Annons

Vilka objektiv skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

adjunkt

Medlem
Hej!

Jag håller på att försöka sätta ihop lista på utrustning som kan täcka det mesta för mitt fotograferande. Har bestämt mig för Canon 5D Mark II, vilken tekniskt och prestandamässigt verkar ha allt som man kan behöva. Då är det bara valet av objektiv som återstår att knäcka.

Jag kommer att fotografera landskap, natur, byggnader, människor, djur, närbilder på blommor, osv. Så här behövs det ett flertal objektiv. Som nybörjare vill jag hellre satsa på ett urval av olika objektivstyper för att få lite bredd, istället för ett flertal varianter inom samma sort. I varje fall till en början.

Sedan... Är Sigma kvalitetsmässigt ett bra alternativ till Canons objektiv? Fördelar - nackdelar?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Senast ändrad:
Hej.

Vilka objektiv som rekommenderas beror helt och hållet på hur mycket du tänker lägga på detta.

Jag anser att objektiven är minst lika viktiga, om inte viktigare, än själva huset, och ett bra objektiv säljer man inte utan det har man även om man byter huset.

Det dyra nu då, men som är klockrent på din 5D.

EF24-70/f2,8L
EF70-200/f2,8L IS (Utan IS -8000kr)
EF100/f2,8 MACRO

Pris ca 44.000:- Oj då ;-)

De lite billigare alternativen.

TAMRON 28-75/f2,8
TAMRON 70-200/f2,8 (Alt SIGMA EX 70-200/f2,8 II)
SIGMA EX50/f2,8 MACRO

Pris ca 15.500:-


Detta är nypriser så begagnat är kanske att tänka på.

Sedan tillkommer blixten vilken är nödvändig.
På min 5D sitter nästan alltid blixten på och de få gångerna den inte gjort det så har det varit bilder man inte kunna ta pga det.
Har själv SIGMA EF-530 DG Super som jag är mycket nöjd med, t.om bättre än min gamla CANON 430EX.

Lycka till med dina köp.

MVH Julle.
 
Senast ändrad:
EF 100 mm 2,0 macro??

Var finns det att köpa? Menar du kanske 100/2,8 makro eller 100/2,0 (ej makro)

Hej.

Vilka objektiv som rekommenderas beror helt och hållet på hur mycket du tänker lägga på detta.

Jag anser att objektiven är minst lika viktiga, om inte viktigare, än själva huset, och ett bra objektiv säljer man inte utan det har man även om man byter huset.

Det dyra nu då, men som är klockrent på din 5D.

EF24-70/f2,8L
EF70-200/f2,8L IS (Utan IS -8000kr)
EF100/f2,0 MACRO

Pris ca 44.000:- Oj då ;-)

De lite billigare alternativen.

TAMRON 28-75/f2,8
TAMRON 70-200/f2,8 (Alt SIGMA EX 70-200/f2,8 II)
SIGMA EX50/f2,8 MACRO

Pris ca 15.500:-


Detta är nypriser så begagnat är kanske att tänka på.

Sedan tillkommer blixten vilken är nödvändig.
På min 5D sitter nästan alltid blixten på och de få gångerna den inte gjort det så har det varit bilder man inte kunna ta pga det.
Har själv SIGMA DG 530 Super som jag är mycket nöjd med, t.om bättre än
min gamla CANON 430EX.

Lycka till med dina köp.

MVH Julle.
 
Jag har en 5D mkII och använder dessa objektiv:

EF 17-40 f4
EF 70-200 f4, IS
EF 50 mm f1,4
EF 100 mm f2,8 makro

Jag har andra objektiv också men det är dessa som mest kommer till användning. Jag har prioriterat vikt framför ljusstyrka.



Hej!

Jag håller på att försöka sätta ihop lista på utrustning som kan täcka det mesta för mitt fotograferande. Har bestämt mig för Canon 5D Mark II, vilken tekniskt och prestandamässigt verkar ha allt som man kan behöva. Då är det bara valet av objektiv som återstår att knäcka.

Jag kommer att fotografera landskap, natur, byggnader, människor, djur, närbilder på blommor, osv. Så här behövs det ett flertal objektiv. Som nybörjare vill jag hellre satsa på ett urval av olika objektivstyper för att få lite bredd, istället för ett flertal varianter inom samma sort. I varje fall till en början.

Sedan... Är Sigma kvalitetsmässigt ett bra alternativ till Canons objektiv? Fördelar - nackdelar?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Hej Julle och tack för ditt svar!

Rätt så stor skillnad i pris mellan "de dyra" och "lite billigare". Så då blir frågan vad det är man gör avkall på genom att välja de "de billigare". Är det skärpa eller annat som skiljer?



Hej.

Vilka objektiv som rekommenderas beror helt och hållet på hur mycket du tänker lägga på detta.

Jag anser att objektiven är minst lika viktiga, om inte viktigare, än själva huset, och ett bra objektiv säljer man inte utan det har man även om man byter huset.

Det dyra nu då, men som är klockrent på din 5D.

EF24-70/f2,8L
EF70-200/f2,8L IS (Utan IS -8000kr)
EF100/f2,8 MACRO

Pris ca 44.000:- Oj då ;-)

De lite billigare alternativen.

TAMRON 28-75/f2,8
TAMRON 70-200/f2,8 (Alt SIGMA EX 70-200/f2,8 II)
SIGMA EX50/f2,8 MACRO

Pris ca 15.500:-


Detta är nypriser så begagnat är kanske att tänka på.

Sedan tillkommer blixten vilken är nödvändig.
På min 5D sitter nästan alltid blixten på och de få gångerna den inte gjort det så har det varit bilder man inte kunna ta pga det.
Har själv SIGMA EF-530 DG Super som jag är mycket nöjd med, t.om bättre än min gamla CANON 430EX.

Lycka till med dina köp.

MVH Julle.
 
Hej Sven! Tackar dig också för ditt svar.

Då kommer kanske en intressant fråga. Vad är det man främst förlorar på att välja ett objektiv med f4 istället för f2,8? Handlar det enbart om ljusstyrka? Jag förstår att det kan vara fördel med ljusstark optik ifall man vill gå upp i bländarsteg för att få ett större skärpedjup utan att behöva använde betydligt längre exponeringstider. Men är det andra fördelar?

Ber om ursäkt ifall mina frågor kan verkar dumma. Men nån gång måste man ju ställa sina frågor första gången.


Jag har en 5D mkII och använder dessa objektiv:

EF 17-40 f4
EF 70-200 f4, IS
EF 50 mm f1,4
EF 100 mm f2,8 makro

Jag har andra objektiv också men det är dessa som mest kommer till användning. Jag har prioriterat vikt framför ljusstyrka.
 
Det här med bländare etc har inte bara med ljuset att göra.
Bakgrundsoskärpan är underbar på 2,8.

Att också ha samma bländare på alla objektiven underlätter för mig när jag fotar vilket då och då sker med manuellt ställd exponering.

Har jag hittat rätt vill jag ligga där.

Men som sagt, bakgrundsoskärpan med 2,8 är en viktig detalj, för mig i alla fall.

MVH Julle
 
Aha!
Där ser man. Det var en rätt så viktig information! :)
Jag har hittils bara fotat med digitala kompaktkameror, men vill nu ta steget till en SLR.

Mvh,
Torbjörn


Det här med bländare etc har inte bara med ljuset att göra.
Bakgrundsoskärpan är underbar på 2,8.

Att också ha samma bländare på alla objektiven underlätter för mig när jag fotar vilket då och då sker med manuellt ställd exponering.

Har jag hittat rätt vill jag ligga där.

Men som sagt, bakgrundsoskärpan med 2,8 är en viktig detalj, för mig i alla fall.

MVH Julle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.