ANNONS
Annons

Vilken dator för 10 000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonixz

Ny medlem
Ja som rubriken säger vill jag ha tips på en bra dator. Den kommer användas till bla bildbehandling, musik, film och kanske även några enklare spel.

Jag har förstått att om man vill ha en bra bildbehandlingsdator ska man vara beredd att spendera mer än så på enbart skärmen. Men jag vill alltså inte ha tips på datorer för 25kkr. Jag vill få en så bra dator som möjligt för mina ändamål för 10 000 +-1000 ungefär.

Kollat lite på iMac 20" men såg att någon skrev att skärmen var värdelös för bildbehandling men det kanske gäller för alla i den prisklassen? Nåja, gärna konkreta tips med länkar.
Tack på förhand

Det här med datorval är långt ifrån enkelt, om man nu vill göra något aktivt val. Alla moderna datorer klarar av det mesta men gör det naturligtvis olika snabbt.

Mitt enda reella råd är att göra ett aktivt val av skärm och inte bara köpa någon som kommer med i ett paket. Själv sitter jag med en lite enklare skärm från Eizo som jag är ruskigt nöjd med. Kanske att den här skulle kunna vara ett bra val. Med ett pris på knappt en tredjedel av vad du tänkt spendera borde det gå att få ihop en användbar dator för resten av pengarna.

Sitter just nu med samma funderingar att byta till IMac 20" alt 24" men lite tveksam att ha allt i en burk.
Det som stör mig beträffande PC är allt strul vilket Mac tydligen är befriad från. Mac är tydligen stabilare och snyggare design.
Det är säkert här någon som har erfarenheter hur Mac-skärmen är att jobba med för redigering av bilder.
Hur går skärmen att kalibrera?

Per, vet du om den skärmen är bättre, sämre eller likvärdig skärmen på en iMac 20"?

Inga andra som har några bra tips? :)

Jag vet inte hur skärmarna förhåller sig till varandra men vad jag kan hitta så verkar 20" iMac ha 160 graders betraktingsvinkel och det är i så fall troligen en TN-panel i den skärmen. Eizo-skärmen jag länkade till ovan har en PVA-panel som troligen ger bättre färgåtergivning och inte är lika känslig för betraktingsvinkel. Den större iMACen har 178 graders betraktninsvinklar vilket tyder på att det i den skulle sitta en annan panel än i den lilla, troligen en PVA i det fallet också.

Det bästa du kan göra är nog att försöka hitta en dator och titta på hur skärmen beter sig. Jag skulle dock tro att Eizoskärmen jag länkade till är överlägsen en 20" iMac.

Jag rekommenderar att du inte väljer ett färdigt paket på stormarknaderna. Välj istället någon datorbutik eller internetleverantör. Du bör kunna plocka ihop en mycket bra dator för 7-8000 exkl programlicenser. En Intel duo processor ger bra prestanda, tex E6750 (1500:). Moderkort med P35 chipset, tex ASUS P5K (1000:) Minst 2GB PC6400 DDR2 minne (500:). Om du ska ha Vista kan du gärna öka till 4GB. Ta gärna två SATA hårddiskar (en liten och en stor) (1500:) så att du kan ha Windows swapfil och PS scrapfil separerat från operativsystem och program. Grafik tex något ATI 3850 kort med 512MB GDDR2 (1500:). Chassi, kraft, DVD brännare, floppy mm tillkommer.

Jag har också använt några olika Eizo skärmar och kan verkligen rekommendera deras modeller med S-PVA paneler.
En mycket prisvärd 19" skärm som säljs ut för 1995:- inkl moms är M1950 (L778) http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1642. Har själv 17" varianten av den. Många inställningar som gör den kalibreringsvänlig. Bra svärta och obetydlig färgvariation med betraktningsvinkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar