Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken brännvid passar mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

simonmannen

Medlem
Jag fotograferar mycket åt min teaterförening, ibland långt ifrån scenen. Jag behöver ett objektiv som hjälper mig att ta närbilder (åtminstonde halvkropp) från 15m

Jag vill gärna ha ett objektiv där jag kan zooma in helkropp från ca 50m. Vad skulle detta motsvara?

Kameror som kan användas är 400D, D40 eller motsvarande

Med 800 mm täcker du två meter på långsidan om du står på 50 meters avstånd.

Det är rätt mörkt på teaterscener, så du kommer nog behöva något ljusstarkt, minst f/2,8. Skall du dessutom uppfylla dina krav på halvfigur på 15 m och helfigur på 50 m blir det riktigt, riktigt dyrt. Vad är din budget ungefär? Det kanske är så att du måste revidera kraven lite?

jimh skrev:
Det är rätt mörkt på teaterscener, så du kommer nog behöva något ljusstarkt, minst f/2,8. Skall du dessutom uppfylla dina krav på halvfigur på 15 m och helfigur på 50 m blir det riktigt, riktigt dyrt. Vad är din budget ungefär? Det kanske är så att du måste revidera kraven lite?

Ja, jag kan absolut revidera mina krav. De jag uppgav var snarare önsketänkande.
Hur lång kommer jag med 300mm?
Hur långt räcker ett 200mm?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto