Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Caracas, Venezuela (Ändrat från Mexico City efter lite tankekraft och googlade)
 
Senast ändrad:
Om vi tar oss över gränsen österut. från det land (Venezuela) vi befann oss i tidigare, hittar vi växten som nationalsymbol.

per
 
Senast ändrad:
Mitt inlägg förorsakade eventuellt ett avbrott, och det var inte meningen.

Jag föreslår Guyana och Georgetown, säkert fel, men tråden kan nu fortsätta fram mot det rätta svaret.

per
 
Eftersom Du hämtat bilden på fågeln från Wikipedia, så gissar jag på London.

Är det inte så att man skall ha tagit bilderna själv?

per
 
Ledtrådar är helt ok ta från public domain tycker jag. Speciellt nåt så spännande som detta, fågeln ska ha utrotats på 1680-talet. Jag höll på att posta en tecknad bild från Nordisk Familjebok i mitt svar. Huvudbilden är säkert original, det viktiga är att få en rolig tråd. Alla här är inte 50+ och har 1000-tals spännande bilder i sina arkiv.
 
Ja, det är ju inte så enkelt att fotografera en fågel som inte existerar, så den här gången får det väl gå för sig.

Men vad tycker Ni andra, lånat eller självtaget? Om jag minns rätt så framhöll någon vid tillfälle att alla bilder naturligtvis skall vara tagna av den som skriver på forumet.

Jag delar dock Wilhelms uppfattning att sekundära bilder i lämpliga fall kan lånas. Men än trevligare är det, tycker jag, om man själv har hållt i kameran.

per
 
"Tävlingsbilden" ska absolut vara tagen av den som lägger in den.
Vitsen är väl att man ska ha varit där och de som gissar ska ha haft en rimlig chans att också ha besökt platsen.
Givetvis är det trevligt om även ledtrådsbilder är det, men kan man knorra till det lite med hjälp av en fri bild så är det väl iofs kul.
 
Mauritius är korrekt. wfrank, You're up.

I övrigt tycker jag att huvudbilden skall vara självtagen (vilket min bild i detta fall är). Däremot hade jag ingen bra ledtråd som inte var allt för uppenbar. En tanke gick åt vanilj-export men tänkte att det var för enkelt och kom fram till att en bild på en Dront skulle passa bra eftersom det är svårt att googla sig fram till rätt svar om man inte visste vad för slags fågel det var som bilden föreställde. Detta är något jag naturligtvis borde ha informerat om.

Om man skall hålla sig till de "officiella reglerna" så säger de inget om att bilden skall vara självtagen. Däremot så står det att bilden skall vara från Sverige. Jag tror dock inte att tråden skulle överlevt så länge som den trots allt gjort innanför sveriges gränser. Mitt eget arkiv börjar faktiskt sina på intressanta platser om man inte skall börja återanvända allt för mycket från olika resor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.