A.Dent
Aktiv medlem
Ok tack för det då förstår jag bättre. Det stämmer fortfarande med att endast bländare och förstoringsgrad styr skärpedjupet. Genom att flytta sig till 8 m från fokuspunkten med 200-objektivet blir förstoringsgraden den samma som för 100-objektivet vid 4m och 50 vid 2m. Vad gör då att bakgrundsoskärpan blir större med 200-objektivet? Kan vi nu vara tillbaka till det jag tog upp från tidigare forum att den fysiska bländaren i 200-objektivet är större, och pga detta blir även oskärpan större av någon anledning jag fortfarande inte kan förstå?
Det stämmer, själva bländaröppningen är 4 gånger större på ett 200mm än på ett 50mm objektiv. En ljuspunkt oändligt långt borta som är ur fokus kommer ge en oskärpecirkel som är 4 gånger större. Det är det man kan visualisera på http://howmuchblur.com/.
Sedan är det mycket annan som påverkar, typ av objektivkonstruktion, kvalitet och mycket annat.
Med ett 90mm makroobjektiv kan man faktiskt få en oskärpecirkel som är större än sensorn om man fotograferar 1:1