Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdering av kamerautrustning som övergångsinventarier

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menar att värderar Du för högt och får en skatterevision så får Du dels skatta för övervärdet och dels betala straffavgift.

Försäkringsvärdena är något annat, de relaterar mer till bruksvärdet, beroende på försäkringens utformning. En företagsförsäkring omfattar inte bara egendom den omfattar även avbrott i verksamheten.

Att få skatta för övervärdet hade ju i så fall handlat om hundralappar eftersom en värdering på låt säga 7000kr inte kan vara mer än max 2000kr off. Ingen kan på allvar mena att de prylar jag har är värda under 5000kr. Bara ett tre år gammalt 17-40 4L säljs ju begagnat för cirka 4500-5000kr och nu är det dessutom ett EF 85 1.8, två blixtar och ett 400D-hus också.

Men jag hör vad du säger och uppskattar dina kommentarer. Får helt klart titta på vilken lösning som blir bäst. Jag är inte speciellt rädd för en revision eftersom min verksamhet är väldigt liten och dessutom inte har något att dölja. Böteskostnader är dock aldrig kul oavsett vad det gäller.
 
Att få skatta för övervärdet hade ju i så fall handlat om hundralappar eftersom en värdering på låt säga 7000kr inte kan vara mer än max 2000kr off. Ingen kan på allvar mena att de prylar jag har är värda under 5000kr. Bara ett tre år gammalt 17-40 4L säljs ju begagnat för cirka 4500-5000kr och nu är det dessutom ett EF 85 1.8, två blixtar och ett 400D-hus också.

Men jag hör vad du säger och uppskattar dina kommentarer. Får helt klart titta på vilken lösning som blir bäst. Jag är inte speciellt rädd för en revision eftersom min verksamhet är väldigt liten och dessutom inte har något att dölja. Böteskostnader är dock aldrig kul oavsett vad det gäller.

Förstår det men det som skrivs här läses av många och därför bör det vara någorlunda korrekt.
Men Du har ju ett syfte med att göra operationen, stora eller små pengar, så blir den ju inte lönsam om man inte gör på bästa sätt. Vi pratar ju ändå om samma storleksordningar på transaktionerna. Små vinster - små risker, stora vinster - stora risker, om man gör fel. Lycka till. :)
 
Förstår det men det som skrivs här läses av många och därför bör det vara någorlunda korrekt.
Men Du har ju ett syfte med att göra operationen, stora eller små pengar, så blir den ju inte lönsam om man inte gör på bästa sätt. Vi pratar ju ändå om samma storleksordningar på transaktionerna. Små vinster - små risker, stora vinster - stora risker, om man gör fel. Lycka till. :)


Jo absolut. Får helt enkelt forska lite mer innan jag gör något. Problemet är att jag skulle vilja ha det avklarat innan årets bokslut. Men det kanske blir tufft..

Återkommer med uppdatering på hur det går, när det väl hänt något mer i frågan.
 
Försäkring

Håller med tidigare inlägg.
Skall du driva företag måste du ha en företagsförsäkring.
Där ingår en apparatförsäkring vars belopp du bestämmer.
MEN!
Den gäller i de lokaler som försäkringen omfattar, förutsatt att du har godkända lås.
Lyfter du ut kameraväskan genom ytterdörren är den oförsäkrad.
För skydd mot stöld utanför lokalen måste du ha en svindyr tilläggsförsäkring
 
Håller med tidigare inlägg.
Skall du driva företag måste du ha en företagsförsäkring.
Nja, det beror väl på vilka värden företaget har att försäkra. Är det enda en kamerautrustning värd 7000 kr är det kanske inte helt nödvändigt.

För övrigt behöver en företagsförsäkring varken vara komplicerad eller "svindyr". Själv betalar jag runt 1500 kr per år för en heltäckande försäkring som gäller i hela världen.
 
Självklart är det så Erland, var lite smaltänkt och utgick ifrån vad jag betalar, sorry!
ca. 5000+5000 i tillägg :-(
 
Har kollat runt och tagit offerter förra året, ligger tyvärr där.
Företagarförsäkringen baseras ju på omsättning bl.a. och dessutom inventarier.
Tilläggsförsäkringen på vad du väljer att släpa med dig. Har du optimal "väska" med två hus, fem-sex gluggar och studioljus hamnar man nog där tyvärr.

God Jul!
 
Företagarförsäkringen baseras ju på omsättning bl.a. och dessutom inventarier.
Tilläggsförsäkringen på vad du väljer att släpa med dig. Har du optimal "väska" med två hus, fem-sex gluggar och studioljus hamnar man nog där tyvärr.
Nja, det finns ju olika försäkringar. Min bryr sig inte om omsättningen och omfattar som sagt skydd (även för stöld osv) i hela världen även för motsvarande den utrustning du räknar upp. Plus laptop och liknande.
 
Det är viktigt att inte underförsäkra om man är beroende av verksamheten.
Vid en skadereglering så är huvudprincipen att det försäkrade värderas. Sedan regleras skadan i proportion till hur väl man är försäkrad.
Säg att företaget har inventarier till ett värde av 100.000:-- men försäkrat detta till 50.000:-- Kr.
Vid varje skada får man då 50% av skadan ersatt. Överförsäkring däremot ger inget plusvärde.

Sedan är det givetvis fråga om hur nitiska försäkringsbolagen är att utreda hur rätt man är försäkrad. Där slinker säkert många felförsäkrade nivåer igenom.

Samma princip gäller normalt för avbrottsförsäkringar.
 
Nja, det beror väl på vilka värden företaget har att försäkra. Är det enda en kamerautrustning värd 7000 kr är det kanske inte helt nödvändigt.

För övrigt behöver en företagsförsäkring varken vara komplicerad eller "svindyr". Själv betalar jag runt 1500 kr per år för en heltäckande försäkring som gäller i hela världen.

Min kamerautrustning och min skrivare är mitt företags enda utrustning. Gissar att de har ett totalvärde på cirka 45000kr.
 
Min kamerautrustning och min skrivare är mitt företags enda utrustning. Gissar att de har ett totalvärde på cirka 45000kr.

45000 borde bli en premie på ca 14-1500kr med Gefverts fotofärsäkring, gällande i Norden, om du är minst bronsmedlem på fotosidan. Det fina med den försäkringen är att du när som helst kan lägga till och ta bort utrustning från försäkringen, behöver t ex inte vänta på någon huvudförfallodag för att ta bort ett objektiv du sålt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.