrupp där bla Hamrick var med. Då när jag testade ut programvaror så var Silverfast och Vuescan betydligt bättre än Nikonscan. Samma erfarenhet törs jag säga att även Stefan Ohlsson har.

Vuescan är billigt och du kan maila Ed Hamrick och få svar direkt om du får problem.

Mikael

PS dessutom klarar Vuescan andra scannrar som flatbädd vilket gör att Vuescan är min programvara för mina filmscanners och även för min Canon flatbädd scanner
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.