Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bilmodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här kan man lägga upp en modell som bara tillverkats i drygt 200 exemplar, men Stefan träffade ändå rätt inom en timme. Ni är giftiga.

Bilen är mycket riktigt en lamborghini 400 GT 2+2 Islero S, fast den här har nummer 6393 och är inte högerstyrd, som den Stefan visar en bild på. Årsmodell 1970, fast tillverkad bland de första bilarna i S-versionen i februari 1969. Det råder en ganska stor förvirring bland årsmodellerna för Islero, bland annat beroende på att olika första ägare har haft olika problem med att få bilen godkänd enligt nya avgaskrav, som började bli hårdare vid den tiden, beroende på var i världen bilen hamnade.
Just det här exemplaret påstås ha "gått i familjen" hos Lamborghini första året, och därför inte registrerats officiellt första gången förrän 1970.

Just versionen Islero S tillverkades i 100 exemplar. Skillnaden är att den utvecklar 350 hk ur fyraliters V12:an, istället för 320 i Islero.
Under förutsättningen att infernot av Weberförgasare är rätt inställda.
 

Bilagor

  • Bilgåta2B.jpg
    Bilgåta2B.jpg
    29.3 KB · Visningar: 613
Mkt kul att få lite info om bilarna.

Här kommer en ganska lätt (tror jag). Ett riktigt charmtroll tycker jag att det är.

/Stefan T
 

Bilagor

  • cit-0.jpg
    cit-0.jpg
    83.6 KB · Visningar: 531
Javisst är det en 2CV. Med viss patina:)

Denna 58:a fotade jag på världsmötet för 2CV i Borlänge 2007.

/Stefan T
 

Bilagor

  • cit-1-1958.jpg
    cit-1-1958.jpg
    78.7 KB · Visningar: 516
Nu är det väl Martins tur, men jag skickar in en emellan, så ni har nåt att göra.
Den här vet jag både modellbeteckning och årsmodell på.
 

Bilagor

  • bilgåta3.jpg
    bilgåta3.jpg
    4.2 KB · Visningar: 490
Ferarri 550 Maranello?

ferrari-550-maranello-front-1_106.jpg
 
Undrar hur lite man måste visa av en bil för att ni ska gå bet? Stort som ett frimärke, eller?

Visst är det en Ferrari 550 Maranello, från 1997. Hela bilen ser ut så här.
 

Bilagor

  • Bilgåta3B.jpg
    Bilgåta3B.jpg
    32.2 KB · Visningar: 478
Något annat

Skäms lite för att jag har "snott" den här tråden, men nu ska jag gå och lägga mig, så det blir bara den här också de närmsta timmarna. Jag lovar.
Är ni lika bra på sånt här?
 

Bilagor

  • Bilgåta4.jpg
    Bilgåta4.jpg
    9.2 KB · Visningar: 464
Rätt världsdel, men det är ingen Kenworth.
Det ska gå att ta både märke och modell på den bilden, inbillar jag mig.
Nej, förresten, det syns lite för lite nertill, så det finns nog två modeller som skulle kunna komma ifråga. Får väl släppa en större ledtråd, om ingen klarar den här.
 
Senast ändrad:
Rätt världsdel, men det är ingen Kenworth.
Det ska gå att ta både märke och modell på den bilden, inbillar jag mig.
Nej, förresten, det syns lite för lite nertill, så det finns nog två modeller som skulle kunna komma ifråga. Får väl släppa en större ledtråd, om ingen klarar den här.

Kanske nån monstruös pickup, Ford kanske?
 

Bilagor

  • 2008-ford-f-250-pickup-1.jpg
    2008-ford-f-250-pickup-1.jpg
    25.4 KB · Visningar: 533
Slänger in en vild gissning: Peterbilt 359???

/Stefan T
 

Bilagor

  • 1983_Peterbilt_359.jpg
    1983_Peterbilt_359.jpg
    20.7 KB · Visningar: 427
Den gissningen är inte alls vild, men som du ser på stötfångaren är det fel modell.

Jag kan ju ge ledtråden "vocational truck" först. Ska kanske lägga till att det är inte så länge sedan bilden togs, och då var bilen inte såld än. Jag bodde tvärs över gatan till handlaren. Modellen finns fortfarande att köpa som ny.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.