ANNONS
Annons

Vilka tidningar läser du?

Produkter
(logga in för att koppla)
I stand corrected!

Rätt ska vara rätt, det var Digitalfoto, eller kanske heter den egentligen Digitalfoto för alla, det handlade om, tidningarna har för lika namn...

Ber om ursäkt för felet.

Senast redigerad av en moderator:
Kul att läsa vad alla läser för tidningar.

Jag brukar själv läsa Outdoor Photography. Den är engelsk. I början tyckte jag den var väldigt bra men nu är det lite rundgång och så är det lite för lite konkreta tips.

Foto köper jag ibland lösnummer av.

National Geography har jag prenumerarat på i massor av år men lagt av nu. Jag är naturgeograf så då väl NG nästan ett måste ;). Fotona är ofta helt fantastiska, ofta så bra så att för en amatör som är det lite knäckande.

Jag har läst några nummer av Camera Natura men av någon anledning har den fallit i glömska.

Jag blev lite sugen på det där EOS-magasinet så jag skall kolla in det lite.

Sedan har jag ju en massa hundtidningar och kvaliteten på bilderna där är ju sällan någon höjdare.

Digital Foto för alla är helt OK för nybörjare anser jag.

Allt om Digitalfoto däremot, är den bästa svenska digitalfototidningen för den som har använt sig av digitalkameror under en lite längre tid.

Tyvärr, så tycker jag att alla kameratester i dessa och liknande tidningar inte tillför mig något, eftersom att jag hellre läser kameratester på Internet. I en papperstidning blir det alltid alldeles för lite information. Den lilla information som ändå finns, räcker tyvärr inte till för att jag ska kunna välja kamera vid ett ev. nyköp.

/Håkan

Anders Östberg skrev:
I stand corrected!

Rätt ska vara rätt, det var Digitalfoto, eller kanske heter den egentligen Digitalfoto för alla, det handlade om, tidningarna har för lika namn...

Det var nog Digitalfoto för alla. Digitalfoto är en annan tidning.... :)

practical photografer var bra första året, sen upptäckte jag att samma teman kom åter... det var lite trisst.
tyvärr mycket annonser och reklam.

Foto -prenumerant sedan många år

+Allt om Digitalfoto -En tidning som jag från början ratade totalt då den kändes tunn, oproffsig och ganska ointressant för den mer erfarne. Har nu dock ändrat uppfattning då den har fått ett rejält lyft vad gäller tester, "bra att ha tips i PS" mm. Ska börja prenumerera på denna från o med nästa månad.

+En och en annan engelsk fototidning inhandlas.

mvh
Patrik

Prenumerarade tidigare på Foto men jag tycker att kvaliteten försämrat kraftigt. Köper lite av varje nu, har dock funderat på att prenumererar på Lenswork, en amerikansk tidning. Har någon läst den? Har även kikat på Professional Photographer även den amerikansk, den fås som PDF för oss utanför Nordamerika vilket kanske inte är så kul. Vill ha en tidningen för inspiration och en lite mer om teknik, tror inte att jag kan hitta en som täcker in båda områdena på ett bra sätt.

Har läst en del engelska tidningar men de har så fruktansvärt mycket annonser så man blir bara matt.

Proffsfoto från C&D var ganska bra, kanske lite för lite inspiration men den är ju mer teknik orienterad så det var väl väntat.

Brukar köpa FOTO även om den känns lite mossig ibland.

Köper regelbundet brittiska Outdoor Photography och även ibland Practical Photography och Professional Photographer (även de brittiska).

Köper även ofta amerikanska Outdoor Photographer även om det är på tok för mycket reklam i den.

Prenumrerar på FOTO efter att ha blivit övertalad med ett lågt prenumerationspris (efter att ha sagt upp prenumerationen). De senaste två numren har jag inte ens tagit ur sina plastkuvert.
Men plastkuvertet med NG sliter jag upp direkt och läser, betraktar och njuter.
Us

jonasandersson skrev:
Skiljer sig den brittiska och amerikanska utgåvan av Professional Photographer, är det överhuvudtaget samma tidning?

Vet faktiskt inte.Har aldrig läst den amerikanska varianten,men tippar på att det antagligen inte är samma tidning.

Popular Photography (har ibland intressant läsning, billig).

Outdoor Photographer (ofta läsvärd och med bilder som stimulerar till att göra ngt själv)

Nature Photographer

National Geographic

Ingen speciell, jag väljer i butik efter klatchig framsida:) Provar gärna olika, men håller mig till svensk- och engelskspråkiga varianter. Vår närmsta Pressbyrå har lite olika utländska i sitt sortiment. Jag föredrar att läsa om bilder, hur man tar bilder, tips och tricks både analogt och digitalt. Kamerarecensioner intresserar mig inte ett dugg ej heller bästa köpet-tester.

Jag läser:

FOTO, jag tycker att artiklarna är endera BRA eller DÅLIGA, det finns sällan någonting där emellan, testerna är ganska bra...

National Geographic, mest för bildernas skull, och för att få inspiration. Det skall mycket till för att jag skall läsa flera artiklar i sin helhet.

Finska Kameralehti, ganska bra tidning, lite fattig på text, men bilderna är oftast desto bättre.

Ibland nummer av Practical Photgraphy, EOS Magazine samt andra som jag inte kommer ihåg namnen på...

OldSchool skrev:
Franska PHOTO för att den är fullmatad med fantastiska bilder, Dokumentärt, konstfoto, mode och reklam...Jag kan inte ett ord franska men bilderna gör det värt att köpa den.

Trodde bara det var jag som gjorde det, men nu är vi 2. Det senaste numret med bilder av uppspolade LIK på stränderna efter asienkatastrofen är några av de starkaste bilderna jag någonsin sett. Bara det gör den prisvärd.Och den kostar ju bara 50 kr.

Foto - på bibblan, jättebra.
Allt om Digitalfoto - Där jag även skriver.
Cap & Design - Ibland, om de verkar ha något intressant, också på bibblan.

Funderar på någon tidning som bara är inriktad å bilden. Typ den som det var en tråd uppe för någon dag sedan om.

Brukar också läsa en del på nätet, ofta siter som Luminous Landscape som är lite mer inspiration än tester.

Jag prenumererar på:
  • FOTO
  • EOS Magazine
FOTO är ojämn tycker jag. Vissa nummer läser jag nästan allt i, andra är ganska ointressanta.

EOS Magazine är fantastisk för Canon-ägaren. Pedagogisk, utförlig information och grafiskt snyggt upplägg.

/Anders

Foto
Läser jag för fotografpresentationerna.

Allt om DIGITALFOTO
Läser jag för att ha koll på vad som skrivs i tidningen.

American Photo
Läsvärda temanummer. Jag får en inblick och kunskap om fotografvärlden.

Fotografisk tidskrift
För den ger mig de kunskaper jag behöver som yrkesverksam fotograf. Om lagar, teknik och annat.

Cap&Design
För att det är världens bästa tidskrift om desktop publishing. Varje nummer lär jag mig något av. Och kvaliteten på de T-shirtar man får när man skriver i tidningen är riktigt bra...

Res
För de underbara bilderna, snudd på overkliga.

Moore
Varje månad dimper den fortfarande ned i brevlådan (jag betalar ingenting för den).
Så jag och min fru har en rituell slakt varje månad där vi river sönder tidningen och använder den som fyllnadsmaterial i våra packlådor inför flytten.

Senast ändrad:
FOTO - av gammal vana (eller om det är en ovana)

Outdoor Photographer - gillar blandningen i den

PhotoshopUser - jovars nördigt så det förslår men det är en underbar tidning helt tillägnad Photoshop, dock inte med tyngdpunkt på foto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar