Ja, mycket troligt. Till och med att en AI genererad bild kan få sk verkshöjd. Ses som ett konstnärligt unikt alster.
Funderar på innehållet i tråden. Vi här inne ser och förstår nog men ändå kanske inte vidden. Kommer ex själva ordet "foto" vad det lider kännas omodernt? Kommer ordet foto att på något sätt behöva regleras och namnskyddas?
Tror det
Nä, jag tror inte ordet "foto" nödvändigtvis behöver bli omodernt men att det kommer bli skillnad på "bilder" och "bilder" framöver tror jag man lugnt kan räkna med. Vi kanske rentav för "finbilder eller finfotografier" och fulbilder eller fulfotografier" istället för "bilder eller fotografier"
Men det är väl det som kommer bli resultatet av C2PA-specifikationen när den börjar tillämpas praktiskt. De kameror som nu kommer få sina FW-uppdaterade för att stödja C2PA kommer ju "certifiera" bilderna som "tagna" med dessa digitalkameror och om bilderna efterbehandlas så kommer de program som lever under denna specifikation och bara dessa att se till att authenticiteten inte komprometteras genom att all förändring kommer loggas i metadata i bilderna.
Canon, Nikon och Sony är med i detta och vad jag sett kring Sony så skedde testningen av dessa nya arbets- och dataflöden med Sony A7IV tillsammans med Associated Press (AP), Camera Bits PhotoMechanic (XMP-dataflödena) och säkert även Adobe och Lightroom. Även iView som en del andra använder för metadata-underhåll är med på banan samt också en del DAM-tillverkare såsom norska Fotoware.
Nikon var väl ett av de första att hoppa på detta initiativ och även Canon är även de medlem i CAI-initiativet.
I Sonys fall var det bara en handfull kameror som skulle få ny FW i början av 2024. A7IV är med och sedan kommer de andra kamerorna vara A1, A7rV och den senaste s-modellen. Förmodligen är detta i Sonys fall väldigt centrerat kring de behov AP uttryckt. Jag har dock inte fattat hur man tänker sig hantera alla andra modeller vare sig de nu råkar vara från Sony eller CaNikon.
Ni kan ju kolla C2PA-specen kring hur de tänker sig hur denna användardialog kommer kunna se ut.
3. Levels of information disclosure
Ni kan börja kolla under "3"
C2PA User Experience Guidance for Implementers :: C2PA Specifications
Jag tror personligen att detta inte enbart kommer handla om att designa system för att skydda immateriella rättigheter även om ju Nyhetsbyråer och andra media har mycket sånt och idag känner sig snyltade på.
Jag tror också att detta i praktiken kommer ge exv. de stora nyhetsbyråerna AP, AFP och Reuters en fördel. Idag tvingas de lägga ner enormt mycket jobb för att manuellt verifiera en del materials äkthet och proviniens. Med C2PA implementerat kan de säkert minska de kostnaderna väsentligt men det jag undrar vilka över är vilka negative effekter detta kommer få. Det är ju inte särskilt svårt att tänka sig att detta kan komma att låsa ute en del fotografer som inte är med i dessa loopar. Måste de som vill köpa nya kameror och uppgradera de program man vill använda i sina flöden, bara en sådan simpel fråga.
Jag vet ju själv att Camera Bits nu gör om sin licensieringsmodell och de som vill utnyttja PhotoMechanic i dessa flöden kommer behöva uppgradera för att få tillgång till stöd för C2PA-metadata i IPTC, som nu även den gamla standarden verkar uppdateras, parallellt med XMP-metadatastandarden. Det påverkar ju inte mig men det här kommer bli en fråga att beakta som nyhetsfotograf och jag tror inte längre detta är en dagslända som kommer misslyckas som tidigare liknande initiativ för det senaste året har mängder med företag i världen anslutit sig till CAI.
Senast jag kollade var det 1500 och initiativet verkade ha ett bra momentum för många har gått med under sista halvan av 2023. Av svenska mediaföretag var Aftonbladet, Svenska Dagbladet med och Shipstedt i Norge samt Verdens Gang och Bergens Tidene.
Nere i Europa hittar vi Springer och Europa Commissionen och en hel del andra Europiska media.
Members — Content Authenticity Initiative