ANNONS
Annons

Vilken bildtyp intresserar mest?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lindaliten skrev:
Kvinnokroppen är det vackraste som finns... så är det då inte naturligt att dessa bilder ligger i topp, vad gäller sökningar och visningar?

Själv tror jag att det generellt sett är annat än synen som styr. Tror inte man kan säga att kvinnokroppen är det vackraste som finns. Men det kan locka på helt andra sätt, och på andra nivåer än vad en solnedgång kan göra.

Nekomy skrev:
Lindaliten skrev:
Kvinnokroppen är det vackraste som finns...
Öhhhhh... okay. Att kvinnas kropp skulle vara den snyggaste formen som finns för stå för dig och de män som hittat på detta. Troligen tycker kvinnor att mannans kropp är vackrare...
Linda är en kvinna, såvitt jag kan utläsa av hennes namn och hennes beskrivning av sig själv.

Nekomy skrev:
......Troligen tycker kvinnor att mannans kropp är vackrare och i båda fallen talar man nog bara om de få kroppar som uppfyller dagens ideal.
Vad får dig att tro det? Jag är iof inte av uppfattningen att kvinnans kropp är det vackraste som finns, men det gör inte automatiskt att jag tycker mannens kropp är vackrare heller. Man kanske ska skilja på skönhet och andra attraktioner i båda fallen?

Många tjejer jag känner tycker inte att manskroppen är särskilt vacker. Jag har en målad tavla med en naken man. Fler av mina vänner har yttrat typ "den är ju snygg men oftast är karlar snyggare med kallingarna på annars..."

Sen är jag övertygad om att fler tjejer än killar vill klä av sig framför kameran. En grej jag hört är att vissa män inte kan tänka sig att plåtas av andra män ens med kläder på, och än mindre utan. I kombination med att fotovärlden tycks vara lite mansdominerad och att kvinnliga fotografer sedan inte alltid törs plåta vilken naken karl som helst är kasnske några förklaringar till minioriteten av mansbilder.

Många gånger i sådana här diskussioner dyker det upp kommentarer som ”jag är ju man” eller något liknande. Jag vet inte om det ska ses som en ursäkt i de olika sammanhangen, men med dessa uttalanden verkar det som om män generellt, går omkring och är sexuellt frustrerade. Eller så har män av naturen en sådan otrolig sexualdrift att de inte kan hålla sig borta från det motsatta könet eller tanken på sex. Men är det verkligen så? Är det inte mer att förlöjliga sig själv i den pågående diskussionen?

Själv undviker jag att skylla på mitt kön.

Apor köper också porr

Nyss läst i Aftonbladet.

Grabbar: dags att plocka fram kamerorna och fotografera bakdelar.

(Hoppas en del av er har lite humor, slå inte ihjäl mig nu)

Linda är en kvinna, såvitt jag kan utläsa av hennes namn och hennes beskrivning av sig själv.

Å skulle någon av er komma fram till att jag inte är kvinna trots allt, så tala inte om det för min pojkvän tack. :)

I övrigt är jag inte alls säker på att kvinnor generellt tycker manskroppar är snyggare än kvinnliga dito. Jag vet många kvinnor som håller med mig... och för min egen del har inte det något med sexualitet/kåthet att göra, utan estetik eller vad man ska kalla det.

Kvinnliga kullar är snyggare än manliga knölar... :)

mrelbe skrev:
Öhhhhh... okay. Att kvinnas kropp skulle vara den snyggaste formen som finns för stå för dig och de män som hittat på detta. Troligen tycker kvinnor att mannans kropp är vackrare...

[/QUOTE]
Men jag håller inte med och tycker påståendet är lika dumt och ogenomtänkt.

Varför tycker jag då det?

Det finns inte bara en typ kvinnokropp och flera av dessa kroppar kan även vara rent utsagt osmakliga eller fula. Ideal kroppen för en kvinna är vacker men så är den även hos mannen och därfär är idialet den vackraste formen oavsätt vilket kön det råkar vara.

Det är oftast kulturen som bestämmer vad vi anser är vackert och vår nu ganska sexistiska kultur har fått oss att leva i den tron att kvinnokroppen är det vackraste och det är kanske därför den hela tiden exponeras i herrtidningar och på olika fotosidor.

Graal skrev:
Kanske ingenting att diskutera men ändå.......våra drifter återspeglar sig tydligen även i vårt bildintresse.
Det jag tycker är intressant är att det nakna inte verkar att vara lika tabubelagt på webben som det är i samhället i övrigt. Hade vi haft samma statistik om Fotosidan hade varit ett ''vanligt'' galleri?

På sikt hoppas jag att det kan föra något gott med sig. Jag brukar säga att webbens vinnare är minoriteterna eftersom de kan visa upp en annan bild än den man vanligtvis får ta del av i media. Vi ser fler ''vanliga'' människokroppar på Fotosidan än i media. Visst strävar de ofta mot det sedvanliga kroppsidealet men det är inga supermodeller. Jag tror också att det finns fler bilder som inte följer idealet på webben än i samhället i stort. Den som lever får se (fler bilder)....

Ogenomtänkt är det absolut inte. Jag begär inte att du ska hålla med mig, men tycker du min åsikt är dum så kan jag inte göra så mycket åt det.

Ska jag förtydliga mig?
Jag har sett fler vackra kvinnor än jag sett vackra män. Om det beror på att jag lever i en sexistisk kultur eller om min smak är min alldeles egen kan jag ju såklart inte veta, men jag tycker inte det spelar någon roll i sammanhanget.

Alltså... när man tittar på sökresultatet så tycker jag ändå att det är i majoritet vackra bilder, som inte är så sexistiska. Om man ser till hur många medlemmar som är män resp. kvinnor så tycker jag ändå att det aktuella sökresultatet är så konstigt. :)

Du har rätt i att du ser fler vackra kvinnor än män i media och att detta beror på vårt samhälle och den kultur som vi lever i. Att vackra män inte exponeras är att det inte finns någon marknad för detta i vår kultur och där med ser man inte detta så ofta.

Slå på kabel TV när det sänds porrfilm och betrakta detta. Där kan man ofta se kvinnor kyssa varandra och ha sex, gör samma sak med män och det blir ett ramaskri och protester.

Detta beror på att vi är så vana att se kvinnor göra detta för att tillfredställa mäns lustar men att tänka tanken att se män göra samma sak för att kanske tillfredställa kvinnors lustar går inte för sig.

Vi har bombaderats med sexism så att vi skall tro på att kvinnor är vackrare än män och att kvinnor skall tillfredställa män och inte tvärt om.

Gör ett expriment. Be fotosidan ta bort alla nakenbilder på män. Detta kommer nog att gå bra, men säg att fotosidan inte borde uppmuntra sexifiering av kvinnor och du möter protester.

Tyvär ser jag så många olika former på kvinnor så jag vet inte hur alla dessa former skulle kunna vara den vackraste.
zlice skrev:
Alltså... när man tittar på sökresultatet så tycker jag ändå att det är i majoritet vackra bilder, som inte är så sexistiska. Om man ser till hur många medlemmar som är män resp. kvinnor så tycker jag ändå att det aktuella sökresultatet är så konstigt. :)

Shhhh! Säg inte att fler män än kvinnor fotograferar eller surfar på fotosidan; det finns vissa som har svårt att tro på detta :)

Jim,

Vad och vem jag tittar på i media, på fotosidan eller i verklighetens myller av levande människor kan du inte veta. Men jag vet att jag väljer att söka och titta på bilder föreställande kvinnor här på fotosidan oftare än de som föreställer män, för de förstnämnda tilltalar mig mer. Jag tror (vet) att jag inte är ensam om det, vilket ju bildvisningsstatistik oxå pekar på.

Att vackra män inte exponeras är att det inte finns någon marknad för detta i vår kultur och där med ser man inte detta så ofta.
Just det. Undrar varför.

Å titta på porrfilm... det får du göra själv.

Lindaliten skrev:
Jim,

Vad och vem jag tittar på i media, på fotosidan eller i verklighetens myller av levande människor kan du inte veta. Men jag vet att jag väljer att söka och titta på bilder föreställande kvinnor här på fotosidan oftare än de som föreställer män, för de förstnämnda tilltalar mig mer. Jag tror (vet) att jag inte är ensam om det, vilket ju bildvisningsstatistik oxå pekar på.

Just det. Undrar varför.

Å titta på porrfilm... det får du göra själv.
Jag har inte talat om dig så varför tar du åt dig? Det är inte bara du som tittar på media utan även alla andra och det jag sade handlar inte om dig utan en majoritet av dem som betraktar och publicerar bilder på kvinnor.

I detta myller av bilder talar vi om dom som är sexistiska och dom som visar upp ett idial som få når upp till. Vi talar om kvinnokroppar som om de vore ett objekt eller en form.

Vi talar inte om män i termer som "Manskroppen är det vackraste som finns" och vi exponerar inte manskroppen på samma sätt. Det kommer nog ta många år innan vi får se en slank men välbyggd man göra reklam för Kellogs K-special eller Vileda Quickmop. Nä män kommer fortfarande få göra reklam för Mr.Muscle och small Bills i många år till.

Men vist finns det bilder på män i samma situationer, men det är en försvinnande liten del i mängden och även dessa bilder visar ett ideal som få män kan nå upp till.

Nej, jag behöver inte se mer porr för jag har redan gjort det och vet vad den inehåller. Jag sade bara så som jag gjorde för att visa vad vårt samhälle accepterar och inte accepterar när det gäller sex och skillnaden mellan hur män och kvinnor kan framställas.

Nekomy skrev:
Vi talar inte om män i termer som "Manskroppen är det vackraste som finns" och vi exponerar inte manskroppen på samma sätt.
Kan det bero på att män i några tusen år har haft en familjeförsörjande roll? Det idealet exponeras lika tydligt som kvinnoidealet och jag förstår inte varför det ena skulle vara sämre än det andra.

Bara för att det är en könsfråga så måste det inte handla om sex. Att sex kommer in i bilden tror jag beror på vem det är som för könsfrågan.

Lindaliten skrev:
Sorry, jag tolkade ordet "du" i förra inlägget som om det var mig du pratade till. Det var dumt, ursäkta.
Oh sarkasm. Den sista ansatsen i en förlorad retorik.

Citat från dig "Vad och vem jag tittar på i media, på fotosidan eller i verklighetens myller av levande människor kan du inte veta. Men jag vet att jag väljer att söka och titta på bilder föreställande kvinnor här på fotosidan oftare än de som föreställer män, för de förstnämnda tilltalar mig mer. Jag tror (vet) att jag inte är ensam om det, vilket ju bildvisningsstatistik oxå pekar på".

Okay. Låt oss nu analysera mitt inlägg och se om det handlade om dig och dina "media" vanon:

Först skrev jag: "Du har rätt i att du ser fler vackra kvinnor än män i media och att detta beror på vårt samhälle och den kultur som vi lever i."

I det stycket håller jag med dig och ger dig rätt på en punkt.

Vidare skrev jag: "Att vackra män inte exponeras är att det inte finns någon marknad för detta i vår kultur och där med ser man inte detta så ofta".

Här nämner jag inte någon utan talar mest i största allmenhet hur känsfördelningen är i media.

Sedan sade jag "Slå på kabel TV när det sänds porrfilm och betrakta detta. Där kan man ofta se kvinnor kyssa varandra och ha sex, gör samma sak med män och det blir ett ramaskri och protester".

Ens inte här nämner jag att just "Du" skall göra det, jag uppmanar dig ens inta ett "se" på porrfilm utan föreslår att man skall "betrakta" (men det är i och i sig att se) för att se en skillnad i vårt samhälle, för media är en spegling av vort samhälle.

Jag förklarar sedan vad man kan se ifall man inte vill titta på dessa filmer: "Detta beror på att vi är så vana att se kvinnor göra detta för att tillfredställa mäns lustar men att tänka tanken att se män göra samma sak för att kanske tillfredställa kvinnors lustar går inte för sig".

Jag fortsätter med: "Vi har bombaderats med sexism så att vi skall tro på att kvinnor är vackrare än män och att kvinnor skall tillfredställa män och inte tvärt om" och äns inte nu nämner jag att detta handlar om dig.

Jag skriver nu nått som kan misstolkas och som kan låta personligt: "Gör ett expriment. Be fotosidan ta bort alla nakenbilder på män. Detta kommer nog att gå bra, men säg att fotosidan inte borde uppmuntra sexifiering av kvinnor och du möter protester".

För i denna meningen skriver jag "du" men det i konceptet om "du" nu skulle göra detta expriment.

Till stis ger jag mitt tycke: "Tyvär ser jag så många olika former på kvinnor så jag vet inte hur alla dessa former skulle kunna vara den vackraste".

Och efter en tilen räkning nämndes du bara en gång och detta i ett stycke där jag gav dig rätt samt i ett styske där ordet "du" bara blir aktuellt om nämnda undersökning görs av just dig.

Jag tror därför fortfarande att det som mest intreserar i bildväg är bilder som visar upp ett ideal" och att det är en vridning åt de ideal som män vill se.

Nej, inte sarkasm. Jag tolkade ditt inlägg som riktat till mig och det var inte rätt gjort av mig. Därav ursäkten.

Jag tror därför fortfarande att det som mest intreserar i bildväg är bilder som visar upp ett ideal" ...

Kan vi bara vara överens om att det vi vill ha som ideal faktiskt är nåt vackert? Inte vill vi väl ha fula människor som ideal? Vackra kvinnor= mina ideal således. Kanske är det därför jag tycker om att titta på dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar