Annons

Vilken butikskedja?

Produkter
(logga in för att koppla)

sandrahansson

Aktiv medlem
Hej!
Tänker mig köpa en Sony a57, eftersom jag har två minolta AF objektiv från -85 som jag ska använda med den.
Var är det bäst att handla den? Jag vill kunna lämna in den i butik var som helst i Sverige ifall jag flyttar. Funderar på ElGiganten eller MediaMarkt. Men finns ju SIBA också tex. Är det strunt samma vilken butik jag väljer, de kan kanske lika lite haha?

Men vill ändå kolla, om någon av dem är kända för bättre eller sämre service ifall det skulle hända något?

Var på Media Markt i veckan och de hade någon försäkring på kameran för 500 kr. Ingen självrisk eller nåt även om man skulle tappa den i golvet. Är det bra att ta en sån försäkring?
Har många gånger hört att man kan strunta i de försäkringarna?
 
Jag kan gå i god för Media Markt. Iaf butikerna i Malmö. De flesta som jobbar på fotoavdelningarna är själva fotografer. Både avancerade amatörer samt proffs. Jag har alltid fått bra service och de har i de flesta fall haft bra koll på läget. Dock köper jag hellre över nätet hos CyberPhoto för bättre kundservice går nog inte att få i Sveriges kameravärld.
 
Ja, vanligen är de där extraförsäkringarna bortkastade pengar.
Kolla vad hemförsäkringen täcker v.s dessa extraförsäkringar. De försöker bara tjäna extrapengar.
 
Media Markt

Ja, jag var ute på MediaMarkt i Bernstorp och fick ett gott intryck. Han som hjälpte mig verkade kunnig på sitt område. Men man vet ju inte, de kan ju också bara vara en jäkligt bra försäljare :)
 
Försäkring

Ja, fast på MediaMarkt sa de att självrisken är noll. Försäkringen skulle kosta 500 kr första året och sen skulle premien sjunka något vartefter. På en hemförsäkring är kanske självrisken ca 1500 kr. Jag tappade en kamera i golvet en gång och åkte på självrisken så klart. Kanske det är värt 500 kr o veta att ifall något händer så är självrisken noll kr. Hmmmm...?
 
Ja, fast på MediaMarkt sa de att självrisken är noll. Försäkringen skulle kosta 500 kr första året och sen skulle premien sjunka något vartefter. På en hemförsäkring är kanske självrisken ca 1500 kr. Jag tappade en kamera i golvet en gång och åkte på självrisken så klart. Kanske det är värt 500 kr o veta att ifall något händer så är självrisken noll kr. Hmmmm...?

Normalt sett inte värt pengarna att teckna den typen av försäkring. Man måste ju inse att försäkringar är som vilka varor som helst som säljs, de ska gå med vinst. Så i snitt betalar de ut betydligt mindre än premien på vara såld försäkring.
Men vet man med sig att man brukar ha otur och kommer att behöva utnyttja försäkringen så kan dom vara bra. Jag tog en på mon vindruta på bilen för 400, självrisken låg på 2500 på bilförsäkringen, och jag visste att jag normalt behöver byta ruta varje år pga stenskott så där var det lönsamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.