ANNONS
Annons

Vilken är platsen?

Produkter
(logga in för att koppla)
xxx förstördes av Africanus Minor ( pseudonym ) år 146 f.Kr, men sen klarar inte min hjärna av att göra en rimlig reciprok koppling.
 
Skulle det kunna vara Pydna, raserad 168 f.Kr. av Africanus Minors far Lucius Aemilius Paullus, men han kallades aldrig Africanus Major så vitt jag vet.
 
OK, nu har vi ett namn rätt, men ingen plats.
En av stadens söner framtvingade byggandet av en mur.
 

Bilagor

  • sized__ICT9799.JPG
    sized__ICT9799.JPG
    87.9 KB · Visningar: 121
Senast ändrad:
Då tar vi lite modernare saker fast ändå inte moderna.

Var är vi - extra guldstjärna för pjäsens namn.
 

Bilagor

  • 030614-011.jpg
    030614-011.jpg
    89.5 KB · Visningar: 122
Från Italija har vi åkt över vatten för att komma hit och att skydda det vattnet var dess främsta uppgift.

Planterade exemplar av denna växt finns i närheten.
 

Bilagor

  • 030614-014.jpg
    030614-014.jpg
    79.3 KB · Visningar: 109
Då tar vi lite modernare saker fast ändå inte moderna.

Var är vi - extra guldstjärna för pjäsens namn.

Vi befinner oss vid en av pjäserna från "Batteri Hälsingborg" på Beredskapsmuseet i Djuramåsa. Pjäsens namn är Maja, den enda kvarvarande av de 4 som ingick i batteriet. De övriga 3 är idag fyllda av cement, men hette Asta, Britta och Sonja (om jag minns rätt).
(Som kuriosa kan jag berätta att min svärmor har gått i skolan tillsammans med tjejerna som fick ge namn åt pjäserna. :) )

Blommans namn går jag bet på, men byggnaden är Sofiero.

/Arne
 
Guldstjärna - tråden är Din

Blomman är papegojblomma, den övervintrar inte i Sverige, men finns sommartid i Sofiero slottspark.
 
Tack för det. Ja, det blev ju något av en straffspark.

Nästa plats har garanterat många av er sett, men lade ni den på minnet? Mycket nöje.
 

Bilagor

  • vilken.jpg
    vilken.jpg
    73.4 KB · Visningar: 103
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.