Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma namn, i ena fallet handlar det om hydro, som Du skriver, i andra fallet om heli. I ena fallet om att flyta, i andra om att flyga. Namnet är alltså gemensamt, den visade anordningen sitter dock på en båt.

Kanske barnbarnen kan hjälpa Dig, hälsa till dem så gott.

per

Samma namn, i ena fallet handlar det om hydro, som Du skriver, i andra fallet om heli. I ena fallet om att flyta, i andra om att flyga. Namnet är alltså gemensamt, den visade anordningen sitter dock på en båt.

Kanske barnbarnen kan hjälpa Dig, hälsa till dem så gott.

per

Nej dom visste inget om platsen
Jag tycker inte omgivningen ser riktigt svensk ut - Är vi tillbaka i GDansk?

Nej, vi är inte tillbaka i Polen och båten finns inte i Sverige. Minska på antalet longituder!

per

Senast ändrad:
Nej, vi är inte tillbaka i Polen och båten finns inte i Sverige. Minska på antalet longituder!

per

Blir alltså mellen 0 och cirka 20 graders östlig longitud om man nu inte ska passera 0 förståss.

Var ett tag inne på Murmansk men det platsar ju inte längre.

Norge är väl möjligt för det ligger ju nära Värmland men Du har ju rest längre också det vet vi ju.
Är/var det en vldigt speciell båt kan man ju undra över. Så låt gå för Norge som förslag i alla fall.

Men Gunnar, själva bor vi väl kring den sextonde graden, en ostlig longitud, och siffran föreslår jag att Du skall minska, varför inte till noll? Nu får Du ingen mer hjälp!

Rätt Jan-Olof, och det var platsen jag frågade efter.

Båtens namn är Gipsy Moth och bilden visar den självstyrning som den adlade Sir Francis Chichester använde sig av under sin jordenruntsegling.

Båten låg länge på en kaj intill Cutty Sark (som jag tror eldhärjades för några år sedan) och blev förstörd av dels regn och dels alla skosulor som tilläts vandra över dess däck. Idag lär båten vara helrenoverad och avverkar just nu sitt andra varv jorden runt.

Återkommer till detta inlägg. Mr Chichester döpte båten efter ett flygplan som han älskade byggt för RAF av De Havilland.

Båtens hemmahamn, efter upprustning, är nu Cowe på Iles of Wight.

per

Bilagor

• Gipsy Moth.jpg
    Gipsy Moth.jpg
    9.2 KB · Visningar: 111
Senast ändrad:
ANNONS