sara gustavsson skrev:
Problemen finns redan.
legalisering skulle innebara en oppenhet som i sin tur innebar kontroll som i sin tur framjar en renare drogvarld (en varld som existerar och alltid kommer gora det oavsett vad vi tycker om amnet.)
Visst existerar droger och kommer alltid att göra - Tyvärr. Det du beskriver är för mig en alldeles för idealistisk och orealistisk syn på ett betydligt större problem. Legalisering är definitivt inte någonting som per automatik innebär en öppenhet. Fråga de par som lever i homosexuella förhållanden - Legalt, men långtifrån socialt accepterat.
Med ditt argument skulle man ju även kunna tillåta mord för att få fram det i ljuset, eller misshandel av barn - För att skapa en öppenhet. I mina öron låter det som en orealistisk ekvation där någon ALLTID får betala ett pris - I drogernas fall den som blir beroende.
Det som bor vara olagligt ar utnyttjande och exploatering. Som sagt, prostitution existerar och kommer sa gora, och dessutom ar inte all prostitution icke-sjalvvald.
Precis som ett beroende av droger också kan vara, man väljer själv att starta - Men beroendet tar överhanden. Icke-självvalt till viss del och man vet aldrig INNAN man var man hamnar, så varför legalisera risken?
Varför tror du det finns människor som tjänar grova pengar på andras beroenden? Jag tror ju knappast att dom är ute efter att "göra gott i världen" genom att förse oss med schyssta holkar eller en "fredagslina". Dom säljer en produkt som är starkt beroendeframkallad och det är så man låser upp sina kunder. Varför skulle beroendet bli mindre just för att staten säljer skiten?
Nar vi stalls infor ett moraliskt eller socialt dilemma finns det en bra metod for att fa lite mer klarhet: satta sig in i personen i fragas situation.
Empati kallas det och innebär också att man skall kunna sätta sig in i flera olika alternativ.
Och jag tror att varldens prostituerade hellre skulle valja den trygghet (inraknad arbetstid, skatter, skyddsnat) som en legalisering av prostitionen skulle innebara
Och om jag får använda min empati, så tror jag att många prostituerade kanske skulle vilja bli av med sitt drogberoende för att kunna slippa att sedan prostituera sig för att få ihop till dagens sil. Alla världens prostituerade har ju inte själv valt att sälja sin kropp - Som du själv skrev innan. På vilket sätt skulle en legalisering av droger eller prostitution hjälpa dessa människor. På vilket sätt skulle en legalisering av droger hjälpa narkomanen som fixar på en toalett? I min värld är din beskrivning av legaliseringens effekter otroligt ideala och väldigt långt ifrån någonting praktiskt tillämpbart.
Sprit är legaliserad och sanktionerad av staten - Har det hindrat hustrumisshandel. alkoholism osv?
Det är en sak att idealisera över en legalisering, det är någonting helt annat att tillämpa den i verkligheten.