Annons

Vilka tror ni påverkas mest av AI?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte förstå hur någon kan tro att detta på något vis skulle lösa detta problemet.
Kommer någon ens att använda C2PA (och liknande autentiseringstekniker? Det krånglar ju till mediaflödet och hindrar användning av bilder som inte har verifierbar ursprung.

Mediabolagen bryr sig nog inte så mycket. Det gäller att vara först med en nyhet, så faktakollen får stå åt sidan. Det märks en del sånt på SVT numera, t.ex.
 
En AI som kondenserar inlägg på t.ex. FS forum där inläggen i fråga likt golvspackel flyter ut över alla gränser.
AI som sammanfatta texter finns. Jag provade med inlägg #45.

ChatGPT:

"Texten diskuterar införandet av C2PA (Content Authenticity and Provenance) och dess roll i att säkerställa autenticitet och spårbarhet för digitalt material. C2PA syftar till att förhindra manipulation av data och kan användas för att snabbt verifiera pålitligheten av innehållet. Om någon försöker manipulera data med ogodkända verktyg kan C2PA-systemet reagera genom att radera manifest och påverka statusindikatorer på bilder och dokument.

Författaren påpekar att seriös media, särskilt de som ingår i stora nyhetsnätverk som AP, AFP, och Reuters, kommer att vara angelägna om att upprätthålla standarder och integritet. C2PA-certifierade kameror och verktyg förväntas spela en viktig roll, och författaren varnar för att om någon medvetet försöker bryta mot reglerna inom dessa nätverk, kan det leda till allvarliga konsekvenser, inklusive förlust av förtroende och kunder.

Texten betonar att i en tid när pålitlighet i media hotas av fejkade nyheter, är det viktigt att ha gemensamma standarder och verktyg för att säkerställa sanningsenlig information. Författaren jämför införandet av C2PA med tidigare säkerhetsåtgärder som antivirusprogram för att skydda mot malware och förutser att C2PA-specifikationer kommer att utvecklas över tid för att möta nya hot och utmaningar. Sammantaget är texten en uppmaning till samarbete för att stärka grundvalarna för demokratin genom att säkerställa korrekt och pålitlig information
".

Lite kortare blev det allt.
 
AI-tekniken är gammal, men det var förut svårt att träna en AI-motor. Hårdvaran var långsam och det var svårt att hitta data att träna sin AI med. Dom senaste 2-3åren har bägge sakerna ändrat sig och då har det gått väldigt fort. Så även om grundtanken funnit ett tag så har man inte kunnat använda den.
Ett av de viktigare genombrotten var deep learning, som folk började leka med i slutet av 1960-talet. Deep learning i kombination med processorer med parallellism (GPUer) gjorde att maskininlärning började få ett uppsving för 10-15 år sen.
 
Nu har jag aldrig hört eller sett diskriminativ på svenska. Men vad han menar är AI som tyder något till skillnad från AI som genererar eller modifierar något.

När du ställer en fråga till ett AI är det först ett diskriminativt AI som tyder frågan, dvs förstår den och sedan ett generativt AI som genererar svaret om vi skall följa PMDs lingo.
 
AI använder väl bilder som finns på nätet i olika moln som t ex Adobes, Googles, Appels och Micsofts m fl samt både texter och bilder i olika sökmotorer? New York Times har stämt ett par AI-leverantörer för upphovsrättsintrång. https://computersweden.idg.se/2.268...open-ai-och-microsoft-for-upphovsrattsintrang
Den rättegången blir intressant att följa. Jag gissar att den kommer att ta rätt lång tid eftersom domstolen måste utbildas i AI-teknik. :)
 
Den rättegången blir intressant att följa. Jag gissar att den kommer att ta rätt lång tid eftersom domstolen måste utbildas i AI-teknik. :)

Den kommer säkert att ta tid men domstolen utbildas normalt inte speciellt för ämnet de ska döma i. Dessutom är det ett mål med jury. Det är upp till parterna att förklara pedagogiskt och använda sig av expertutlåtanden. Man kan få en försmak av komplexiteten genom att läsa stämningsansökan (länk nedan). Jag tycker att den är välskriven och bland annat pekar den på den stora maktkoncentration som AI riskerar att leda till. En aspekt som också är viktig i en diskussion om AI tycker jag.


/F
 
Nu har jag aldrig hört eller sett diskriminativ på svenska. Men vad han menar är AI som tyder något till skillnad från AI som genererar eller modifierar något.

När du ställer en fråga till ett AI är det först ett diskriminativt AI som tyder frågan, dvs förstår den och sedan ett generativt AI som genererar svaret om vi skall följa PMDs lingo.
Okej bra, tröttnar på att googla på allt möjligt som går lång över vanlig alldaglig Svenska, det finns som alla vet precis som du beskriver ordet det är mera passande. ( aldrig någonsin själv sett eller hört ordet förut )- enklats så klart att bara gå vidare, men intressant varför briljera med sällsynta ord.
 
Den kommer säkert att ta tid men domstolen utbildas normalt inte speciellt för ämnet de ska döma i. Dessutom är det ett mål med jury. Det är upp till parterna att förklara pedagogiskt och använda sig av expertutlåtanden. Man kan få en försmak av komplexiteten genom att läsa stämningsansökan (länk nedan). Jag tycker att den är välskriven och bland annat pekar den på den stora maktkoncentration som AI riskerar att leda till. En aspekt som också är viktig i en diskussion om AI tycker jag.


/F
Ett rejält kunskapslyft om hur maskininlärning går till måste domstolen tillgodogöra sig. Annars blir det bara tyckande. Det här kommer att ta tid.
 
Ett rejält kunskapslyft om hur maskininlärning går till måste domstolen tillgodogöra sig. Annars blir det bara tyckande. Det här kommer att ta tid.

Som jag redan har skrivit en gång tidigare på annat sätt så behöver det inte vara så alls. Det kan, beroende på sakens art, delvis kunna avgöras redan på helt vanliga upphovsrättsliga frågor. Jag har verkligen inte haft tid att läsa igenom stämningen som länkas, men ett inslag i den är att kärande anser sig visa på hur "AI:n" nära nog spottar ur sig nästan direkta kopior av upphovsskyddat material.

Red: ett ord för mycket.
 
Senast ändrad:
Man kan få en försmak av komplexiteten genom att läsa stämningsansökan (länk nedan). Jag tycker att den är välskriven och bland annat pekar den på den stora maktkoncentration som AI riskerar att leda till. En aspekt som också är viktig i en diskussion om AI tycker jag.

Den är kanske välskriven, men innehåller en del missförstånd och dåligt underbyggda påståenden.

Den påstår att det är olagligt att använda upphovsrättsskyddat material för att lära sig saker. Så är det knappast. De allra flesta av oss har lärt sig väldigt mycket genom att läsa upphovsrättsskyddade texter. Var det olagligt?

Avsnitt IVA är nån slags reklamtext för NYT. Varför är den med i detta sammanhang?

Jag är lite tveksam till att beskrivningen av hur en LLM fungerar är helt korrekt, men jag har bara skummat det här 69-sidiga dokumentet så min jury har inte bestämt sig helt än. :)

Exemplet i punkt 99 ger NYTs advokater lite mer trovärdighet. Det ser ut som ett upphovsrättsintrång, faktiskt.
 
Ett rejält kunskapslyft om hur maskininlärning går till måste domstolen tillgodogöra sig. Annars blir det bara tyckande. Det här kommer att ta tid.
Jag vet inte riktigt vad du menar med kunskapslyft. Det jag menar är att det säkert inte blir någon formell utbildning av domstolens ledamöter, och absolut inte juryn. Jag har varit delaktig i flera patentmål i amerikansk domstol där domaren haft mycket dålig kunskap om teknik. Som part får man en rejäl uppförsbacke men eftersom man i USA har jurysystem med personer "från gatan" som måste förstå så är ombuden ofta mycket skickliga på att översätta teknik och juridik till vardagsspråk.

/F
 
Okej bra, tröttnar på att googla på allt möjligt som går lång över vanlig alldaglig Svenska, det finns som alla vet precis som du beskriver ordet det är mera passande. ( aldrig någonsin själv sett eller hört ordet förut )- enklats så klart att bara gå vidare, men intressant varför briljera med sällsynta ord.
Man bör inte använda utrikiska ord när man har en inhemsk adekvat vokabulär disponibel”. – Gunnar Sträng
:)
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med kunskapslyft. Det jag menar är att det säkert inte blir någon formell utbildning av domstolens ledamöter, och absolut inte juryn.
Nej, naturligtvis inte. Utbildning handlar om lärande, och för att kunna döma i det här målet måste domstolen (i vilken juryn ingår) lära sig hur generativ AI fungerar.
 
Senast ändrad:
Den är kanske välskriven, men innehåller en del missförstånd och dåligt underbyggda påståenden.

Den påstår att det är olagligt att använda upphovsrättsskyddat material för att lära sig saker. Så är det knappast. De allra flesta av oss har lärt sig väldigt mycket genom att läsa upphovsrättsskyddade texter. Var det olagligt?

Avsnitt IVA är nån slags reklamtext för NYT. Varför är den med i detta sammanhang?

Jag är lite tveksam till att beskrivningen av hur en LLM fungerar är helt korrekt, men jag har bara skummat det här 69-sidiga dokumentet så min jury har inte bestämt sig helt än. :)

Exemplet i punkt 99 ger NYTs advokater lite mer trovärdighet. Det ser ut som ett upphovsrättsintrång, faktiskt.

Om vi väljer det svenska perspektivet, vilket du verkar göra, så är OpenAI ingen privatperson och därmed utgår privatkopiering o dyl. Kan du hitta lagstöd för den kopiering/exemplarframställning av materialet du rimligen behöver göra för att träna din AI-språkmodell? Privatkopiering utgår som alternativ, av uppenbara skäl.

Sådan exemplarframställning som du troligen gör för att läsa en tidningsartikel hemma på din kammare finns det undantag för i lagen, men finns ett sådant undantag för den verksamhet OpenAI ägnar sig åt? Finns det ett undantag för att språkmodellen sedan spottar ur sig mer material som överensstämmer med skyddat material där mängden som kommer ut är större än vad som är tillåtet enligt "god sed" (om sådan ens följs vad gäller referens etc)?

För att, som det heter på bl a universitetet, problematisera. Som sagt har jag inte läst stämningen i sin helhet, men jag misstänker starkt att du inte har gjort det heller givet att du brukar klaga på videoklipp som överstiger 30 sekunder och länken lades in för strax över en halvtimme sedan.
 
Den är kanske välskriven, men innehåller en del missförstånd och dåligt underbyggda påståenden.

Den påstår att det är olagligt att använda upphovsrättsskyddat material för att lära sig saker. Så är det knappast. De allra flesta av oss har lärt sig väldigt mycket genom att läsa upphovsrättsskyddade texter. Var det olagligt?

Avsnitt IVA är nån slags reklamtext för NYT. Varför är den med i detta sammanhang?

Jag är lite tveksam till att beskrivningen av hur en LLM fungerar är helt korrekt, men jag har bara skummat det här 69-sidiga dokumentet så min jury har inte bestämt sig helt än. :)

Exemplet i punkt 99 ger NYTs advokater lite mer trovärdighet. Det ser ut som ett upphovsrättsintrång, faktiskt.
69 sidor stämningsansökan på 25 minuter och sedan tvärsäkra slutsatser. Inte illa.

Du hamnar snett redan i ditt första påstående. Upphovsrättsligt är det stor skillnad på om en person läser och lär och en maskin som kopierar upphovsrättsligt skyddad text. Det är det sistnämnda som står i stämningsansökan.

/F
 
Som part får man en rejäl uppförsbacke men eftersom man i USA har jurysystem med personer "från gatan" som måste förstå så är ombuden ofta mycket skickliga på att översätta teknik och juridik till vardagsspråk.
Idén om "a jury of you peers" kan man spåra bakåt till Magna Carta. I USA ger sjätte tillägget till författningen en tilltalad i en domstol en del rättigheter, bl.a. att dömas av en opartisk jury. Tyvärr har det där mer "peers" fallit bort vilket är lite synd eftersom det ibland (som i detta fall) vore bättre att ha en jury som bestod av folk som är insatta i ämnet hellre än av 12 personer "från gatan".

Hursomhelst så kommer det att bli spännande!
 
Om vi väljer det svenska perspektivet, vilket du verkar göra, så är OpenAI ingen privatperson och därmed utgår privatkopiering o dyl. Kan du hitta lagstöd för den kopiering/exemplarframställning av materialet du rimligen behöver göra för att träna din AI-språkmodell? Privatkopiering utgår som alternativ, av uppenbara skäl.
Jag utgår från att Open AI har betalat för en prenumeration på New York Times, och andra media som de har använt.
Sådan exemplarframställning som du troligen gör för att läsa en tidningsartikel hemma på din kammare finns det undantag för i lagen, men finns ett sådant undantag för den verksamhet OpenAI ägnar sig åt? Finns det ett undantag för att språkmodellen sedan spottar ur sig mer material som överensstämmer med skyddat material där mängden som kommer ut är större än vad som är tillåtet enligt "god sed" (om sådan ens följs vad gäller referens etc)?
Undantag från vad? Exemplarframställningen har utgivaren stått för.
 
69 sidor stämningsansökan på 25 minuter och sedan tvärsäkra slutsatser. Inte illa.
MIn främsta invändning är mot det som står tidigt i texten. Att det skulle vara olagligt att använda upphovsrättskyddat material för lärande.
Du hamnar snett redan i ditt första påstående. Upphovsrättsligt är det stor skillnad på om en person läser och lär och en maskin som kopierar upphovsrättsligt skyddad text. Det är det sistnämnda som står i stämningsansökan.
Det är olovlig publicering av upphovsrättsskyddad material som är olagligt. Inte kopiering av offentliggjort material. Är det annorlunda i USA, så blir det en annan sak. Då kollapsar hela den generativa AI-verksamheten och vidare forskning i området.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.