Annons

Vilka tidningar läser du?

Produkter
(logga in för att koppla)
Foto - är prenumerant sedan några år och planerar inte att avsluta förhållandet.

Allt om Digitalfoto, eller om det var Digitalfoto för alla, - det nummer jag fick hem via Scandinavian Photo och innehöll något surrogat till kamerabehållare vid dykning var urtrist. Bara teknik - inget fotografi.

Har köpt hem Practical Photography enstaka tillfällen. Idén är bra, men tidningen är lite tunn. Jag vill ha ett bredare innehåll, som i Foto.

Tyska i allmänhet och franska i synnerhet behärskar jag inte så det får vara.
Är nu mest nyfiken på Black & White Photography.
 
I huvudsak dessa, i inte prio, ordning.

-Camera Natura
-Outdoor Photographer (+ lite Outdoor Photography)
-National Geographic
mfl


/Niclas,
 
Konstigt att ingen läst den bästa av dom alla, B&W Magazine. Den behöver man inte läsa utan bara titta på alla de fantastiska bilderna i otroligt bra tryck. Det finns en tråd om denna här.

En svensk tidning som jag brukade läsa och som tyvärr inte finns mer är FOTOGRAFI, inte att förväxla med Aktuell Fotografi. Det är nog den bästa svenska fototidning som någonsin kommit ut. Också den med bilden som en viktig ingrediens och med mycket bra artiklar om just bildmässigt skapande utan något "pryltrams". Men tekniska artiklar fanns också. Duktige Lars Kjellberg låg bakom denna tidning som kom ut under några år efter att Aktuell Fotografi slogs samman med Foto och sedan försvann.
 
Läser nästan varje nummer av

Foto - för testerna och för de olika skolorna

Black & White Photography - för artiklarna och de bra mörkerrumsdelarna

Outdoor Photography - för artiklarna, både proffs och amatör. Tycker inte om de olidliga vattenbilderna dock, som alltid ska se ut som tjock gelé

Allt om Digitalfoto - för att det är en tidning som går lite mer på djupet. Men varför kan ni aldrig justera de där sista sidorna där det finna kamerasummeringar. Det står fortfarande att 20D har ISO från 10.... Kul om det funkade *S*

Camera Natura - för bilderna!!

Skulle gärna läsa franska PHOTO, för jag kan franska men inte sjutton finns den i Etuna.

Practical Photography - har köpt någon gång men Allt om Digitalfoto tycker jag är bättre. Iof är PP inte bara digital men OP täcker det analoga.

Köpte Cap&Designs Proffsfoto - var intressant för mig i vissa avsnitt (redigering). Trevlig tidning som luktar skit, alltså bokstavligen... Man måste nästan ha mask på sig när man läser den..Hittade en liten kul sak som bara de har listat ut. Canon EOS 1DS MARKII har en 23 tums sensor. Måste vara rekord!!!!! Hur sjutton får Canon in den i kameran tro......
 
Håkan Vikander (hakanv) skrev:


Tyvärr, så tycker jag att alla kameratester i dessa och liknande tidningar inte tillför mig något, eftersom att jag hellre läser kameratester på Internet. I en papperstidning blir det alltid alldeles för lite information. Den lilla information som ändå finns, räcker tyvärr inte till för att jag ska kunna välja kamera vid ett ev. nyköp.

/Håkan

Här tycker jag FOTO gör ett utmärkt jobb, i alla fall de nya systemkamerorna, ofta två uppslag och utsnitt ifrån testbilder... men det är ju jag det

// Anders
 
aceeo skrev:
Här tycker jag FOTO gör ett utmärkt jobb, i alla fall de nya systemkamerorna, ofta två uppslag och utsnitt ifrån testbilder... men det är ju jag det

// Anders

Inget fel på testerna i sig, tidningarna är som sagt tyvärr för sent ute då fler, och mer utförliga tester ofta redan publicerats på Internet.

Ibland är det i och för sig trevligt med det fysiska pappersmediet, det är svårare att ta med sig datorn i hängmattan eller på hemlighuset. :)
 
Har läst mängder med tidningar de sista åren men den ända jag, fortfarande, regelbundet läser och prenumererar på är F, Fotografisk tidskrift.

Tidningen vänder sig visserligen mest till yrkesfotografer men den är så fint gjord, lagom lång och bra kvalitet i tryck och intervjumatrial......

Tidningen är tom. fin att ha i bokhyllan.....bara en sån sak !

//A
 
Jag läser själv Practical Photography som jag gillar skarpt. Dock lite väl mycket reklam i dessa engelska tidningar. I det senaste numret hade dom en stor artikel om B&W fotografering. Mycket intressant faktiskt.

Utöver den läser jag väl lite blandat. Ibland blir det Digitalfoto för alla men den börjar jag ge upp hoppet om. Väldigt basic och ganska tråkig tidning med väldigt enkla tips. Kanske något för den nyinvigne men absolut inget för en entusiast-fotograf.

Allt om digitalfoto gillar jag mer men dom svenska tidningarna lever fortfarande inte upp till samma standard som flera av dom engelska/amerikanska tidningarna. Troligtvis är det för att de svenska änsålänge inte är speciellt "nischade". Väldigt generella och opersonliga tidningar som ska tilltala de flesta som har en tillstymmelse till foto-intresse. Men det är helt klart på väg åt rätt håll.

Fram med fler "specialtidningar". Exempelvis motsvarigheter till B&W Photography, Outdoor Photographer och Practical Photography. Då blir det kanon!

Länk till Practical Photography
http://www.practicalphotography.co.uk/


Det finns även en syster-tidning till practical photography som heter Digital Photography som är lite mer generell fast ändå med bra tips och snygga bilder.
http://www.digitalphoto-magazine.com/

Mvh
Dennis
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Konstigt att ingen läst den bästa av dom alla, B&W Magazine. Den behöver man inte läsa utan bara titta på alla de fantastiska bilderna i otroligt bra tryck.
Jo trycket är bra men senast jag såg den kostade den 135kr, det är lite väl saftigt.

Nu har de för övrigt en tävling men endast CD accepteras.
Märkligt för en B&W-tidning tycker jag.
 
Prenumererar:

Camera natura, dyr men värd varenda krona..

Svensk natur, ett måste..

Lösnummer:

FOTO, kul läsning..

Macworld, ajour med Jobs idéer...
 
Erik Schalin skrev:
Jo trycket är bra men senast jag såg den kostade den 135kr, det är lite väl saftigt.

Nu har de för övrigt en tävling men endast CD accepteras.
Märkligt för en B&W-tidning tycker jag.

Bilderna ska, vad jag kunde läsa mig till, inte publiceras i tidningen utan i en särskild katalog eller skrift. Dessutom tillåts digitalt fotograferade bilder. Ett tema i tävlingen är också "extrem digital manipulation".

I B&W Magazine finns inte en enda digitalt fotograferad bild. Däremot tillåter man datorredigering av negativ. Men bilderna ska vara fotograferade med film och finnas tillgängliga som mörkrumskopior på silverbaserat papper. Man har gjort en liten förnyelse i sin senaste policy därvidlag.

Men är du intresserad av enbart traditionell fotografi och mörkrumshantverk ska du titta på denna nu introducerade tidning! Verkar lovande,
 
Jag tycker det är märkligt att en tidning med intriktning på svartvitt inte skulle tillåta bilder från digitalkameror.

Svartvitt är svartvitt är...
 
mipert skrev:
Jag tycker det är märkligt att en tidning med intriktning på svartvitt inte skulle tillåta bilder från digitalkameror.

Svartvitt är svartvitt är...
Heldigitala tidsskrifter finns det redan gott om. En färgbild är en färgbild bla bla... ;-)

Finns det en tidning som inte ägnar en tredjedel av varje nummer till hur man bäst desaturerar en färgbild så köper jag hellre den. Ju bättre tidningen passar just mitt intresse desto villigare är jag att betala för den.

Jag gillar dock att prenumerera på Black&White photography trots att den innehåller den digitala desatureringsdelen då jag som prenumerant får den med en ren snygg framsida utan text som gör reklam för innehållet.

Kikade på B&W magazine som hastigast idag men gillade inte riktigt bilderna i detta numret så pass att de motiverade priset IMO, men jag skall hålla uppsikt över den i fortsättningen.

Impulsköpte också en Outdoor Photography idag. Vi får se vad jag tycker om den. Rent spontant såg det ut att vara lite för mycket tester och reklam i jämförelse med B&W photography.
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
I B&W Magazine finns inte en enda digitalt fotograferad bild. Däremot tillåter man datorredigering av negativ. Men bilderna ska vara fotograferade med film och finnas tillgängliga som mörkrumskopior på silverbaserat papper.

Jag trodde bilder var bilder, hur dom än kom till. Jag förstår inte denna hangup vid att det ska vara analoga bilder. Vi har i fotografins historia haft en mängd olika metoder för att ta fram bilder, gummitryck, platina pigmenttryck med flera. Nu har vi fått fram ytterligare ett par metoder, som gör det möjligt för fotografer att utöka sina uttrycksmöjigheter. Då är det någon som ska komma och säga att: »Nej, detta är inte riktigt fotografi, för det görs med silver«. För mig helt oförståeligt.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Jag trodde bilder var bilder, hur dom än kom till. Jag förstår inte denna hangup vid att det ska vara analoga bilder. Vi har i fotografins historia haft en mängd olika metoder för att ta fram bilder, gummitryck, platina pigmenttryck med flera. Nu har vi fått fram ytterligare ett par metoder, som gör det möjligt för fotografer att utöka sina uttrycksmöjigheter. Då är det någon som ska komma och säga att: »Nej, detta är inte riktigt fotografi, för det görs med silver«. För mig helt oförståeligt.
MVH/Stefan

Är det för dig oförståeligt att vissa som har foto som hobby kan finna vägen minst lika underhållande som målet?

Jag är så less detta ständiga tjat om att det alltid bara är bilden och slutresultatet som räknas. För mig är det inte det. Jag fotar för att ha kul. Råkar det någon gång bli en bra bild så är det bara en bonus.

Varför ska man inte få ha en tidning med enbart analog fotografi, en enbart med Gummitryck eller en som enbart inriktad på digital fotografi, om det finns intresse och förutsättningarna för det?
 
Galaxens President skrev:
Är det för dig oförståeligt att vissa som har foto som hobby kan finna vägen minst lika underhållande som målet?

Jag är så less detta ständiga tjat om att det alltid bara är bilden och slutresultatet som räknas. För mig är det inte det. Jag fotar för att ha kul. Råkar det någon gång bli en bra bild så är det bara en bonus.

Ja, egentligen är det nog oförståeligt för mig att man mer bryr sig om vilken framkallare man använder än hur bilderna ser ut. Men jag kan acceptera att andra har andra sätt att se på och använda sig av fotografi. Tycker bara det känns som många begränsar sig. Kanske skulle vara kul att göra det på ett annat sätt, många andra sätt :)

Stefan
 
Prenumererar på:
Camera Natura - hög kvalitet som ger mycket inspiration.

Läser:
Foto - mer och mer sporadiskt på biblioteket.

Saknar:
Aktuell fotografi och Fotografi - det var där jag lärde mej grunderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.