Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo då, det är helt okej för mig att publicera en sådan fri bild här i tråden. Men min poäng med inlägget var att de "officiella reglerna" i tråden inte tar upp användandet av andras bilder eftersom det är underförstått att det inte är tillåtet att lägga in upphovsskyddat material.
 
Jo då, det är helt okej för mig att publicera en sådan fri bild här i tråden. Men min poäng med inlägget var att de "officiella reglerna" i tråden inte tar upp användandet av andras bilder eftersom det är underförstått att det inte är tillåtet att lägga in upphovsskyddat material.

Jag förstår, då ska vi naturligtvis rätta oss efter det. Nu hoppas jag på en ny bild ifrån wfrank.
 
Nej, byggnaderna här är äldre "på riktigt" :). Under medeltiden fanns på platsen ett torp som Sten Sture d.ä. ägde. Byggnaden på bilden är av nyare snitt dock...
 
Näe, inte Gränna heller. Huvudbyggnaden (som syns på bilden) är en typisk träherrgård från tiden - byggd som stenimitation i mitten på 1700-talet. Det finns ganska många andra byggnader i området, men det är inte en stad, utan alltså en plats eller om man så vill "ett område".

Såväl Gränna som Astrid Lindgrens värld ligger många timmars bilfärd från målet, ni ska norrut.
 
Gamla Linköping? Även om jag inte kan pâminna mig nâgot sâdant hus.

Nej, ni ska ännu längre norrut. Många "viktiga/kända" personer har ägt godset, några direktörer för Ostindiska kompaniet tex. Mer kuriosa: Även den franska ambassadören hade det som residens en tid på 1700-talet och ska ha hållt stora fester och då installerat ett för tiden helt unikt biljardrum.
 
Nix, inte så långt norrut. En lite förtydligad ledtråd är att eftersom franske ambassadören residerat där ska ni åt huvudstaden till, eller nära åtminstone.
 
Jag vet att de höll till i Wredeska palatset på den tiden, men det revs väl redan på 50-talet?


REDIGERING: Nej, Utrikesministerhotellet på Blasieholmen är det såklart! Jag som kanske ska plugga där borde ha insett det med en gång. :p
 
Nej inte rätt det heller. Det kanske var för svårt helt enkelt. Ni ska leta nära Stockholm, men inte i själva staden. Åk österut till den första kommunen åt det hållet (men ej nordost åt Lidingö). Inte långt, så finns detta gods som idag är ett friluftsområde med djur och annat för barnen att titta på. Och ett stort grönområde, stora trädgårdar, kryddodlingar och en mängd vackra byggnader, mest 1700-tal.

Nästa ledtråd blir en del av namnet.
 
Wikipedia says:

"År 1949 blev Nacka kommun stad. Nacka var den enda i modern tid tillkomna svenska stad som inte var en ombildning av vare sig köping eller municipalsamhälle. År 1971 bildades nuvarande Nacka kommun genom att Saltsjöbaden återförenades med Nacka samt att Boo kommun på östra sidan av Skurusundet fördes till kommunen."

;-)
 
Oscar, Du har rätt, jag har kollat lite extra, staden är numera kommun.

Och Du har efter vad jag förstår också lämnat ett riktigt svar på Wilhelms fråga. Men det får han avgöra.

Tyvärr lät jag mig "luras" lite av just påpekandet att det inte rörde sig om någon stad, Så kan det bli!

per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.