Annons

Vilken blixt och objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Tänkte skaffa mitt första fasta objektiv. Har bestämt mig för ett 50 mm. Vet dock inte om jag ska välja ett 1,4 eller 1,8. Hur stor skillnad är det på dessa objektiv och är prisskillnaden värt det? Kommer använda mitt objektiv för att fota människor, porträtt och helbild, under dåliga ljusförhållanden t.ex. i garage, på kvällen och inomhus utan blixt. Med mitt objektiv idag som är på 3,5 - 5,6 får jag ofta pendla mellan ISO 1600 - 3200 under sådana förhållanden.

Min andra fråga är vilken blixt jag bör köpa som min första externa blixt samt vad jag bör tänka på i valet av blixt. Jag vill kunna använda bouncers och diffusor, passar det på alla blixtar? Vill även kunna vrida den så man kan få blixten bakåt samt att det vore en fördel om man även kan ta lös den och hålla den i andra handen eller sätta den på kamerastativet och den funkerar trådlöst eller trådat med min Nikon D5000. Avstod en Nikon SB-300 då den fått dåliga omdöme för att vara för svag och samma testare föredrog en SB-400. Vad betyder värdena på blixten och vad innebär dom i praktiken? Vill helst ha EN bra allroundblixt och inte flera olika för olika bilder.
 
Tänkte skaffa mitt första fasta objektiv. Har bestämt mig för ett 50 mm. Vet dock inte om jag ska välja ett 1,4 eller 1,8. Hur stor skillnad är det på dessa objektiv och är prisskillnaden värt det? Kommer använda mitt objektiv för att fota människor, porträtt och helbild, under dåliga ljusförhållanden t.ex. i garage, på kvällen och inomhus utan blixt. Med mitt objektiv idag som är på 3,5 - 5,6 får jag ofta pendla mellan ISO 1600 - 3200 under sådana förhållanden.
Jag skulle välja Nikon 50 mm f/1,8 G. Den är prisvärd och den har dessutom ett asfäriskt linsellement vilket de andra 50:eek:r saknar.
För porträtt upp till halvfigur är den idealisk, men för helfigur inomhusfotografering så är nog 50 mm lite i längsta laget. Kolla in 35 mm f/1,8 i stället.

Min andra fråga är vilken blixt jag bör köpa som min första externa blixt samt vad jag bör tänka på i valet av blixt. Jag vill kunna använda bouncers och diffusor, passar det på alla blixtar? Vill även kunna vrida den så man kan få blixten bakåt samt att det vore en fördel om man även kan ta lös den och hålla den i andra handen eller sätta den på kamerastativet och den funkerar trådlöst eller trådat med min Nikon D5000. Avstod en Nikon SB-300 då den fått dåliga omdöme för att vara för svag och samma testare föredrog en SB-400. Vad betyder värdena på blixten och vad innebär dom i praktiken? Vill helst ha EN bra allroundblixt och inte flera olika för olika bilder.

Varken SB-300 eller SB-400 går att vrida bakåt. En liten diffusor brukar följa med de flesta blixtar. Vill du köra med större grejer som softboxar och paraplyer så brukar de har blixthållare (dvs man sätter dem inte på blixten, man sätter blixten på dem). Din D5000 har inte CLS, så för att köra med trådlösa blixtar så behöver du en radioutlösare.
 
Tänkte skaffa mitt första fasta objektiv. Har bestämt mig för ett 50 mm. Vet dock inte om jag ska välja ett 1,4 eller 1,8. Hur stor skillnad är det på dessa objektiv och är prisskillnaden värt det? Kommer använda mitt objektiv för att fota människor, porträtt och helbild, under dåliga ljusförhållanden t.ex. i garage, på kvällen och inomhus utan blixt. Med mitt objektiv idag som är på 3,5 - 5,6 får jag ofta pendla mellan ISO 1600 - 3200 under sådana förhållanden.

Min andra fråga är vilken blixt jag bör köpa som min första externa blixt samt vad jag bör tänka på i valet av blixt. Jag vill kunna använda bouncers och diffusor, passar det på alla blixtar? Vill även kunna vrida den så man kan få blixten bakåt samt att det vore en fördel om man även kan ta lös den och hålla den i andra handen eller sätta den på kamerastativet och den funkerar trådlöst eller trådat med min Nikon D5000. Avstod en Nikon SB-300 då den fått dåliga omdöme för att vara för svag och samma testare föredrog en SB-400. Vad betyder värdena på blixten och vad innebär dom i praktiken? Vill helst ha EN bra allroundblixt och inte flera olika för olika bilder.

Hej

Ska du ha lös blixt med tråd räcker nog en sb400. Jag köpte kaffebrus variant med paraply o box för halvporträtt och min sb 800 går på tomgång i de allra flesta fall. Fördelen med tråd är att du kan kontrollera blixten vis normala menysystemet snarare än det specifika trådlösmenyn som krävs vid cls,D300. Kaffebrus variant håller blixten om själva blixthuvet ist för via foten som är brukligt. Dock skulle jag satsa på en sb 700 för den går att rikta bakåt via högervarv vilket inte går på sb 800, ett otyg vid stående format då blixten inte går att rikta bakåt när man har överhandsgrepp på kameran.

Tillägg: jag såg nu om helporträtt. Du bör nog satsa på dedikerade blixthuvuden, elinchrome eller motsvarande, med paraplyer o boxar snarare än nikon original vilket kommer vara dyrt och "dåligt"
 
Med D5000 är man tyvärr begränsad till AF/S-objektiven. Då blir f1.4 lite dyrare men ger samtidigt ett snäpp bättre ljusegenskaper. I praktiken använder jag sällan bländare 1.4, men det är bra att ha ibland. Snarare ligger bländaren på strax över 2.0 när man vill ha kort skärpedjup men få skärpa på objektet man fotar. Så ett 50/1.8 räcker långt och är hälften så dyrt (begagnat). (35mm är också prisvärt och har mer användbar brännvidd inomhus ).

För blixtar skulle jag inte rekommendera SB400 eller motsvarande till annat än att den ryms i fickan och drar lite batteri. Den är inte mycket starkare än den inbyggda blixten och sitter fortfarande så nära objektivet att man riskerar skuggor. Inga inställningar av effekten heller . Jag skulle hellre rekommendera t.ex. en begagnad SB-800 som har tillräckligt med kraft, många inställningsmöjligheter och som kan användas som trådlös slav. Lite större men mycket större användningsområde.
 
För 50 hade jag valt mellan 2 st.
Nikon 50/1,8 G eller Sigma 50/1,4 Art.
Är 7500 för mycket så hade jag gått på Nikons 1,8.

Nikons 1,4 är inte snabb på att fokusera, jag hade blivit tokig.
 
Vad det gäller optik välj Nikon 50/1.8G det har snabbare autofokus än 1.4 varianten. Båda är ungefär lika skarpa möjligtvis kommer du att få lite bättre bokeh med 1.4:an men det är väl frågan om det är värt långsammare autofokus och högre pris.

För blixt välj så ljusstark du har råd med. Det ger dig mer möjligheter att reflektera i tak och väggar även om de skulle vara en bit bort. Blixtar du sätter i tillbehörsskon har automatik så du behöver inte oroa dig för att ljuset ska bli för starkt. Försök få tag på begagnad SB800, SB900 eller SB910
 
Tack för tipsen allihopa. Blir ett 35 mm och ett 50 mm 1,8 objektiv. Jag hoppas bara 1,8 räcker då jag upplever det problematiskt med 3,5 att fota under dåliga ljusförhållanden utan blixt. Vill inte köpa ett 1,8 och det visar sig att jag måste pendla runt ISO 400 som kompensation för att jag inte valde ett 1,4 som hade klarat ISO 200 under samma förhållanden.

Blir minst en Nikon SB 800. Antar att om jag köper något annat märke på blixten så är den inte fullt kompatibel med kameran eftersom alla nämner just Nikon blixtar? Vad bör man syna på en begagnad blixt (man synar exponeringar på en begagnad kamera) så man inte köper grisen i säcken. Hur länge håller en blixt och kan man byta ut dom delar som finns i blixten typ lampor m.m.? Är en SB 800 hållbar i fästet på kameran, dv.s. kan jag gå runt med den monterad där alltid när jag är ute på mina fotoexpeditioner? Det ser ganska skört ut med den lilla "skon" som den sitter fast i. Kan t.ex. en SB 800 fungera parallellt ihop med den inbyggda blixten? Kommer jag slippa dom "mörka fälten" som uppstår pg.a. blixten sitter för när linsen, dv.s. att nedre delen av bilden inte blir mörkare då blixten kommer högre upp?
 
Tack för tipsen allihopa. Blir ett 35 mm och ett 50 mm 1,8 objektiv. Jag hoppas bara 1,8 räcker då jag upplever det problematiskt med 3,5 att fota under dåliga ljusförhållanden utan blixt. Vill inte köpa ett 1,8 och det visar sig att jag måste pendla runt ISO 400 som kompensation för att jag inte valde ett 1,4 som hade klarat ISO 200 under samma förhållanden.

Blir minst en Nikon SB 800. Antar att om jag köper något annat märke på blixten så är den inte fullt kompatibel med kameran eftersom alla nämner just Nikon blixtar? Vad bör man syna på en begagnad blixt (man synar exponeringar på en begagnad kamera) så man inte köper grisen i säcken. Hur länge håller en blixt och kan man byta ut dom delar som finns i blixten typ lampor m.m.? Är en SB 800 hållbar i fästet på kameran, dv.s. kan jag gå runt med den monterad där alltid när jag är ute på mina fotoexpeditioner? Det ser ganska skört ut med den lilla "skon" som den sitter fast i. Kan t.ex. en SB 800 fungera parallellt ihop med den inbyggda blixten? Kommer jag slippa dom "mörka fälten" som uppstår pg.a. blixten sitter för när linsen, dv.s. att nedre delen av bilden inte blir mörkare då blixten kommer högre upp?

Tar du ansiktsporträtt kommer nästippen inte vara skarp om du lägger skärpa på ögonen. Så även om du valt 1.4 hade det varit ganska sällan som du kan använda det, och då för att uppnå speciella effekter. Hade i så fall nog varit mer ide att skaffa en 35/1.4 eller 28/1.4 för inomhusbilderna men ska du få generellt bättre lågljusegenskaper behöver du snarare byta till fullformat eller lära dig använda blixt så att det ser bra ut.

Det finns blixtar från tredje part som ska få full funktion med Nikon men, även om de fungerar nu vet man ju inte vad som händer om Nikon kommer med en firmware uppdatering, och man kan vara ganska säker på att de inte ger några strömspikar som skadar kameran. Nikons blixtar är inte speciellt mycket dyrare än andra märken med motsvarande prestanda, så det är väl därför som de flesta nämner Nikons varianter. Om du är orolig för blixtskon kan du ju montera blixten på en skena under kameran och ansluta med sladd till tillbehörsskon, då lär ju även blixten komma ännu längre från objektivet med mindre risk för att objektivet skuggar, och det blir lättare att slå blixten i en vägg bakom dig.
 
Skillnaden mellan 1.4 och 1.8 är väl ungefär den som du säger, dvs samma som mellan ISO 200 och 400. Dock blir ju skärpedjupet mindre med 1.4 vilket kan vara ett problem ibland och en fördel andra gånger.

Förvänta dig inga jättestora skillnader mot din nuvarande utrustning, det kräver dessutom längre tider för att handhålla ett 35mm eller 50mm jämfört med 18mm. Dock ger det kortare skärpedjupet och snyggare oskärpan möjlighet att ta snyggare bilder.

Personligen så är det precis att jag kan använda 35mm 1.8 inomhus på kvällen med ISO1600. Oftast blir resultatet inte bra.

ISO 400 borde inte vara några större problem att använda på din kamera? Kan du fota i raw och använda brusreducerings i efterbehandlingen kanske? Jag har en Nikon D40 som är mycket äldre och jag tycker ISO 800 fungerar utmärkt.
 
Tack för tipsen allihopa. Blir ett 35 mm och ett 50 mm 1,8 objektiv. Jag hoppas bara 1,8 räcker då jag upplever det problematiskt med 3,5 att fota under dåliga ljusförhållanden utan blixt. Vill inte köpa ett 1,8 och det visar sig att jag måste pendla runt ISO 400 som kompensation för att jag inte valde ett 1,4 som hade klarat ISO 200 under samma förhållanden.

Om ett 1,8 objektiv kräver ISO 400 så kommer inte ett 1,4 objektiv att klara sig med ISO 200 eftersom det inte är ett helt steg mellan 1,4 och 1,8. ISO 320 blir det väl som 1,4 kräver i så fall?
 
Tänkte skaffa mitt första fasta objektiv. Har bestämt mig för ett 50 mm. Vet dock inte om jag ska välja ett 1,4 eller 1,8. Hur stor skillnad är det på dessa objektiv och är prisskillnaden värt det? Kommer använda mitt objektiv för att fota människor, porträtt och helbild, under dåliga ljusförhållanden t.ex. i garage, på kvällen och inomhus utan blixt. Med mitt objektiv idag som är på 3,5 - 5,6 får jag ofta pendla mellan ISO 1600 - 3200 under sådana förhållanden.

Min andra fråga är vilken blixt jag bör köpa som min första externa blixt samt vad jag bör tänka på i valet av blixt. Jag vill kunna använda bouncers och diffusor, passar det på alla blixtar? Vill även kunna vrida den så man kan få blixten bakåt samt att det vore en fördel om man även kan ta lös den och hålla den i andra handen eller sätta den på kamerastativet och den funkerar trådlöst eller trådat med min Nikon D5000. Avstod en Nikon SB-300 då den fått dåliga omdöme för att vara för svag och samma testare föredrog en SB-400. Vad betyder värdena på blixten och vad innebär dom i praktiken? Vill helst ha EN bra allroundblixt och inte flera olika för olika bilder.

Hej!

Det finns massor att lära sig och att diskutera fram och tillbaka, mitt tips nu är att kolla in den här filmen på tuben, jag tycker den är bra. Det finns en del två oxå. Han är inte lika cool som Fro eller Chris Nichols men lätt att lyssna på.

https://m.youtube.com/watch?v=3OSccz4vfSQ

Sök efter Neil van Niekerk, grym blixtfotograf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.