Eftersom detta har utvecklat sig till en tråd då man kan komma med bekännelser, vill jag bikta mig: Det mediokra resultat jag lyckas uppnå med min utrustning (D800E, CZ Dist.15/2,8, CZ Dist. 28/2,0, CZ MP 50/2,0 och CZ MP 100/2,0) plus div. filter, stativ mm mm beror inte på att utrustningen är dålig på något sätt, utan det handlar om framförallt bristande komposition och brist på tekniskt kunnande. Det enda sättet att utveckla sig som fotograf är att helt enkelt utveckla sig på de områden bilderna brister i kvalité och det kunnandet kan man näppeligen köpa sig till, utan det handlar om (i mitt fall) att öva,öva och öva ännu mer samt att läsa, läsa och läsa ännu mer. Att titta mycket på bilder hjälper naturligtvis till, men det kompenserar inte de egna tillkortakommandena. Vissa är naturbegåvningar och har det väldigt lätt för sig. Andra som jag, har tyvärr inte begåvats på det sättet.
Man får inte glömma bort att själva fotograferandet är bara en liten del av det hela, sedan kommer efterarbetet och för att efterarbetet skall bli bra, måste man veta vad man vill uppnå vid själva fotoögonblicket, vad är det jag vill förmedla. Så, att köpa nya prylar och tro att man blir en bättre fotograf är bara att lura sig själv, men det är klart, fotohandlarna och producenterna gnuggar händer. Själv har jag ibland funderat i banorna om jag skulle komplettera med ytterligare gluggar i andra brännvidder, men jag har (turligt nog) än så länge landat i slutsatsen att jag klarar mig (med god marginal) med det jag har och borde istället koncentrera mig på att krama ut det bästa ur det istället.
Trots att jag har haft min kamera i snart tre år, hittar jag fortfarande nya funktioner som jag inte visste fanns. Delvis beroende på brist på tid och engagemang, upplever att fotandet kommer i stå i längre och kortare perioder. Att tro man kan kompensera genom att köpa nya grejor är som sagt bara självbedrägeri.
Men som sagt och avslutningsvis; Att köpa ny utrustning är bara att lura dig själv, det kommer inte att utveckla ditt fotograferande, utan du kommer bara att ta samma "mediokra" bilder som tidigare, med den enda skillnaden att det sker med en dyrare utrustning.
My 5 cents.
Lycka till !!