Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag börjar förstå, Du har lämnat Transibiriska järnvägen, kanske reser Du på den transmongoliska banan. eller ännu värre, den transmanchuriska. Då blir det svårt.

per
 
Jo Janolof, att Ni gått på ett tåg i Moskva och sedan klivit av på en station någonstans förstår jag, Det är ju liksom det som tråden handlar om, en trevlig och mycket lärorik sådan! Men vart fasen tog Ni vägen efter Ulan-Ude? Nu får Du bjuda på en ledtråd!

per
 
Den stad vi söker är grundad av ryssar, var ockuperad av japaner i knappt två decennier och var häromåret omtalad pga. bensen. Man kan åka tåg direkt från Moskva, eller kunde man i alla fall, och om man flyter nerströms så kommer man till Chabarovsk.
 
Tack för gratulationerna Janolof, frågan var svår, men två saker hjälpte, dels visste jag att Du åkt tåg i Ryssland, dels bensen.

Inte för att det angår mig eller någon annan, men det vore trevligt att få veta vad som föranledde den mycket långa resan. Och hur den fortsatte.

per
 
Tack för gratulationerna Janolof, frågan var svår, men två saker hjälpte, dels visste jag att Du åkt tåg i Ryssland, dels bensen.

Inte för att det angår mig eller någon annan, men det vore trevligt att få veta vad som föranledde den mycket långa resan. Och hur den fortsatte.

per

Resan gjordes 1981. Det var en grupp från KTH som gjorde en studieresa. Vi besökte de tekniska universiteten i Harbin, Peking, Shanghai och Kanton. Resan slutade i Hongkong.

Bilderna var tagna på floden vid Harbin, den flod som sedan förorenades av bensen. Floden flyter vidare och rinner ut i Amur-floden, nära Chabarovsk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.