ANNONS
Annons

Vilken bländare för längre skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
Hejsan
Jag fotar lite bilar men tycker att jag får för kort skärpedjup

Kamera 20D och så hämtas nya objektivet
28-105/4.0 IS USM ut om ca en timme.
(om bara klockan kunde gå lite snabbare)

Jag har tidigare kört med 28-135 is usm .
Jag tycker att jag bara får skärpa från fronten till dörren (bilen snett mot mig)
Vad bör man köra med för bländare vid fordons foto om man vill ha hela bilen skarp

Alla inlägg handlar om att man vill ha så kort skärpedjup som möjligt men jag är ute efter motsvarigheten.

Sedan undrar jag om en sak till
Om jag uppdaterar till 1D mark II och med samma utsnitt blir det förändring i skärpedjupet då och vilket håll

moh1 skrev:
Hejsan
Jag fotar lite bilar men tycker att jag får för kort skärpedjup

Kamera 20D och så hämtas nya objektivet
28-105/4.0 IS USM ut om ca en timme.
(om bara klockan kunde gå lite snabbare)

Jag har tidigare kört med 28-135 is usm .
Jag tycker att jag bara får skärpa från fronten till dörren (bilen snett mot mig)
Vad bör man köra med för bländare vid fordons foto om man vill ha hela bilen skarp

Alla inlägg handlar om att man vill ha så kort skärpedjup som möjligt men jag är ute efter motsvarigheten.

Sedan undrar jag om en sak till
Om jag uppdaterar till 1D mark II och med samma utsnitt blir det förändring i skärpedjupet då och vilket håll

Liten bländare (hög siffra) stort skärpedjup samt tvärtom...

Läs artikeln som Kent länkar till sedan så föreslår jag att du går till biblioteket & letar fram lite böcker om grunderna i fotografi, finns en del.

Om du byter till en 1D så får du ännu svårare att få stort skärpedjup genom att den har en större sensor.

För att få det skärpedjup du vill ha så får du kanske även använda stativ då slutartiderna kan bli långa, alternativt så krämar du på känsligheten på din 20D som grejar det galant p.g.a. det låga bruset.

Eftersom du kör digitalt så är det ju lätt att testa. Ställ kameran på stativ & testa bländarna från största till minsta så ser du ju effekten.

Som sagt, se till att lära dig grunderna & glöm detta med uppgradering av kamera, du kan komma i princip hur långt som helst med din 20D om du studerar lite.

//Larsa

Enklast är att blända ned med det befintliga objektivet.

Om man vill vara lite avancerad så kan man köpa ett tilt/swift objektiv. Om man kan vrida frontlisen så att den inte pekar vinkelrätt mot filmplanet så har du möjlighet att ändra så att skärpeplanet inte ligger parrallet med filmplanet. Fattar du?

Nytt försök: Om man kan vrida fronlisen så att den inte är parallellt med filmen så kan du själv bestämma hur skärpeplanet skall ligga. Du kan alltså stå lite snett mot ett staket, få alla stolpar skarpa medans det som finns bakom och framför staketet faller utanför skärpedjupet.

Nu är det inte så vanligt med sådana objektiv till 35mm, utan det brukar vara storformatare som har denna finnes.

Nome Nescio skrev:
Om man vill vara lite avancerad så kan man köpa ett tilt/swift objektiv.

Bättre att lära sig grunderna & arbeta efter de va;-)

När man går bet då så kan man fundera på att uppgradera...

//Larsa

Jag tror Mats kommer tillräckligt långt med nedbländning, men det kan vara kul att veta att det finns möjligheter att juster skärpeplanet efter behov.
När kommer det en digital storformatare? Jösses vad roligt jag skulle kunna ha med en sådan.

Jösses vad roligt jag skulle kunna ha för de pengar en digital storformatare lär kosta ;-)

Däremot tror jag att jag skulle kunna ha tillräckligt roligt med ett tilt-shift-objektiv - men nog mer för att INTE optimera skärpan/skärpeplanet utan istället förstöra skärpan på kreativa sätt :)

Skulle man inte kunna kompromissa lite då?

Ett Phase-one bakstycke att montera bak på storformatarn. Dessa har ju som bekant ofta kassetsystem så det är bara ett bakstycke och lite tillhörande elektronik som behövs. objektiv, bälg och stomme kan ju vara från en befintlig kamera.

Ingen som vill sälja sin D1 billigt? Det gör inget som huset eller objektivfattningen har spruckit, det är bara sennsorn + lite el-guck som jag vill åt...

Nome Nescio skrev:
Ingen som vill sälja sin D1 billigt? Det gör inget som huset eller objektivfattningen har spruckit, det är bara sennsorn + lite el-guck som jag vill åt...
Glöm inte att du kommer att behöva en storformatare med extrem precision i rörelserna för att kunna använda den med så liten sensor. De allra flesta är på tok för grovsmidda. Kuggväxlar i alla rörelser behövs definitivt. Och en rejält förstorande mattskivelupp för att kunna bedöma effekterna.

Jag drömmer också om en sån kamera, men tror nog att man måste vänta tills tekniken för elektroniska sökare mognat så att man kan fokusera med hjälp av inzoomning i bilden från sensorn.

Tack för alla svaren

Jag kanske skulle ha tillagt att jag inte var helt grön på detta och ville mer veta vad ni har för erfarenheter om det är tex bländare tio som gäller för min typ av foto

Svårt att ange ett exakt bländar tal, det beror på avståndet till bilen och med vilken vinkel då står.

EFtersom du kör med digitalt så är det bara att bränna av några provbilder, efter en stund så lär du dig vad bländaren bär vara för att inte misslyckas.

Liten bländare(liten glugg exvis bl 22, 26) TILLSAMMANS med kort brännvidd( normal 50 mm-vidvinkel) ger största skärpedjupet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar